SAS og Den grønne bog

Re: SAS og Den grønne bog

Kort svart - man solgte en mye større andel Business Class over hele rutenettet, det tror jeg forklarer mye av reduksjonene på inntektssiden.

---
Og igjen jeg tror man undervurder konkuransen på 90 tallet.

Da får man kanskje spørre seg hvorfor salget av business class er redusert, og det vil overraske meg mye om ikke inntoget av en mer aggressiv konkurrenttype i LCC'ene har hatt noe med dette å gjøre (iallefall på short haul). Selv om mange mener at disse ikke tilbyr et produkt som er tilpasset forretningsfolk, så er det utvilsomt slik at mange forretningsfolk flyr med disse (der det passer). Dette er en av de viktigste årsakene til at yield'en er under press og har vært under press i lang tid.

Med fortsatt ekstremt høye kostnader (dels pga det som er "avtalt" i den grønne boken, og dels pga uheldige disposisjoner ellers) når disse selskapene hadde sitt inntog i markedet, så kan man ikke overleve i det lange løp (men med god inntekt på short haul så kunne man sikkert leve med høye kostnader på long haul også). Har forøvrig long haul i SAS mistet så mange premiumpax? Kanskje mindre C-kabin, men jeg har vel et inntrykk av at C pluss Y+ er større enn gamle C i 767, men kanskje er det bare bonusreisende som fyller disse setene?

Jeg tror den største endringen ligger i firmaenes Travel Policy - på 90 tallet var det helt vanlig at man fikk Business Class på reiser over 8 timer - i dag er det en sjeldenhet. Så i større grad fylles C Klasse opp med oppgraderinger via Bonus Poeng / Optiontown etc.

For de av oss som oppholder oss utenfor Norge far tid til annen har opplevd tildels alvorlige økonomiske nedgangstider;) som også har hatt stor innvirkning på reisemønster og inntekter. LCC på Shorthaul tar absolutt for seg av forretningsmarkedet - men på Long Haul er jeg ikke like sikker på at LCC like raskt vil ha en like stor innvirkning. På de destinasjonene LCC flyr (O&D) vil de ha en innvirkning, men så fort du må bruke 2 eller flere selskaper blir det fort dyrere og betraktlig mye mere tungvint. F.eks. er DY/DU et dyrere alternativ hjem til Seattle enn Lufthansa på de 8 neste turene jeg har bestillt, og det med betraktlig mere komplisert og lengre reise.

Når det gjelder 96 timers stopp så var det helt korrekt at det fantes når man hadde avreise på enkelte ukedager til Hong Kong, men det var et ekstremt tilfelle og langt i fra normalen. 48 timer var mere normalt - men på destinasjoner med få avganger pr. uke ble lengre stopp. Crew planlegging er også en ganske komplisert affære og jeg tviler sterkt på at lengden på stoppene ble styrt av fagforeningene - det var helt andre faktorer.

Lengden på stopp ute var (og er) styrt av frekvens, naturligvis. For HKGs tilfeller var dermed stoppene 96t (4 døgn) eller 72t (3 døgn), uten at det var spesielt ekstremt, og én gang i uken 48t (2 døgn). Jeg mener ruten forsvant våren 99? eller var det 98?

Da Beijing ble startet i 1992, gikk den kun med to frekvenser i uken, og derfor en tid med deadheding til BKK for retur med SK972 CPH, fremfor å ha besetning fem døgn på gress i Kina. Fra midten av 90-tallet økte frekvensene til Beijing først til fem (med 72t som lengste crewstop), senere daglige avganger, og følgelig 24t hvile for besetning.

Bare sjelden er det lønnsomt å flytte besetning mellom produksjon fra utestasjoner, selv om det logistisk lot seg gjennomføre i noen tilfelle.

.

Når man snakker om sola .... så er KDO på farten igjen til Rome NY. Sannsynligvis for prep for ny operatør.

Boeing 767 -383 24849 330 N125RD WFBN ferried 03apr13 MZJ-RME after storage ex XA-MIR

Fantastisk! Kanskje man skulle ta en nostalgitur når den er klar. Med mindre vi snakker om konvertering til fraktmaskin her?

Keep us posted! :-)

Seattle - hvor hverken Red Lion eller Coast i Bellevue var 5 stjerners hoteller - allikevel meget populære blant besetningene.

For å sette hotellbruken i et litt annet perspektiv, så var det ikke bare bestningenes komfort som var utslagsgivende, men også de ansattes ve og vel og ikke minst sikkerhet. ... og det var vel først i 2010 at et liv gikk tapt blant SAS bestninger.
.

For ordens skyld - siden tråden startet med det tabloide "Vi kalte det betalt ferie" (som underhånden skal illustrere hvordan de ansatte først og fremst var parasitter) - antall døgn på utestasjon/layover hadde aldri noe å gjøre med pleie av personalet, men utelukkende frekvens på flyvningene.

