SAS og utfasingen av 737-400/-500

vstenhjem

ScanFlyer Blue
Om du vil se gamle BU-fly så begynn å fly til Bergen oftere, 734'ene er dagligdags her. Og trange 735'er.

-A

unnskyld hvis litt ot, men vet noen her noe om utfasing av -400 & -500? synes antallet har minsket i de siste scanoramaene... -400 er ei bråkebøtte

Re: Utfasing av 737-400 og 737-500 fra SAS?

-400 er maskinen med de mest behagelige setene. De blir å se til 'neste generasjon' narrowbody blir innkjøpt og innfaset. Når det blir? Det vet vi ikke .... :p

Håper virkelig ikke at -400 fases ut med det første.
Det er en av de mest beste maskinene til SK etter min mening! Gode seter! :)

Selv om de er litt slitte innvendig.

-400 er definitivt de beste flyene SAS har i dag når en snakker passasjerkomfort. Ingen andre er i nærheten. Spesielt på de første radene.

Det er fortsatt fire 737-400-maskiner i drift.

Hva skjer med 737-500? I følge airfleets.net er det bare seks maskiner i drift, men jeg ser at flere av de syv maskinene som i følge denne siden er tatt ut av drift, likevel var i trafikk i går.

Sjekket http://data.flight24.com/airplanes/ og her er dataene derfra (registreringer fra siste uke):

BUC - Flyr i dag.
BUD - Siste flight 27.03
BUE - 22.03
BUG - 27.03
BRH - 26.03
BRJ - Finner ikke, men min siste flight med denne var 24.02
BRK - Finner ikke.
BRM - Finner ikke.
BRO - Finner ikke, men min siste flight med denne var 15.02
BRV - 27.03
BRX - 25.03

Noen andre kan kanskje fylle inn det som mangler her?
EDIT: Fylte inn de jeg fant oppsatt i dag.

Last edited:
Utfasing av 737 Classic hos SAS

Iflg. Wikipedia skal både 737-400 og 737-500 ut hos SAS i Norge, alle 737 Classic mao.
Så vidt jeg vet har SAS nå 4 av -400, og en del mer -500.

Er det noen som har en oversikt over maskiner som har forlatt flyparken, og skal ut i nærmeste fremtid?

Takk for alle svar. :)

Last edited:
Re: Utfasing av 737 Classic hos SAS

Det blir vel alle 737-400: (4 stk)
LN-BRE
LN-BRI
LN-BRQ
LN-BUF

Og 737-500 er følgende: (12 stk)
LN-BRH
LN-BRJ
LN-BRK
LN-BRM
LN-BRO
LN-BRS
LN-BRV
LN-BRX
LN-BUC
LN-BUD
LN-BUE
LN-BUG

Er vertfall det jeg har i mine dokumenter, kan være feil :rolleyes:

Leasingkontraktene på mange av disse flyene går vel ut i år og neste år, men jeg tror SAS kommer til å forlenge dem ytterligere noen år. Reduksjonen på 20 prosent i flyflåten i Core SAS-programmet er så å si fullført og de to-tre maskinene som gjenstår er vel MD-80-maskiner. Ingen nye maskiner er på vei heller.

Var det ikke en -500 som nylig ble hentet tilbake og inn i operativ tjeneste igjen?

-BRS er i følge Planspotters.net, stored i BOH dec/09 med reg N139MN
/T

Med den setekomforten -500'ene til SAS har så kommer jeg iallefall ikke til å savne dem når de forsvinner...:rolleyes:

Men -400 maskinene vil jeg savne. Takke seg til å sitte med rimelig god plass langt bak i forhold til torturen i -800 serien :)

Kommer ikke til å savne -400! Bråkebøtter med vonde seter :P Sorry! (vet mange liker de!)

Under gitte omstendigheter:

1. Flåtereduksjonen i Core SAS er gjennomført

2. Leasingkontraktene til 400/500 maskinene utløper snart

3. Den kapasiteten disse flyene medfører, har SAS har behov for

Er det ikke bedre å la leasingkontraktene på 400/500 løpe ut, levere flyene tilbake til leasingselskapet, og tegne nye leasingavtaler på NG varianter av 700/800 maskiner. Det vil kunne gi SAS mer drivstoffeffisiente fly, og en mer enhetlig flåte.

Med dagens markedssituasjon, burde det være mulig å gjøre en god deal her?

Det er i tilfelle -800 som er aktuelle - og de er svaert populaere saa leasingratene er hoeye. Derimot vil SAS trolig faa -400 og -500'ene svaert billig naar kontraktene utloeper, saa regn med at CL blir aa se en stund til ...

Det er i tilfelle -800 som er aktuelle - og de er svaert populaere saa leasingratene er hoeye. Derimot vil SAS trolig faa -400 og -500'ene svaert billig naar kontraktene utloeper, saa regn med at CL blir aa se en stund til ...

Tenkte nøyaktig samme tanken, ellers hadde man kanskje også hatt en bestillinger inne på nye maskiner. Dessuten har jeg inntrykk av at spesielt -500 også går mest på kortere ruter hvor det spiller litt mindre rolle med det økte drivstofforbruket.

Er det ikke bedre å la leasingkontraktene på 400/500 løpe ut, levere flyene tilbake til leasingselskapet, og tegne nye leasingavtaler på NG varianter av 700/800 maskiner. Det vil kunne gi SAS mer drivstoffeffisiente fly, og en mer enhetlig flåte.

Med dagens markedssituasjon, burde det være mulig å gjøre en god deal her?

Helt enig, men som flere her er inne på, leasingratene på -800 er høye for tiden, og lite tyder vel på at flytypen mister særlig popularitet med det første.

Forøvrig vil jeg mane til en viss skepsis mot det som står på Wikipedia.....

Back