SAS og Kastrup samarbeider om bedre transfer

Selv håper jeg at dette bidrar till bedre transfertider, jeg har nok opplevd forsinket bagasje med transfertiden på 1 time på CPH, for ikke å si noen ting om 40 minutter.

Nå er ikke det så relevant da det her handler om å gjøre transfer så smidig som mulig for de rutene som tilbys. De fleste som skal ut å reise velger først destinasjon også leter opp det beste alternativet for dem og alt annet likt og valget står mellom en transfer på en flyplass man har erfaring som smidig og lett fremfor en som en kronglete og vanskelig så vil man jo velge den rette.

Ingen tvivl om at det handler om at gøre det nuværende transferprodukt bedre og mere attraktiv for kunderne. Reducering af transfer tiden med 10 min åbner mulighed for en række nye connections, hvilket forhåbentlig gør CPH mere attraktiv som transfer når kunderne søger efter rejser.

Herudover handler det også generelt om at give kunderne en bedre oplevelse når de benytter CPH. Vi kan kun være enige om at CPH i en periode er faldet af på den hvad angår kvalitet op oplevelse, men jeg synes det begynder at vende den rigtige vej igen. Brian Petersen har efter min mening ganske stort fokus på at forbedre en række ting til gav for både flyselskaber, handlingselskaber, flypassagerer m.v. hvilket jeg tror er den helt rigtige retning i forhold til at vinde flere kunder og forbedre indtjeningen for CPH.

Håber at CPH snart kommer med på vognen af lufthavne der ikke deler pax i inden- og udenrigs - på den måde kunne SAS indenrigs også komme fra B finger - og den nuværende inderigsfinger kunne bruges til LCC carriers.

I de lidt over 3 år jeg har arbejdet i CPH kan jeg ikke huske nogensinde at have set et SAS fly ved finger A (på nær naturligvis indenrigs). Derimod er det meget normalt at SAS partnere (og SGS-handlede) airlines som LH, JK og OV er i finger A.

En enkelt gang har jeg oplevet at DY var i finger B men det var også noget der undrede handlingsselskabet Novia en del...

At SAS loungerne er placeret ved finger C skyldes jo nok bl.a. at hovedparten af brugerne kan afvende Fast Track hvor de jo ender lige ved loungerne. Men derfor er der jo stadig lidt gå-afstand til Finger B...

Da har de sikkert hatt fri de gangen, eller ikke sett godt etter:lol:
Min siste utenriks gikk fra A27:( og det var i 2009

Vedr. denne partneraftale med SAS, fandt jeg en interessant udtalelse fra CPH CEO Brian Petersen i Børsen:

Ifølge Brian Petersen går Norwegian nu og tygger på, om det skal være et point to point-selskab eller om man med tiden vil etablere sig som netværksselskab i København. Vælger Norwegian det sidste, vil det være oplagt at lave en lignende aftale i stil med den, som SAS har.

Marketing Manager for Norwegian i Danmark bekræfter at en sådan aftale kan være interessant:

»Sådan en partnerskabsaftale kan sagtens være en mulighed for os,« siger Johan Bisgaard Larsen, der er marketing manager i Norwegian Danmark.

Vi må se hvad tiden bringer, men hvis Norwegian skal få forretning i dansk indenrigsflyvning og en eventuel interkontinental satsning på CPH, så må de i en eller anden udstrækning bevæger sig i retning af et mere traditionelt netværksselskab.

Spennende sak. 30 minutter på en flyplass av CPH sin størrelse er ikke mye, og det skal ikke mye til før antal rushbag stiger med omtrent like mange prosent som antall nye transferpax.

Jeg lurer på hva som skal gjøres rent konkret utover smartere flyparkering. Interessant er det ihvertfall.

Hva skal vi med AMS som hub når vi har CPH?

Et temmelig mye større rutenett, spesielt på IC kanskje...? ;)

Men jeg kan ikke helt fri meg fra en tanke, det er stadig flere direkteruter ut i Europa fra Norge og Sverige (spesielt OSL og ARN), og IC bygges jo stadig ned. Oppnår man egentlig veldig mye her?

