Sas og Norwegian verre enn Ryanair

Statistikk er artige saker ja.
Om man skulle kunne lese noe fornuftig ut av dette må man jo ta antall klager i forhold til antall reisende fra Norge på de enkelte flyselskap.
 
Men når man gjør et stort poeng av at man ikke har tillegg til sine priser så ender man altså opp med at en vesentlig del (fuel) for at man skal kunne oppfylle sin del av avtalen mellom leverandør og kunde framkommer som et tillegg til prisen, og ikke en del av prisen.

Rent teknisk kunne de kalt det "priselement A og priselement B", men dte ble nå hetende fuletillegg en gang i tiden. En liten digresjon her er at eks. i USA så er det en stor fordel for selskapene å få mest mulig ut av "billettprisen" og over på andre komponenter. Det er 7.5% FAA-tax på fare, men ikke på tilleggene.
 
Har vi ikke noe ala jamførpriser allerede da?

- Alle betaler for et sete for å komme seg fra A til B (Thats the ticket and the price - både i SAS, Norwegian og Widerøe +++)

- I SAS velger de å gi alle muligheten til å sjekke inn en koffert gratis, mens man i DY betaler ekstra for denne. Man MÅ ikke benytte seg av gratistilbudet til SAS eller kjøpe bagasjeplass hos DY, men man KAN.

- Det samme gjelder jo for alle tenkelige ting videre nedover på listen som går utenpå setekostnaden;

* Aviser (SAS gir dem ut gratis, men pax er ikke tvunget til å ta med en)
* Kaffe og te (SAS gir det ut gratis, men pax er fortsatt ikke tvunget til å ta imot)
* Internett (Norwegian tilbyr dette gratis, men pax er ikke tvunget til å benytte seg av det)

Det er tenkelig at det er lettere å regne ut en jamførpris når man forholder seg til km/kost + tid som i taxibransjen, men meg bekjent er det en hel liten drøss med variabler som spiller inn i prising av flybilletter som gjør dette noe vanskeligere enn taxipriser.

IMO vil det mest korrekte være at man oppgir den prisen (inkl. skatter og tvungne avgifter) det er mulig å forflytte seg fra A til B på uten å ta med de tilleggene som man ikke må inkludere. Det får være opp til forbrukere og selskap å rangere viktigheten av at alt er inkludert eller om man kan kjøpe de esktratjenestene man trenger "on-top".
 
Har vært litt bråk rundt SAS sin lavpris kalender i Sverige.
Står ikke så mye detaljer rundt dette men
http://www.privataaffarer.se/nyheter/lagpriskalendern-visar-fel-519420
Det är Aftonbladet som rapporterar om fyra personer som anmält SAS till Konsumentverket. De tycker att flygbolagets priser är vilseledande: det är ett pris i lågpriskalendern, men ett helt annat när man ska betala.

I sin anmälan tar Daniel Kangas från Kiruna upp att hans resa till Stockholm först kostade 1 169 kr, enligt lågpriskalendern. I nästa steg av bokningen blev priset plötsligt 2 666 kr – en ökning med över 100 procent, skriver Aftonbladet
 
Back
Top