SAS og Bunad i år igjen

Replying to Topic 'SAS og Bunad i år igjen'

Poenget er/var "uniform" , hvorfor bærer man uniform ?

Hvorfor har f.eks mannskapet en annenfarge på flytevestene en pax ?

Og hvorfor skal noen grupper av crew ikke kunne tilpasse seg ? , dette er "spasmer" av "her er vi vi er fra BU , se vi får ikke lov av store stygge sas til ditt og dat"...

Bra oppsummert av P.A. Viking... Man visste jo allerede i fjor at bunad ikke kom på tale... Debatten her handler nok om alt annet enn bunad...

Originally posted by P.A. VIKING

Poenget er/var "uniform" , hvorfor bærerman uniform ?

Hvorfor har f.eks mannskapet en annenfarge på flytevestene en pax ?

Og hvorfor skal noen grupper av crew ikke kunne tilpasse seg ? , dette er "spasmer" av "her er vi vi er fra BU , se vi får ikke lov av store stygge sas til ditt og dat"...

Så på 17.mai skal de bunadkledde ikke ha røde livvester?

Hele greia er tåpelig. Uniformen er selvsagt til for at man skal se hvem som jobber ombord ja. Tror ikke det er tvil hvem som jobber ombord...

Merkelig at man f.eks i Thai klarer å beholde sine nasjonalinspirerte kjoler....

Det man kan spørre seg om er jo hvorfo en SAS braathens kaptein ønsker å bruke 1/3 av VG's forside Tirsdag 16.5til å sverte egen arbeidsgiver når f.eks de kabinansattet allerede mandag 15.5 har fått beskjed om at de får lov til å benytte bunad på jobb 17.mai ,men at de må opplyse om at deler av kabin crew benytter bunad og at de som benytterbunad må bruke "reflex vest" ved avgang og landing.

Det er det jeg mener med å ha en annen agenda en bunaden.

Hva Thai bruker som uniform har ingen ting med denne debatten å gjøre , om alle hadde brukt bunad som uniform så var altså det uniformen....

OK - da er jeg helt enig med deg. Oppfattet det som om debatten gjalt bunad i kabinen igjen.
Refleksvest var jo et OK kompromiss for kabinpersonale.

Men tviler også på at en kaptain ønsket forsiden på avisen....det er nok mer journalisters verk.

Jeg svarte med et innlegg da denne topic'en var oppe i fjor. Uniform er et verktøy,kanskje det viktigste verktøyet en crewmember har å rutte med i en situasjon,ikke nødvendigvis en nødsituasjon,men også i forhold til "unruly passenger",osv. Gul eller rød redningsvest gi autoritet? Glem det!
I dagens diskusjon ser det ut som om det er "å komme seg ut av flyet fortest mulig"-tanken som råder.Det er strengt tatt det minste problemet! C/A og Kaptein er de siste som skal forlate skuta etter at alle pax er ute. Å rette oppmerksomheten mot overvektige C/A er en patetisk skivebom: Cabin Crew sitter alle ved dører/nødutganger til enhver tid når flyet befinner seg på bakken,det være seg normal operations eller nødsituasjoner.Er man for feit til å komme seg ut gjennom en nødutgang,så blir man satt på slankekur mens man utfører bakketjeneste.Har skjedd,men veldig sjelden.Jeg kan kun huske to tilfeller i mine 21 år i SAS.
Crewets hovedoppgave i en nødsituasjon/evakuering,er å dirigere passasjerstrømmen,ikke bare inne i flyet,men også utendørs,og jeg som passasjer retter meg ikke etter en bunad- eller sarikledd passasjer,det kan jo være fler med slike drakter.En uniform derimot...
Hva de har på seg i asiatiske selskap er en annen sak.Deres kultur er stort sett basert på en mannsdominert myndighetsoppfatning.Det er de mannlige C/A'ene som utfører ordre,de kvinnelige er,unskyld utrykket,"runkemotiv" for folk som Fred. & Co.
Bevegeligheten er ikke det store problemet i disse selskapenes sikkerhetstenking.

Originally posted by FBU 4EVER

Det er de mannlige C/A'ene som utfører ordre,de kvinnelige er,unskyld utrykket,"runkemotiv" for folk som Fred. & Co.
Bevegeligheten er ikke det store problemet i disse selskapenes sikkerhetstenking.

Så man bør altså ha mange mannlige kabinpersonale for å føle seg trygg i Asia.

Jeg er av den oppfatningen at jeg trenger ikke at noen forteller meg at jeg må komme meg bort fra et brennende fly. Får bare håpe at kabinpersonale overlever alle ulykkker slik at 150 passasjerer ikke vet hva dem skal gjør når dem kommer på bakken.
Trodde kabinpersonale ville bruke mesteparten av tiden ombord i flyet for å få folk ut..og hjelpe evt skadde etc. Dvs at de fleste passasjerne nok vil være ute før crewet kommer hoppende ut....med eller uten bunad...med eller uten rød redningsvest...og med eller refleksvest.

Glemmer ikke da jeg fløy i desember 1998 fra Oslo til Bodø i forbindelse med julen. Den ene flyvertinnen ombordi Braathens-flyet klarte ikke løfte armene høyt nok til at hun klarte å lukke bagasjehyllene. Hun var middelaldrende og hadde en klassisk pukkelrygg a la osteoporosepasienter. En av de andre flyvertinnen kom løpende til for å hjelpe henne til slutt. Noen av passasjerne reiste seg og hjalp henne med noen bagasjedører før hun fikk hjelp av kollegaene.