Vingler litt off topic nå, men just for clarification:

Kvaliteten på hotellene fulgte konjuktur. Det eneste stedet (som jeg kan komme på) hvor antallet hotellstjerner dalte helt ned til 3, tross pool, var SEA. Det hadde én årsak, kun. På Read Lion/Coast/Doubletree i Bellevue/Seattle hadde vi en flåte med gratis, nøkkelklare biler stående til fri benyttelse de 48 timene vi var der. Det gav tilgang til skiløyper om vinteren og strender om sommeren. Og Costco i Kirkland året rundt, selvsagt.

Krangelen om prinsipper og kollektivavtale-rettigheter (city hotel if more than 14 hrs), som engasjerte både piloter og kabin akkurat vedrørende SEA, ble parkert av pragmatiske forhold (dvs gratis bil). En tid bodde vi på Hilton i Seattle sentrum, men maste oss tilbake til Bellevue og bilene.

--
Ikke favoritttema; men bl.a. omkom hele SAS-besetningen på vei til CDG etter nattstop i Paris, på motorveien til flyplassen i 19xx?.
Etter Caledonienbrannen i KRS i 1988? , der alle besetninger reddet seg ut, ble alle flyvende i SAS utstyrt med "smoke-hoods" til bruk på hotelovernattinger.

Men nå beveger jeg meg over i et tema jeg fortsatt ikke er så glad i. Linate, blant annet, traff som en slegge i magen. Nok om det.

F
Kvaliteten på hotellene fulgte konjuktur. Det eneste stedet (som jeg kan komme på) hvor antallet hotellstjerner dalte helt ned til 3, tross pool, var SEA. Det hadde én årsak, kun. På Read Lion/Coast/Doubletree i Bellevue/Seattle hadde vi en flåte med gratis, nøkkelklare biler stående til fri benyttelse de 48 timene vi var der. Det gav tilgang til skiløyper om vinteren og strender om sommeren. Og Costco i Kirkland året rundt, selvsagt.

Fløy SAS bare annenhver dag til Seattle, ettersom det var 48 timer stopp?

Pre-nedskjæringer var vel 48 timer standard stopp på flighter over XX antall timer? Det var kanskje det helt til slutten på SEA, samt Asia, mens østkysten hadde 24 timer?

For ordens skyld - siden tråden startet med det tabloide "Vi kalte det betalt ferie" (som underhånden skal illustrere hvordan de ansatte først og fremst var parasitter) - antall døgn på utestasjon/layover hadde aldri noe å gjøre med pleie av personalet, men utelukkende frekvens på flyvningene.

Vingler litt off topic nå, men just for clarification:

Krangelen om prinsipper og kollektivavtale-rettigheter (city hotel if more than 14 hrs), som engasjerte både piloter og kabin akkurat vedrørende SEA, ble parkert av pragmatiske forhold (dvs gratis bil). En tid bodde vi på Hilton i Seattle sentrum, men maste oss tilbake til Bellevue og bilene.

--
Ikke favoritttema; men bl.a. omkom hele SAS-besetningen på vei til CDG etter nattstop i Paris, på motorveien til flyplassen i 19xx?.
Etter Caledonienbrannen i KRS i 1988? , der alle besetninger reddet seg ut, ble alle flyvende i SAS utstyrt med "smoke-hoods" til bruk på hotelovernattinger.

Men nå beveger jeg meg over i et tema jeg fortsatt ikke er så glad i. Linate, blant annet, traff som en slegge i magen. Nok om det.

Bilene var meget populære (men de kostet ikke SAS en krone - hotellene betalte disse) og møtte faktisk mye SAS crew ute på vår lille øy, dog gikk til alltid til feil restaurant ;) Docs - jeg lærte opp Stein Captein (FBU4EVER) til Flyprat Puben -The Harbour Public House

Seattle var eneste IC rute som hadde 48 timer stopp til den ble lagt ned. Ruten gikk daglig på sommeren, og 4-5 dager i uken om vinteren, så da ble det noen lengre stopp.

SAS og Den grønne bog

Seattle var eneste IC rute som hadde 48 timer stopp til den ble lagt ned. Ruten gikk daglig på sommeren, og 4-5 dager i uken om vinteren, så da ble det noen lengre stopp.

SEA blev vel forsøgt med 24 timers stop for kabinen, men kombination af flytider, kort stop, jetlag, lang flyvetid osv gjorde at sygefraværet steg betragteligt. Det var ganske enkelt for hårdt. Derfor gik man tilbage til 48 timers stop.

Ved ikke hvordan det bliver i SFO, men som udgangspunkt er alle andre stop vel på 24t +/- - også de lange Asien. Enkelte stop kan pga frekvens el.lign. blive længere.

Flightdeck har vel oftest et døgn mere på stop end kabinen.

Nu lyder det på nogle postet i denne tråd som om at det er en fordel for crew at få så langt stop som muligt. Det har jeg svært ved at genkende fra hverdagen. Fruen vil da gå langt for at få korte stop, så hun kan komme hjem til familien igen - og samme holdning hører jeg hos de fleste andre.

En sjælden gang kan et langt stop da være en fin afveksling, men når man har fløjet i mange år så er det ikke så luksuriøst/eksotisk længere at bruge tiden på hoteller. Så bliver fritid med familien istedet et luksusgode.

Back