Et temmelig mye større rutenett, spesielt på IC kanskje...? ;)

Men jeg kan ikke helt fri meg fra en tanke, det er stadig flere direkteruter ut i Europa fra Norge og Sverige (spesielt OSL og ARN), og IC bygges jo stadig ned. Oppnår man egentlig veldig mye her?

det nye blir vel hvis man skal fra Oslo til Sravanger, Trondheim eller Bergen at man må via CPH. Finnes jo snart ikke èn direkteruke fra OSL mer i SAS regi.:colgate:^_^

Først og fremst så oppnår man en enklere og mer strømlinjeformet transfer innen Schengen

det nye blir vel hvis man skal fra Oslo til Sravanger, Trondheim eller Bergen at man må via CPH. Finnes jo snart ikke èn direkteruke fra OSL mer i SAS regi.:colgate:^_^

Tja, de direkterutene som har blitt kuttet fra OSL var var for det meste leisure som SAS stort sett uansett ikke fløy fra CPH. Bortsett fra Warsawa, Madrid og Lisboa var det fleste rutene som forsvant fra OSL til relativt smale destinasjoner som Bilbao og Lyon

Først og fremst så oppnår man en enklere og mer strømlinjeformet transfer innen Schengen

Tja, de direkterutene som har blitt kuttet fra OSL var var for det meste leisure som SAS stort sett uansett ikke fløy fra CPH. Bortsett fra Warsawa, Madrid og Lisboa var det fleste rutene som forsvant fra OSL til relativt smale destinasjoner som Bilbao og Lyon

Palma, Malaga, Bilbao, Valancia, Sevilla, Bilbao, Tenerife, Palermo, Napoli, Venezia, Warzawa, Krakow, Berlin, Athen, Malta, Chania, Lyon, Bristol and the list keeps going on.

Riktignok mye pleasure, men Palma og Malaga kan vel knapt kalles smale destinasjoner. Nå gjenoppstår riktignok Malaga, men det interessante er at mange av destinasjonene som ble lagt ned gjenoppstår fra ARN.

Det skulle jo bare mangle når man har en så tannløs strategi fra Norge at man legger opp til smooth connections sånn at folk i det hele tatt skal gidde å se det som noe alternativ.

Man kan jo håpe på at de forsøker å få kundene til å velge SAS igjen og bygge opp igjen IC....på litt sikt.

Dette er veldig positivt. Det har lenge vært dårlige forhold mellom CPH og SAS (flyplassens største kunde), og et positivt samarbeid og økt fokus på å få til bedre transfertrafikk over CPH (de siste par årene har CPH vært mer opptatt av å trekke til seg non-transfer LCCs). Forhåpentligvis vil SAS-samling på B-piren bety at flyplassen og SAS kan gjøre noe for å SAS-brande B-piren a'la FastrTrack på CPH og gi noen ekstra services til SK-pax.

Selv synes jeg CPH har blitt en flott flyplass, og er klart å foretrekke over f.eks. FRA som transferflyplass. Avstandene er overkommelige og det er lett å finne frem (i motsetning til FRA og LHR!), tilbudet av butikker og spisesteder er godt og prisene er ikke like avskrekkende som f.eks. OSL. Handlegaten mellom B og C-piren er skitlekkert, og det har blitt mange steder der man kan sette seg ned og slappe av. Ikke er det helt umulig å drive "terminalspotting" heller. Alt i alt - I LOVE CPH!

Dette er veldig positivt. Det har lenge vært dårlige forhold mellom CPH og SAS (flyplassens største kunde), og et positivt samarbeid og økt fokus på å få til bedre transfertrafikk over CPH (de siste par årene har CPH vært mer opptatt av å trekke til seg non-transfer LCCs). Forhåpentligvis vil SAS-samling på B-piren bety at flyplassen og SAS kan gjøre noe for å SAS-brande B-piren a'la FastrTrack på CPH og gi noen ekstra services til SK-pax.

