SAS nye regionalselskap - Diskusjon rundt personal og økonomi

Re: SAS nye regionalselskap - Diskusjon rundt personal og økonomi

Hadde en pilot pratet slik om sin arbeidsgiver så ville jeg hatt betenkligheter med å gå ombord. Jeg blir også skeptisk når de som skal ivareta min og andres sikkerhet i kabinen opptrer på denne måten.

Anbefaler deg å ta en prat med noen, samt også bedriftshelsetjeneste og tillitsvalgte.

Vet noen hvem du er ser jeg ikke bort ifra at det du ytrer nå fører til at du blir satt på bakken.

Om du tror sikkerheten er i høysetet når vi scheduleres på 14-timersdager uten pause så lever du i en liten boble. Vet ikke hvor mange ganger jeg hører historier om ansatte som sovner på klappsetet under landing på vei hjem fra LPA feks. Men hvem bryr seg så lenge billettene blir billigere ?
 
Re: SAS nye regionalselskap - Diskusjon rundt personal og økonomi

Om du tror sikkerheten er i høysetet når vi scheduleres på 14-timersdager uten pause så lever du i en liten boble. Vet ikke hvor mange ganger jeg hører historier om ansatte som sovner på klappsetet under landing på vei hjem fra LPA feks. Men hvem bryr seg så lenge billettene blir billigere ?

Og der, ble det kundenes feil! Virker som om det er kundenes feil at ikke man klarer å hamle opp med konkurransen i markedet. Jeg føler oppriktig med deg, må være utrolig trist, fustrerende, umotiverende og kanskje psykisk belastende å ha ett sånt forhold til arbeidsgiver? Hva med å prøve noe annet?
 
Re: SAS nye regionalselskap - Diskusjon rundt personal og økonomi

Men hvem bryr seg så lenge billettene blir billigere ?
Er det kundene eller selskapene som setter prisene? Jeg er oppriktig nysgjerrig på hva du mener.
 
Re: SAS nye regionalselskap - Diskusjon rundt personal og økonomi

Om du tror sikkerheten er i høysetet når vi scheduleres på 14-timersdager uten pause så lever du i en liten boble. Vet ikke hvor mange ganger jeg hører historier om ansatte som sovner på klappsetet under landing på vei hjem fra LPA feks. Men hvem bryr seg så lenge billettene blir billigere ?


Når du står opp imorgen, ta deg en god kopp ALI kaffe, hjelper mot mye gruff,
så kan du avslutte dagen med en kopp kamillete.
Inni mellom der kan du fundere over - hva kan jeg forandre. Så kan du prøve å forandre det du kan, om ikke det er for mye å forlange. Og resten kan du forsøke å la ligge, og vips så vil nok dagen din og bli bittelitt bedre
 
Re: SAS nye regionalselskap - Diskusjon rundt personal og økonomi

Om du tror sikkerheten er i høysetet når vi scheduleres på 14-timersdager uten pause så lever du i en liten boble. Vet ikke hvor mange ganger jeg hører historier om ansatte som sovner på klappsetet under landing på vei hjem fra LPA feks. Men hvem bryr seg så lenge billettene blir billigere ?

Så burde de ansatte (hvis de findes) tage deres job, passagerer og certifikat lidt mere alvorligt. Har de fatigue, så må de melde sig unfit.

Forøvrigt skammeligt at se dine udtalelser om SAS og dit eget job her. Det ligger meget langt fra det jeg hører fra langt, langt hovedparten af de mange ansatte jeg kender. De fleste er heldigvis glade for deres jobs. Er SAS perfekt? Nej naturligvis ikke, men heldigvis er det stadig en god arbejdsplads for de fleste, som tilpasser sig markedsvilkårene, som man også gør i alle andre brancher. Har flybranchen ændret sig? Ja, naturligvis har den det og det må medarbejderne også gøre.

De enkelte som føler sådan et had mod sin arbejdsgiver, som du gør, burde for sin egen skyld finde sig noget andet at bruge tiden på. Det er ikke sundt for helbredet at have det på den måde.
 
Re: SAS nye regionalselskap - Diskusjon rundt personal og økonomi

Og der, ble det kundenes feil! Virker som om det er kundenes feil at ikke man klarer å hamle opp med konkurransen i markedet. Jeg føler oppriktig med deg, må være utrolig trist, fustrerende, umotiverende og kanskje psykisk belastende å ha ett sånt forhold til arbeidsgiver? Hva med å prøve noe annet?

Jeg tror det som virker mest frustrerende på de ansatte i SAS er at ledelsen ikke evner å fatte beslutninger som gjør selskapet konkurransedyktig uten at det hele tiden er de ansatte i operativ tjeneste som må "lide". Av en eller annen grunn så evner ikke SAS å programmere de ansatte slik at de får en fornuftig og forutsigbar hverdag, og som gjør at de faktisk kan jobbe 100% (noe de færreste i kabinen gjør i dag). DY klarer f.eks. dette i langt større utstrekning enn SAS, merkelig nok. Jeg vet ikke om det er litt for stor grad av gjennomtrekk i planning hos SK...

Nå går SAS i gang med et nytt mid-size selskap, for de mener at de har forsøkt slik produksjon internt i SAS uten at dette har lyktes. De har imidlertid også forsøkt slike plattformer eksternt - defintivt uten å lykkes (jeg husker ikke i farten hvor mange milliarder SAS har svidd av på slike forsøk), så hva som gjør at dette nå er en suksessoppskrift vites ikke.
 
