Replying to Topic 'SAS og Bunad i år igjen'
Jeg svarte med et innlegg da denne topic'en var oppe i fjor. Uniform er et verktøy,kanskje det viktigste verktøyet en crewmember har å rutte med i en situasjon,ikke nødvendigvis en nødsituasjon,men også i forhold til "unruly passenger",osv. Gul eller rød redningsvest gi autoritet? Glem det!
I dagens diskusjon ser det ut som om det er "å komme seg ut av flyet fortest mulig"-tanken som råder.Det er strengt tatt det minste problemet! C/A og Kaptein er de siste som skal forlate skuta etter at alle pax er ute. Å rette oppmerksomheten mot overvektige C/A er en patetisk skivebom: Cabin Crew sitter alle ved dører/nødutganger til enhver tid når flyet befinner seg på bakken,det være seg normal operations eller nødsituasjoner.Er man for feit til å komme seg ut gjennom en nødutgang,så blir man satt på slankekur mens man utfører bakketjeneste.Har skjedd,men veldig sjelden.Jeg kan kun huske to tilfeller i mine 21 år i SAS.
Crewets hovedoppgave i en nødsituasjon/evakuering,er å dirigere passasjerstrømmen,ikke bare inne i flyet,men også utendørs,og jeg som passasjer retter meg ikke etter en bunad- eller sarikledd passasjer,det kan jo være fler med slike drakter.En uniform derimot...
Hva de har på seg i asiatiske selskap er en annen sak.Deres kultur er stort sett basert på en mannsdominert myndighetsoppfatning.Det er de mannlige C/A'ene som utfører ordre,de kvinnelige er,unskyld utrykket,"runkemotiv" for folk som Fred. & Co.
Bevegeligheten er ikke det store problemet i disse selskapenes sikkerhetstenking.