SAS og 767

Var det ved introduksjonen av DC-10 SAS begynte med nonstop til Rio? Nesten litt småtrist å tenke på at disse nye maskinene visket ut litt av disse stedene fra destinasjonskartet

Nei, ruta gikk lenge via LIS, og ble vel ikke 100% nonstop før 767'en kom, hvis jeg husker rett.

Okei, har en bekjent som jobbet i SAS som cabinansatt for fra begynnelsen av 70-tallet... Morsomt å høre om hvordan ting ble gjort på den tiden, men ser jo her i SAS's sitt tilfelle at 767 har hatt stor betydning med tanke på non-stop langturer som ikke hadde stort nok kundegrunnlag til å fylle opp en 747...

Var det ved introduksjonen av DC-10 SAS begynte med nonstop til Rio? Nesten litt småtrist å tenke på at disse nye maskinene visket ut litt av disse stedene fra destinasjonskartet

Som LN-MOW skriver saa gikk ogsaa DC-10 erne via LIS til RIO....i tillegg fortsatte de til Montevideo/Buenos Aires og Santiago (avhengig av ukedag) de gikk vel Onsdag og Loerdager nedover...foerst med 767 (i hoved sak -200) ble disse floeyet nonstop CPH - RIO og da ble vel MVD/EZE og SCL lagt ned....mot slutten ble RIO ogsaa lagt ned og flyttet til Sao Paulo....

Som LN-MOW skriver saa gikk ogsaa DC-10 erne via LIS til RIO....i tillegg fortsatte de til Montevideo/Buenos Aires og Santiago (avhengig av ukedag) de gikk vel Onsdag og Loerdager nedover...foerst med 767 (i hoved sak -200) ble disse floeyet nonstop CPH - RIO og da ble vel MVD/EZE og SCL lagt ned....mot slutten ble RIO ogsaa lagt ned og flyttet til Sao Paulo....

Og det at RIO ble lagt ned og forflyttet til Sao Paulo GRU var begynnelsen på slutten for SAS's og Sør Amerika?

Jeg har kun fløyet med SAS B767-300 en gang, det var 22.mars 1999 CPH-SFJ tur-retur i cockpit. Maskinen var OY-KDM, Ingvar Viking og det var SK291/292.

Då har f.d. OY-KDM flugit färdigt , flög senast i Thailand som HS-BIE:

Boeing 767 -383 25088 359 N767PF Pacific AirFinance ferried 27-28sep12 BKK-ANC-TUP for part-out & scrap ex HS-BIE

Har det ikke blitt hevdet, og dels bekreftet av SAS, at de hadde avtale med Taliban som ga dem klarering til å fly over Afghanistan på vei til Bkk -Singapore. Det var mens Taliban kontrollerte landet og en del vestlige selskap valgte fly rundt, noe SAS med sine 767 ikke hadde rekkevidde til. Stemmer det?

SAS vet jeg fløy 767 til Kai Tak i Hong Kong men eksisterte denne ruta ennå når Chep Lap Kok åpnet i 1998?

Gammel post, ser det, men for ordens skyld: Ja, SAS fløy også fra Chep Lap Kok med 767-300 en kort tid før hele ruten ble skrotet.
Komplett uegnet materiell å operere HKG med, ikke sjelden fløy den med tomme seter til CPH pga MTOW, mye frakt, fuel og motvind, mens pax ble rerouted med CX o.a.

Hva var rutenummeret for flight'en fra CPH til SEA i 1996?

Hadde en tur som UM over dit, skremte vettet av FA'en ombord fordi jeg mistet en tann pga harde karameller i pilotkofferten (ble litt blodig) og fikk også lov å komme frem til kaptein og styrmann.

Back