Da har jeg svelgt at jeg blitt litt slettet og er tilbake i det saklige hjørnet
Nå har jeg tatt på meg business-brillene og min plassering er Fornebu. Det jeg forutsetter som forretningsreisende er å tilbringe minst mulig tid underveis og minst mulig antall stopp med dertil medførende ekstra sikkerhetskontroller og annet hassel. I så henseende er tilbudet med SAS via Kastrup nå for dårlig og en reduksjon på 10 minutter på CPH vil ikke avhjelpe dette - og det finnes en rekke tilbud som er bedre. Jeg har sett på noen IC-destinasjoner for illustrere dette, og ingen av disse er innom AMS, CDG eller FRA.
La oss først ta for oss USA
Oslo-Newark:
- SAS - 1 stopp (CPH) - 11:10 underveis
- Continental - 0 stopp - 8:55 underveis
- 1 stopp mindre og 2:15 mindre underveis
Oslo-Seattle:
- SAS/UAL - 2 stopp (CPH/ORD) - 18:06 underveis
- Continental - 1 stopp (EWR) - 17:57 underveis
- 1 stopp mindre og 0:09 mindre underveis
Oslo-Miami:
- SAS/UAL - 2 stopp (CPH/IAD) - 17:31 underveis
- Continental - 1 stopp (EWR) - 13:28 underveis
- 1 stopp mindre og 4:03 mindre underveis
Oslo-San Francisco:
- SAS/UAL - 2 stopp (CPH/ORD) - 18:24 underveis
- Continental - 1 stopp (EWR) - 18:02 underveis
- 1 stopp mindre og 0:22 mindre underveis
Oslo-Houston:
- SAS/UAL - 2 stopp (CPH/ORD) - 16:22 underveis
- Continental - 1 stopp (EWR) - 15:30 underveis
- 1 stopp mindre og 0:52 mindre underveis
Så tar vi for tilbudet til fjerne østen (Asia):
Oslo-Bangkok:
- SAS - 1 stopp (CPH) - 12:50 underveis
- Thai - 0 stopp - 10:50 underveis
- 1 stopp mindre og 2:00 mindre underveis
Oslo-Hong Kong:
- SAS/Air China - 2 stopp (CPH/PEK) - 16:50 underveis
- Finnair - 1 stopp (HEL) - 11:40 underveis
- 1 stopp mindre og 5:10 mindre underveis
Oslo-Tokyo:
- SAS - 1 stopp (CPH) - 12:55 underveis
- Finnair - 1 stopp (HEL) - 12:45 underveis
- samme antall stopp og 0:10 mindre underveis
Oslo-Singapore:
- SAS/Thai - 2 stopp (CPH/BKK) - 16:20 underveis
- Thai - 1 stopp (BKK) - 15:05 underveis
- 1 stopp mindre og 1:15 mindre underveis
Til slutt en som faktisk en tur via CPH er kortest fra OSL
Oslo-Beijing:
- SAS - 1 stopp (CPH) - 11:05 underveis
- Aeroflot - 1 stopp (SVO) - 11:55 underveis
- samme antall stopp og 0:50 mer underveis selv om ren flytid er akkurat en time mindre via Moskva enn via Kastrup.
Som dere ser her er ikke de store europeiske hubene benyttet, preferansene til "kvalitet" er helt utelatt og pris er ikke tatt hensyn til. Hvis pengene hadde vært viktig og det bare kort tid til flyturen så må man ta en titt på asiatiske destinasjoner via Moskva med Aeroflot. På noen av disse turene var billettprisen helt nede i en femdel av neste tilbyder.
Konklusjoner fra denne lille saklige undersøkelse:
I 9 av 10 tilfeller var å fly via CPH med SAS ikke det beste valget for forretningsfolk tilhørende i Oslo-området.