TOS
ScanFlyer Mile High Club
Re: SAS og Den grønne bog
Da får man kanskje spørre seg hvorfor salget av business class er redusert, og det vil overraske meg mye om ikke inntoget av en mer aggressiv konkurrenttype i LCC'ene har hatt noe med dette å gjøre (iallefall på short haul). Selv om mange mener at disse ikke tilbyr et produkt som er tilpasset forretningsfolk, så er det utvilsomt slik at mange forretningsfolk flyr med disse (der det passer). Dette er en av de viktigste årsakene til at yield'en er under press og har vært under press i lang tid.
Med fortsatt ekstremt høye kostnader (dels pga det som er "avtalt" i den grønne boken, og dels pga uheldige disposisjoner ellers) når disse selskapene hadde sitt inntog i markedet, så kan man ikke overleve i det lange løp (men med god inntekt på short haul så kunne man sikkert leve med høye kostnader på long haul også). Har forøvrig long haul i SAS mistet så mange premiumpax? Kanskje mindre C-kabin, men jeg har vel et inntrykk av at C pluss Y+ er større enn gamle C i 767, men kanskje er det bare bonusreisende som fyller disse setene?
Kort svart - man solgte en mye større andel Business Class over hele rutenettet, det tror jeg forklarer mye av reduksjonene på inntektssiden.
---
Og igjen jeg tror man undervurder konkuransen på 90 tallet.
Da får man kanskje spørre seg hvorfor salget av business class er redusert, og det vil overraske meg mye om ikke inntoget av en mer aggressiv konkurrenttype i LCC'ene har hatt noe med dette å gjøre (iallefall på short haul). Selv om mange mener at disse ikke tilbyr et produkt som er tilpasset forretningsfolk, så er det utvilsomt slik at mange forretningsfolk flyr med disse (der det passer). Dette er en av de viktigste årsakene til at yield'en er under press og har vært under press i lang tid.
Med fortsatt ekstremt høye kostnader (dels pga det som er "avtalt" i den grønne boken, og dels pga uheldige disposisjoner ellers) når disse selskapene hadde sitt inntog i markedet, så kan man ikke overleve i det lange løp (men med god inntekt på short haul så kunne man sikkert leve med høye kostnader på long haul også). Har forøvrig long haul i SAS mistet så mange premiumpax? Kanskje mindre C-kabin, men jeg har vel et inntrykk av at C pluss Y+ er større enn gamle C i 767, men kanskje er det bare bonusreisende som fyller disse setene?