Selv synes jeg CPH har blitt en flott flyplass, og er klart å foretrekke over f.eks. FRA som transferflyplass. Avstandene er overkommelige og det er lett å finne frem (i motsetning til FRA og LHR!), tilbudet av butikker og spisesteder er godt og prisene er ikke like avskrekkende som f.eks. OSL. Handlegaten mellom B og C-piren er skitlekkert, og det har blitt mange steder der man kan sette seg ned og slappe av. Ikke er det helt umulig å drive "terminalspotting" heller. Alt i alt - I LOVE CPH!

jeg er enig. helt objektivt sett er CPH en meget god transfer flyplass.

Ganske god opsummering synes jeg CK - kan kun være enig med dig...

Avstandene er overkommelige og det er lett å finne frem (i motsetning til FRA og LHR!), tilbudet av butikker og spisesteder er godt og prisene er ikke like avskrekkende som f.eks. OSL. Handlegaten mellom B og C-piren er skitlekkert, og det har blitt mange steder der man kan sette seg ned og slappe av. Ikke er det helt umulig å drive "terminalspotting" heller. Alt i alt - I LOVE CPH!

Hvis du velger rett selskap på Heathrow så kan transfer gå som en drøm (BA på T5), og når det gjelder terminalspotting på T5 så heller ikke noe kimse av forutsatt at du liker British Airways sine fly da.

G-EUPJ.jpg

Min siste direktetransfer på CPH var 14. september 2008. Da kom jeg inn fra Manchester og skulle videre til Oslo. Passkontrollen var temmelig kaotisk, delvis fordi noen hadde knust en glassdør eller var det et glassrekkverk slik at gulvet så ut som det var sukret og så var det da antall åpne sluser i passkontrollen i forhold til ankommende passasjerer. Resultatet ble en langsprint fra C/D for i det hele tatt rekke neste siste maskin til OSL den kvelden som stod på gate B5 - og da hjelper det ikke at CPH har så mange fansy fasiliteter som kan loppe deg for det dobbelte av det du har i pengepungen.

Min neste transfer på CPH er det bare litt over en uke til, men da blir det overnatting over veien fra terminalen så transfertider spielt keine Kasserolle. Årsaken er veldig enkel - å kombinere en ny flytype med en for meg ny UK-flyplass (dette bli nr. 28 på listen, nr. 29 kommer senere samme dag og nr. 30 dagen etter). For meg så er vel AMS den beste transferflyplassen. Det er ikke på grunn av KLM, men mer på grunn av det tilbudet den har til andre flyplasser i Europa. At connection time ikke er et aktuelt tema for meg på AMS vel naturlig og ved de to neste besøkene i mai er det henholdsvis 5 og 13 timer på flyplassen - og utrolig nok inneholder turen også mine to første turer med KLM.

Tilbake til SAS, Kastrup og transfer - transfer/transitt på CPH har gått ned nesten dobbelt så mye som øvrig trafikk fra 2008; -16,2% sammenlignet med totalt -8,5%. Det er merkelig at transfertallets nedgang på CPH er omtrent det samme som passasjertallet for SAS Scandinavian Airlines -15,7%. Med andre ord ser det ut som CPH og SAS er i samme båt - SAS er utrolig avhengig av CPH, men også CPH er utrolig avhengig av SAS. En reduksjon på 10 minutter i transfertid hjelper ikke mye så lenge "små" forsinkelser på innkommende flighter fra det sprengte europeiske luftrommet kan totalt ødelegge selv den beste plan. Det er ikke uten grunn at mindre og mindre benytter seg av huber på relativt korte strekninger når det er mulig å fly direkte. Og når det gjelder SAS, så er ikke det europeiske destinasjonstilbudet fra CPH ikke stort mye bedre enn f.eks. fra OSL og ARN. Slik jeg ser dette samarbeidet mellom SAS og CPH så er det bare et mer eller mindre desperat forsøk på å begrense skadene for dem begge - noe praktisk betydning tror jeg ikke vil bli for transferpassasjeren.

