SAS og A320

sk931

ScanFlyer Rusty
En af SAS kaptajnerne fortalte os i fredags at SAS er på jagt efter 4 A320
som skal in til foråret,,nogen der ved mere ????

Hilsen
ole

Det har jo blitt spekulert i på forhånd her inne, og de blir i så fall erstatning for MD-80'er som skal ut av flåten. Dette er, i tillegg til å finne Q400-erstatter, noe SAS skulle ta en avgjørelse på i løpet av desember i år mener jeg å huske.

Det har jo blitt spekulert i på forhånd her inne, og de blir i så fall erstatning for MD-80'er som skal ut av flåten. Dette er, i tillegg til å finne Q400-erstatter, noe SAS skulle ta en avgjørelse på i løpet av desember i år mener jeg å huske.

Forslag skal legges frem for styret 17.desember, men avgjørelsen kommer ikke før på vårparten. Men erstatter for Q400 blir mest sannsynlig avgjort innen utgangen av året.

Det ser ut til at SAS Danmark vil konsentrere seg om Airbus-fly, mens SAS Sverige får en kombinasjon av Boeing 737 og MD-80 (eller dens erstatter). SAS Norge konsentrerer seg rundt Boeing 737.

For meg virker det uansett ganske rart at SAS ikke er flinkere til å konsentrere seg om en produsent. Særlig rart at de tar inn et så lite antall av hver maskin, slik vi har sett med A319 og A321.

i og for seg ingen uvanlig kombinasjon - både Air France, BA, Lufthansa, United, easyJet, Air Berlin, US Airways, CSA, airTran og sikkert enda flere har jo flåter av både 737/737NG og A320. I noen tilfeller er det jo slik at den ene typen skal erstatte den andre, men det kan jo ta mange år.

Nå er jo - pga det merkelige faktum at SAS Norge har eget AOC - SAS Norge og resten av SAS to forskjellige selskaper, og med såpass store flåter tror jeg det går greit med både 737NG og A320-familien i flåten. A321 ble i sin tid anskaffet forå gi ekstra kapasitet på hovedstadstriangelet, der 737NG ikke hadde seter nok. I dag kunne kanskje 737-900(med en ekstra exit a'la Lion Air) vært et alternativ, men da var det bare A321 og 757 som kunne gi de ekstra setene som SAS trengte på CPH/STO/OSL-tiangelet, og 757 var jo en like fjern type som A321

men,når jegs er hva somer kilden er jeg ikke sikker.... no offence, Stein & Co, men SAS-pilotene er de værste skravlekjærringene og ryktemakerne i selskapet.;)

Last edited:
He, he - pilotene er skravlekjerringene... Hmm, i selskapet, kanskje, men tro hvor vi finner de største skravlekjerringene utenfor forumet? :cool:

Er det ikke derfor vi alle er innom sidene dine fra tid til annen, CK, for å dele siste nytt eller opplukkede rykter, og å nyte de mer eller mindre kvalifiserte oppfatningene av dem? ;)

Ha.. CK!

men, når jeg ser hva som er kilden er jeg ikke sikker.... no offence, Stein & Co, men SAS-pilotene er de værste skravlekjærringene og ryktemakerne i selskapet

Det er nok ikke bare hos SAS, men stort sett de fleste flyselskapene... :p:p:p

Dag

Men kommer det A320 i SAS farger skal i allefall jeg være fornøyd...

Ja A320-maskiner i SK-farger har vi ikke noe i mot, håper dog de
ikke faller for fristelsen - og velger en altfor tettpakket
seat-config.

He, he - pilotene er skravlekjerringene... Hmm, i selskapet, kanskje, men tro hvor vi finner de største skravlekjerringene utenfor forumet? :cool:

Er det ikke derfor vi alle er innom sidene dine fra tid til annen, CK, for å dele siste nytt eller opplukkede rykter, og å nyte de mer eller mindre kvalifiserte oppfatningene av dem? ;)

jeg klager ikke....:cool:

Fire stykker monner ikke i stor grad, men de har vel bruk for kapasitet i forbindelse med alle problemene de har hatt. Airbus har de jo erfaring med...

i og for seg ingen uvanlig kombinasjon - både Air France, BA, Lufthansa, United, easyJet, Air Berlin, US Airways, CSA, airTran og sikkert enda flere har jo flåter av både 737/737NG og A320. I noen tilfeller er det jo slik at den ene typen skal erstatte den andre, men det kan jo ta mange år.

Men airTran har väl ändå inga A320?? Däremot 737 och 717.

En af SAS kaptajnerne fortalte os i fredags at SAS er på jagt efter 4 A320
som skal in til foråret,,nogen der ved mere ????

Hilsen
ole

Har mere end svært ved at se en saglig begrundelse for valg
af A320 frem for A319 eller A321, måske de er nemmere at skaffe ?

Det forundrer meg ikke om SAS anskaffer noen A320 også. Synes de har altfor mange flytyper i flåten. Ingen enhetsflåte her nei, f.eks på de skandinaviske og europeiske rutene. Men det er vel flere grunner til at det er som det er og dette har jo vært diskutert opp og i mente her på forumet tidligere.

Espen;)

Det forundrer meg ikke om SAS anskaffer noen A320 også. Synes de har altfor mange flytyper i flåten. Ingen enhetsflåte her nei, f.eks på de skandinaviske og europeiske rutene. Men det er vel flere grunner til at det er som det er og dette har jo vært diskutert opp og i mente her på forumet tidligere.

Espen;)

En 320 er bortimot identisk med en 319. Eneste forskjellen er at 320 er litt større og har to ekstra nødutganger

A319, A320 og A321 er enhetflåte på lik linje med B736, B73G og B738. En en forutsetning er at de har samme motorprodusent på Airbussene - dette er ikke noe problem hos Boeing siden man ikke har noe valg.

En 320 er bortimot identisk med en 319. Eneste forskjellen er at 320 er litt større og har to ekstra nødutganger

Må nok arrestere deg der Someone, det finnes det da A319HD med fire exits over vingen og 156 seteplasser ;)

Back