SAS og Leasede A320/B737

Re: SAS og Leasede A320/737 (og andre nye fly)

Dersom jeg tar ikke hlet feil, er denne eks N588SC som er eks VH-VBM, og den har Winglets.

Och VH-VBM är ex N734SH. Var ursprungligen avsedd som PR-SAC för Rio Sul men inte levererad , därefter var det GOL som heller inte tog leverans , officiellt registrerad N734SH innan leverans till Virgin Blue som VH-VBM.
 
Re: SAS og Leasede A320/737 (og andre nye fly)

Denne har jeg faktisk bilde av fra Everett. Den ble fløyet opp dit for wingletmodifikasjon før den ble levert.

VH-VBM.jpg
 
Re: SAS og Leasede A320/737 (og andre nye fly)

Det er riktig. Den ble bygget i 2002 og levert til Virgin Blue (som i 2011 skiftet navn til Virgin Australia). Leieavtalen gikk ut 24. desember 2011. Her er et bilde 20 dager før den gikk ut av trafikk:

http://www.airliners.net/photo/Virg...2044885/&sid=12e4d65d18efd99e48210fa6a3c73cd3

Takk. Ser på dette bildet at denne maskinen er utstyrt med Internet boks. Har SAS beholdt den, eller byttet den mot sin egen versjon?
 
Re: SAS og Leasede A320/737 (og andre nye fly)

Nå har ikke Virgin Australia internet ombord, så hva den boksen er til er ikke godt å si ... Det er nok uansett neppe samme fabrikat som SAS bruker (Panasonic) ..
 
Re: SAS og Leasede A320/737 (og andre nye fly)

Denne har jeg faktisk bilde av fra Everett. Den ble fløyet opp dit for wingletmodifikasjon før den ble levert.

VH-VBM.jpg

Har du sett någon bild på den i Rio Sul eller GOL målning ? Den var i båda bolagens färger innan lease till Virgin Blue.
 
Re: SAS og Leasede A320/737 (og andre nye fly)

Nå har ikke Virgin Australia internet ombord, så hva den boksen er til er ikke godt å si ... Det er nok uansett neppe samme fabrikat som SAS bruker (Panasonic) ..

skal være antenne for live tv
 
Re: SAS og Leasede A320/737 (og andre nye fly)

Har du sett någon bild på den i Rio Sul eller GOL målning ? Den var i båda bolagens färger innan lease till Virgin Blue.

Ja, det har jeg faktisk - jeg tok dette samme sted ca 30/3-02. VOZ-bildet er tatt 13/5-02. Leveransen skal ha vært den 24/5. First flight var antagelig 18/3 - det er ihvertfall dagen den fikk utstedt luftdyktighetsbevis. Så det korte tidsrummet i betraktning, tviler jeg på at den fikk Rio Sul-bemaling. Dog er det ikke usannsynlig at den hadde Rio Sul-haleror, da denne jo forhåndsmales.

N734SH_gol.jpg
 
Re: SAS og Leasede A320/737 (og andre nye fly)

Nej, jag håller med dig , jag har en rapport "PR-SAC seen at Renton 5 Feb. 2002 in Rio Sul colours" men den rapporten verkar inte sannolik då c/n 32734 hade roll-out 19 Feb. och first flight 28 Feb. Jag har också c/n 32734 "seen at BFI 16 March 2002 as PR-SAC in GOL colours" vilket verkar mer sannolikt.

P.S: Tycker jag känner igen Goodrich-hangaren på KPAE, kan det vara samma ställe som jag hämtade SAS OY-KKD 8 feb. 1999 ?
 
Re: SAS og Leasede A320/737 (og andre nye fly)

Det kan se ut som den er forvekslet med PR-SAB, c/n 30135/1068

GECAS, PR-SAB Rio Sul ntu, frd BoeF-Everett late 2.02 for removal of Rio Sul col, Twin Peaks Holdings 24.2.02, Zarouk Aircraft Leasing LLC 27.3.02, canc 27.3.02

P.S: Tycker jag känner igen Goodrich-hangaren på KPAE, kan det vara samma ställe som jag hämtade SAS OY-KKD 8 feb. 1999 ?

Bildet er tatt 'midfield', i et område som også brukes til parkering. Jeg har aldri sett at området ble brukt til deliveries av Boeing, men 1999 var jo før jeg flyttet til området. Ellers er det sjelden at en 737 ikke leveres fra Boeing Field.
 
Re: SAS og Leasede A320/737 (og andre nye fly)

Det kan se ut som den er forvekslet med PR-SAB, c/n 30135/1068


Bildet er tatt 'midfield', i et område som også brukes til parkering. Jeg har aldri sett at området ble brukt til deliveries av Boeing, men 1999 var jo før jeg flyttet til området. Ellers er det sjelden at en 737 ikke leveres fra Boeing Field.