Heisann, da skal jeg kaste meg på denne debatten med et syn fra Texas, men først og fremst gratulerer med dagen...:nor

Norge er en liten nasjon, selv om vi tror vi er størst i verden, men med lange tradisjoner. Det er få land i verden som feirer grunnlovsdagen slik som oss Nordmenn. Det var en masse prat på radioen i dag om 17 mai feiring i de forskjellige byene; Seattle, Minneapolis, Los Angeles og til og med her i Houston. Her i USA for eksempel er 4 juli stort sett en fridag for de fleste amerikanerene og man griller noen hamburgere og fyrer av et og annet fyrverkeri.

Dere som skal lage dette til en BU vs. SK debatt syntes jeg skal legge denne debatten på hylla. Dere skal være stolte av å være nordmenn fra en liten nasjon med så steke tradisjoner som folk over hele verden respekterer. Hva er da så galt å vise fram sine tradisjoner ved å gå med en bunad på jobben...? Grunnen, i min oppfatning, at SAS tradisjonelt ikke har gått med bunad på 17 mai er vel at dette var et Scandinavisk selskap og det er tross allt frigjøringen fra Dannmark vi feirer. Jeg kan ta feil her...? I dag er SAS Braathens et norsk selskap med norske tradisjoner så la det bli det. Jeg har møtt flere amerikanere som har reist med Braathens på 17 mai og bunaden var ett av de mange tingene de husket som et positivt innslag.

Sikkerhet under evakuering...? Ta ordet mitt for at en bunad er nok det minste problemet. Jeg har sett mange overvektige og eldre... ikke noen galt om de eldre... inflight crew som jeg vil tro har et mye større problem under evakuering... så som potensiell passasjer med SAS Braathens er jeg villig til å ta den kjangsen... ;)

Da stemmer jeg for bunader til 17 mai og nisseluer til Jul!

Skål fra Houston...:cheers:

Dag

Originally posted by P.A. VIKING Det man kan spørre seg om er jo hvorfo en SAS braathens kaptein ønsker å bruke 1/3 av VG's forside Tirsdag 16.5til å sverte egen arbeidsgiver ....

Jeg får da virkelig håpe at det ikke er kapteinen som har fått lov til å redigere forsiden til VG! ;)

I denne tråden om bunad/ikke bunad er det visst forøvrig ingen som har sagt eller ment noe om hvorvidt det er særlig pent med bunad som "uniform" ....:devil

Kastersegidekningogputterfingreneiørene! :wow:

Hva er det egentlig som er diskusjonen i denne tråden?

Flyvert/-inne uniformene har vært vidt forskjellige i alle selskaper og hvor autoritære de virker varierer nok fra person til person. Kapteinsuniformen er derimot nesten lik i nesten alle selskaper (svart/mørkblå/annen mørk farge, med 4 striper/solid.)

Jeg kan berette om ingen bunad i luften, men sløyfer på alle uniformer, på NCE-OSL og OSL-BGO. Je gkan og berette at å flagre langs åsene i Provence i en CLK320 er en langt bedre ting enn 8 grader og pissregn i Bergen. Jeg vil ned dit igjen.

-A

De som promoterer bunader (pen å se på, men jækla upraktisk) BØR prøve å bevege seg i høygear med sådan klesdrakt, før de sier noe mer her.

Uniform betyr "alle likt kledd i en gjenkjennelig drakt", og uten denne kan det oppstå forvirring mht hvem man skal følge ut av flyet i en nødsituasjon.

Noen her tror at de kan evakuere et fly på egen hånd, mens erfaring viser at normale pax følger instruksjoner fra cabin crew. Joa, men hvilken imponerende prosent utgjør da våre velinformerte(?) spottere utav den STORE gemene flypassasjerhop?

Hvis man ikke kan skille cabin-crew fra hvemsomhelst som måtte tro de er flykyndige og skriker "løp ut her" så er dette et argument MOT "ikke-uniformering" på spesielle dager. Skal liksom 17.mai være ulykkesfri?

Det har vært ulykker der sådanne har tatt på seg rollen å skremme pax ut av flyet, med dårlig resultat. De så brann utenfor, men hadde ikke kunnskapen.

"Uniform er et signal om hvem som er ansatt i flyselskapet!" Med østlige selskaper får du pent finne frem selv i virvar av sarier og pene saronger.

Jeg har vært på safety-seminars, og der rapporterte man at proffe cabin-crew's innlærte evakueringsutkall var det som pax reagerte på og overlevde på.

Opplæring i evac-prosedyrer er altså det som gjelder, ikke klesdrakten. :smokin

jeg tviler også på at det er SÅ mange som virkelig ville jobbe flere timer i dette plagget... Det er jo faktisk ikke et arbeidsantrekk. Ville de som skulle bruke bunad - bruke navneskilt og forkle under servering? Hva om en passasjer sølte et eller annet på bunaden - skal flyvertinnen eller selskapet betale for rens? det koster vel litt mer å rense en bunad.

Originally posted by ph-ndr

Jeg kan berette om ingen bunad i luften, men sløyfer på alle uniformer, på NCE-OSL og OSL-BGO. Je gkan og berette at å flagre langs åsene i Provence i en CLK320 er en langt bedre ting enn 8 grader og pissregn i Bergen. Jeg vil ned dit igjen.

-A

Inte helt säkert. Det regnar utanför fönstret nu

Originally posted by Savipix

Originally posted by ph-ndr

-A

Inte helt säkert. Det regnar utanför fönstret nu

Men CLK'en er der fremdeles? Var det en Cabrio,så har det sikkert vært en aldeles fortreffelig opplevelse!
:devot:

Back