Hvis du velger rett selskap på Heathrow så kan transfer gå som en drøm (BA på T5), og når det gjelder terminalspotting på T5 så heller ikke noe kimse av forutsatt at du liker British Airways sine fly da.

G-EUPJ.jpg

Min siste direktetransfer på CPH var 14. september 2008. Da kom jeg inn fra Manchester og skulle videre til Oslo. Passkontrollen var temmelig kaotisk, delvis fordi noen hadde knust en glassdør eller var det et glassrekkverk slik at gulvet så ut som det var sukret og så var det da antall åpne sluser i passkontrollen i forhold til ankommende passasjerer. Resultatet ble en langsprint fra C/D for i det hele tatt rekke neste siste maskin til OSL den kvelden som stod på gate B5 - og da hjelper det ikke at CPH har så mange fansy fasiliteter som kan loppe deg for det dobbelte av det du har i pengepungen.

Min neste transfer på CPH er det bare litt over en uke til, men da blir det overnatting over veien fra terminalen så transfertider spielt keine Kasserolle. Årsaken er veldig enkel - å kombinere en ny flytype med en for meg ny UK-flyplass (dette bli nr. 28 på listen, nr. 29 kommer senere samme dag og nr. 30 dagen etter). For meg så er vel AMS den beste transferflyplassen. Det er ikke på grunn av KLM, men mer på grunn av det tilbudet den har til andre flyplasser i Europa. At connection time ikke er et aktuelt tema for meg på AMS vel naturlig og ved de to neste besøkene i mai er det henholdsvis 5 og 13 timer på flyplassen - og utrolig nok inneholder turen også mine to første turer med KLM.

Tilbake til SAS, Kastrup og transfer - transfer/transitt på CPH har gått ned nesten dobbelt så mye som øvrig trafikk fra 2008; -16,2% sammenlignet med totalt -8,5%. Det er merkelig at transfertallets nedgang på CPH er omtrent det samme som passasjertallet for SAS Scandinavian Airlines -15,7%. Med andre ord ser det ut som CPH og SAS er i samme båt - SAS er utrolig avhengig av CPH, men også CPH er utrolig avhengig av SAS. En reduksjon på 10 minutter i transfertid hjelper ikke mye så lenge "små" forsinkelser på innkommende flighter fra det sprengte europeiske luftrommet kan totalt ødelegge selv den beste plan. Det er ikke uten grunn at mindre og mindre benytter seg av huber på relativt korte strekninger når det er mulig å fly direkte. Og når det gjelder SAS, så er ikke det europeiske destinasjonstilbudet fra CPH ikke stort mye bedre enn f.eks. fra OSL og ARN. Slik jeg ser dette samarbeidet mellom SAS og CPH så er det bare et mer eller mindre desperat forsøk på å begrense skadene for dem begge - noe praktisk betydning tror jeg ikke vil bli for transferpassasjeren.

Jeg tager gerne et friskt væddemål med dig om at transfertrafikken og IC trafikken på CPH vil stige kraftigt over de næste 3 år. Så selvom du måske inderst inde håber på at CPH lider en langsom "død", så tror jeg det vil forblive i dine vildeste fantasier/drømme.
Mht. LHR så er den da det absolut værste mareridt indenfor transfer, uanset om det er BA *A eller Virgin.

Det jeg syns blir intressant er hvordan de löser 30 min connection med parkering på remote rampen. De har ju fortsatt ett antall inleide cimbersterling CRJ-200 fly som parkerer der borte, og går till BGO/SVG blant annet. De nye egne CRJ'ne parkerer vel på "vanlig" gate for det meste?

Nå står det riktig nok bedre transfer med SAS (og ikke SAS-Group), men med tanke på WF som er ett "well connected with SAS"-dottersellskap, så burde vel de transfer mellom TRD/TRF også telle med i bedre handling/transfer? Eller kanskje det bare blir en SAS-logo med "connected with SAS" istedet for....

Back