Ja, det verkar betydligt mer troligt att det är en förväxling med PR-SAB.

Anledningen till leveransen av OY-KKD från KPAE var att maskinen , för SAS , fungerade som testbed för HUD.
 
Re: SAS og Leasede A320/737 (og andre nye fly)

Kommer någon av SAS 8-9 fabriksnya leasade 737-800 få Sky inredningen?
 
Re: SAS og Leasede A320..

Så er der lidt mere nyt om Både A320èrne(de "brugte") og også om B737èrene der kommer i de kommende år.
Al info er fra cphspotters.dk.

Der er kommet c/n på de første 7 stk.
2883/VT-INC - 2911/VT-IND - 2958/VT-INE - 2990/VT-INF - 3086/VT-INI -
3159/VT-INJ - 3335/VT-INO. Alle ex IndiGo.
Kun 2883 forventes leveret i 2012, i trafik dec12. 2 til 8 i 2013. 9-10 unknown.
og om B737èrne er der dette:
Det ser ud til at blive tale om 9 stk nye 737-800 & 12 stk brugte 737-700, der kommer til at tilgå SK flåde som en del af 737 Classic og MD erstatningsplanen.

B.737-800 ialt 9 stk. Leveres 2012-?

39397 may12
38034/dec12
41257/jan13
38037/mar13
41258/apr13
38038/jun13.
Dato er i service date.


B.737-700 ialt 12 stk. Leveres 2013-2015

Ref B.737-700 er følgende nuværende operatører fundet :

c/n 29885 : G-STRF - Astraeus.
c/n 30736 : B-5063 - Air China, i SK trafik 1 mar 2012 SE-RER "Svein Viking"
c/n 30737 : B-5064 - Air China, i SK trafik 1 apr 2012 SE-RES "Rut Viking"
c/n 32734 : VH-VBM - Virgin Blue, leveres i 2012 i SK trafik Q3-Q4
c/n 32737 : OY-MRS - Cimber Air.
c/n 32738 : VT-JGL - Jet Airways.
c/n 33005 : VH-VBN - Virgin Blue, leveres i 2012 i SK trafik Q3-Q4
c/n 33418 : VH-VBO - Virgin Blue, leveres i 2012 i SK trafik Q3-Q4
32684 AndalouJet.
32741 hos Ethopian.
33420 hos Ethopian.
34754 AndalouJet.

G-STRF ex-Astraeus skulle oprindelig været leveret may 2013, så vi får se hvad der sker med den. Måske den går til SK før tid, nu da AEU ikke længere har brug for den...

Info er leveret af Invader 26..
Hilsen Ole

Hvor update er disse opplysningene idag? Har det vært noen forandringer? Ser VH-VBM allerede kom i Q2 og ikke Q3-Q4
 
Re: SAS og Leasede A320/737 (og andre nye fly)

VH-VBN har ju flugit klart för Virgin Australia , flögs till SZB 28 mars och är nu N629SC. Kan nog bli nästa för SAS (SE-REU).
 
Re: SAS og Leasede A320/737 (og andre nye fly)

Litt mer detaljer fra EAS ...

SE-REU (33005 ex N330SF, VH-VBN, N629SC)
SE-REX (33418 ex VH-VBO)
SE-REY (32737 ex G-STRH, OY-MRS)
SE-REZ (32738 ex N749AL, EI-DMD, VT-JGL)
 
Re: SAS og Leasede A320/737 (og andre nye fly)

Hvorfor registreres ikke alle disse nye flyene på norsk register? Det har jo vært debattert tidligere og det svenske og danske register er jo dyrere å bruke enn det norske.
 
Re: SAS og Leasede A320/737 (og andre nye fly)

Hvorfor registreres ikke alle disse nye flyene på norsk register? Det har jo vært debattert tidligere og det svenske og danske register er jo dyrere å bruke enn det norske.

Hvorfor er det billigere med norsk register enn danske og svenske registre?
 
Re: SAS og Leasede A320/737 (og andre nye fly)

Jeg forholder meg til det som blir sagt i denne tråden: Hvorfor flest SAS-fly på norsk registerURL]

Om jeg ikke er helt groggy i hodet etter all påskemarsipanen, så sa en av "big-shotsene" i SAS når vi var der i høst: "I Sverige betaler vi 10% av flyets verdi i formueskatt, Danmark 1%, og i Norge 1 promille." Da bør jo valget vært ganske lett hvor man registerer flyet. Mulig at Someone, eller noen andre som var på tilstelningen hos SAS på ARN kan komme med mer info.
 
Back
Top