SAS nye strategi - SAS - 4EXCELLENCE

Hei, det her blir ikke for dumt spør du meg. Alt trenger tid om det skal bli bra, KLM hadde sin tid de da de gjenninførte "free srevice" liten tid tilbake: Og SAS er ikke mindre om større en KLM (minus AF)
 
Hei, det her blir for dumt spør du meg SAS cc. På klm cityhopper er de 2 crew på nesten 100 personer på embraer eller fokker 100. På en times flight rekker de å servere mat, drikke (varme og kalde drikker), samt gå en ekstra runde med kaffe\te og servere sen tradisjonelle kjeksen. Dersom ikke SAS cabin crew rekker å servere kaffe og vann, og gå med cloudshop og samle inn søppel på en gang, uten flere måneders testing, så er det ikke rart at det går galt.

Den blir litt for enkel. Jeg har opplevd at KLM gjennomførte en transaksjon på in flight shopping på rad 4 ett minutt før landing, så de er ikke alltid så smooth at de rekker over alt..

Nye prosedyrer må testes og planlegges. Har ingen problemer med å forstå at SAS har et behov for sjekke hvordan dette påvirker in flight service, og du kan være ganske sikker på at KL gjør akkurat det samme. Mitt problem er at de heller burde vente med produktlanseringen til det faktisk var ferdig testet.
 
Kommuniseres det på tvers av NO/SE/DK? Har ikke NO servert kaffe og te i lang tid allerede? Hva med å høste litt erfaring fra kollegaer?
 
Kommuniseres det på tvers av NO/SE/DK? Har ikke NO servert kaffe og te i lang tid allerede? Hva med å høste litt erfaring fra kollegaer?

Evt. snakke med andre i familien, Blue1, de servere kaffe/te/vann gratis og selger krimskrams, og har vel gjort det lenge.
 
Hei, det her blir for dumt spør du meg SAS cc. På klm cityhopper er de 2 crew på nesten 100 personer på embraer eller fokker 100. På en times flight rekker de å servere mat, drikke (varme og kalde drikker), samt gå en ekstra runde med kaffe\te og servere sen tradisjonelle kjeksen. Dersom ikke SAS cabin crew rekker å servere kaffe og vann, og gå med cloudshop og samle inn søppel på en gang, uten flere måneders testing, så er det ikke rart at det går galt.

SAS klarer da akkurat det samme hver morgen - f.eks. å servere frokost og kaffe til 180 passasjerer på 40 minutter mellom Oslo og Bergen.

Kommuniseres det på tvers av NO/SE/DK? Har ikke NO servert kaffe og te i lang tid allerede? Hva med å høste litt erfaring fra kollegaer?

SAS har gratis servering på danske, norske og svenske innenriksruter. Hva får deg til å tro at ikke SAS bruker denne erfaringen når de nå skal implementere dette på alle ruter?
 
SAS har gratis servering på danske, norske og svenske innenriksruter. Hva får deg til å tro at ikke SAS bruker denne erfaringen når de nå skal implementere dette på alle ruter?

At det nå har gått 4 måneder siden opplegget ble skissert...?;)
 
Gratis kaffe/te/vann til samtlige passasjerer, alle klasser og de aller fleste strekninger ble re-introdusert 29 januar 2012.
Hva mer kan vi vente oss i fremtiden mon tro....
 
Regner med å høre om dette i media og i reklamekampanjer snart da?
Forrige uke var ikke veldig bra for SAS i media med masse om Norwegian og nye fly, samt at Spanair er konkurs.
 
Jeg elsker at dette blir inført, det er bare så synd at de skal inføre service samtidig som de markedsfører seg som ett lavpris selskap. De nye reklame kampanjene til SAS er bra, de har freshe og lekne farger og ser rett og slett bra ut. Men det skinner igjennom at det er ett desperat forsøk på å stjele kunder fra Norwegian.
Med tanke på kostnadene til SAS forstår jeg ikke at de engang prøver å innføre ting som koster penger, selvom det i dette tilfellet ikke er så mye.

Med Norwegians stadig nyere flypark, der pasasjerer snart kan forvente seg Wifi i ett vært eneste fly tror jeg rett og slett Wi-FI blir sett på som bedre service en noe annet.
SAS innfører jo også dette, men igjen, ikke på en måte der man nesten er garantert wifi grunnet tusen forskjellige flytyper.
 
Gratis kaffe/te/vann til samtlige passasjerer, alle klasser og de aller fleste strekninger ble re-introdusert 29 januar 2012.
Hva mer kan vi vente oss i fremtiden mon tro....

Ble dette gjeninnført i går? Ikke nevnt med et ord på noen av mine 4 SAS flygninger i helgen i hvert fall (i hvert fall ikke så jeg hørte)
 
Positivt med kaffe/the igen

I bedste SAS-stil, så skal der dog være lidt undtagelser og ulogiske procedurer - da man jo åbenbart ikke magter at lave noget som helst simpelt og helst skal gøre inflight uoverskueligt for kunderne.

På de helt korte ruter er kaffe/the nu pludseligt afhængig af hvilken flytype man flyver med?????

CPH-GOT med MD = Kaffe, men ingen vand/juice
CPH-GOT med CRJ = Ingen kaffe, men vand/juice

Der er flere andre undtagelser, som jeg ikke lige husker i farten.

Vand er fartsat ikke gratis og skal købes ombord - med undtagelse af de helt korte ruter, hvor der ikke serveres kaffe med CRJ da der ikke er BOB?????
 
Positivt med kaffe/the igen

I bedste SAS-stil, så skal der dog være lidt undtagelser og ulogiske procedurer - da man jo åbenbart ikke magter at lave noget som helst simpelt og helst skal gøre inflight uoverskueligt for kunderne.

Hvorfor klarer ikke SAS noe såpass enkelt som et ensartet servicekonsept? :rolleyes:

Det ligger kanskje også noen begrensninger på nordgående reiser på tirsdager mellom kl 10 og 1430, vestgående trafikk på søndager før lunsj osv....?;)
 
I Aalborg sto det i går en disk ved gaten med vann og juice i tillegg til kaffekopper man kunne ta med ombord. Den varianten er i alle fall ny for meg.
 
Det hadde vært utrolig interessant å foretatt en SWOT analyse av SAS internt, og funnet ut hva organisasjonen selv mener er styrker, svakheter, muligheter og trusler. Så ta disse dataene og kombinere de med en ekstern analyse. Dette er sikkert noe Rickard Gustafson gjorde før han tok over. Men jeg kan ikke se så mye er blitt gjort, utad i hvertfall.
 
Fersk rapport fra dagens OSL-CPH-OSL med 737 (norsk crew) og MD-80 Svensk/Dansk:

Annonserte det vanlige med "....kaldt måltid til våre passasjerer på business og...". Gratis kaffe og te samt mulighet for på kjøpe annen drikke og snacks. De delt eogså ut glass med vann til de som ba om det. To runder med kaffe/to på sydgående, en runde på nordgående.

(Og på returen sa de i tillegg: "pga. problemer med catering har vi dessverre ikke noe å selge i dag")
 
Last edited:
Vet ikke om det er en del av 4Excellence, men fra midten av februar av vil SAS også tilby lokale aviser på avganger fra KRS, SVG, BGO og TRD, dvs Fædrelandsvennen, Stavanger Aftenblad, Bergens Tidende og Adresseavisen.
 
Mener og tror at Adresseavisen har alltid vært delt ut fra TRD siden SAS igjen startet med aviser på flygningene
 
Når innfører de Economy Extra innenlands da, har noen info der:)? Føler det har vært stille om denne innføringen..
 
Back
Top