Re: SAS nye regionalselskap - Diskusjon rundt personal og økonomi

<mod>
Så langt har det gått relativt greit her, takk for det. Men nå foreslår vi at man puster med magen og at folk sporer tilbake på sak og ikke person så vi ikke får en uønsket utvikling her.

Takk for forståelsen
</mod>
 
Re: SAS startar upp ett nytt regionalt flygbolag inhouse?

Nå har det seg slik at dette kjenner jeg godt til. Dansk crew har, nesten uten unntak, betydelig mer behagelig schedule. Folk kan gå fra NO med flere års erfaring til base CPH og nesten ikke gå ned i lønn selv om man starter på 0 igjen (mister all ansiennitet).

Et eksempel: En med base CPH i 100% stilling jobber færre flight duty timer enn en på 60% og 75% i Norge. Sånn er det. At man ikke liker å snakke om det i DK skjønner jeg godt. Dansk crew kan også kun fly en dag short haul produksjon før long haul, mens både NO og SE kan fly to dager i forkant.

For ordens skyld: Jeg snakker om CC’er. For piloter kjenner jeg ikke detaljene.

Angående lønnen så er det vel stadig den nuværende kronekurs der er årsag hertil? Så at vælge at sige sin stilling op og pendle eller flytte for højere (muligvis midlertidig) højere løn kan man vælge men er vel lidt som at tisse i bukserne.
Angående duty timer kender jeg kun pilotsiden detaljeret men langt de fleste danske piloter ligger meget højt på duty og højt på block timer. Meget lange dage, mange dage pr. år med ikke så mange produktionstimer. Generelt er folk udkørte både hos piloter og i kabinen.
Angående de lækre stop så er det rigtigt at en del ruter fra CPH har stop i AMS og WAW, som efterhånden er de eneste ikke skandinaviske stop tilbage, men SAS planning mener det er mere fleksibelt at have dansk crew på lange sling i Sverige og svenske crew på lange sling i Danmark finder du mindst lige så mange svensk baserede crew på disse. Når OSL bliver mere airbus ramt vil det sandsynligvis blive et stort mix.
Man kan dog spørge sig selv hvorfor SAS vælger at betale ufatteligt mange hotelværelser, taxaer, diæter og passive overførsler for en fleksibilitet der stort set aldrig bliver anvendt, men om det er kassetænkning, inkompetence eller det virkelig bedre kan betale sig ikke at bruge de medarbejdere man har på den pågældende base vides ikke.

Så at en base fremfor en anden er ren halleluja der tænker jeg man lige bør huske på den med græsset der er grønnere på den anden side af hegnet.....
 
Re: SAS startar upp ett nytt regionalt flygbolag inhouse?

Angående lønnen så er det vel stadig den nuværende kronekurs der er årsag hertil? Så at vælge at sige sin stilling op og pendle eller flytte for højere (muligvis midlertidig) højere løn kan man vælge men er vel lidt som at tisse i bukserne.

Du, det vet jeg ikke. Jeg har bare registrert at flere som har flyttet til CPH, som har mistet ansiennitet (noe som i seg selv er ganske fantastisk), har endt opp med å tjene nesten like mye som før når man starter på 0.

Angående duty timer kender jeg kun pilotsiden detaljeret men langt de fleste danske piloter ligger meget højt på duty og højt på block timer. Meget lange dage, mange dage pr. år med ikke så mange produktionstimer. Generelt er folk udkørte både hos piloter og i kabinen.

De schedules som jeg har sett så er det overhodet ingen tvil om hva jeg ville foretrukket å jobbe på. Vi snakker 3-4 leg per dag, mot 5-6 i Norge. Vi snakker om FDP i DK på 100% stilling som er mindre eller likt noen på 60-70% i NO. Mulig de i DK også er slitne, men det jeg har sett av eksempler på norsk schedule så hadde i alle fall dansk crew fått bakoversveis (og jeg forstår det slik at de får det når de ser hva norske kollegaer jobber.

Angående de lækre stop så er det rigtigt at en del ruter fra CPH har stop i AMS og WAW, som efterhånden er de eneste ikke skandinaviske stop tilbage, men SAS planning mener det er mere fleksibelt at have dansk crew på lange sling i Sverige og svenske crew på lange sling i Danmark finder du mindst lige så mange svensk baserede crew på disse. Når OSL bliver mere airbus ramt vil det sandsynligvis blive et stort mix.
Man kan dog spørge sig selv hvorfor SAS vælger at betale ufatteligt mange hotelværelser, taxaer, diæter og passive overførsler for en fleksibilitet der stort set aldrig bliver anvendt, men om det er kassetænkning, inkompetence eller det virkelig bedre kan betale sig ikke at bruge de medarbejdere man har på den pågældende base vides ikke.

Så at en base fremfor en anden er ren halleluja der tænker jeg man lige bør huske på den med græsset der er grønnere på den anden side af hegnet.....

Stopp for norsk crew? Nesten utelukkende innenlands. Med unntak av noen stopp på LPA i vinterhalvåret. I tillegg til AMS og WAW kan du vel legge til i alle fall GDN.

I forhold til SAS sin planlegging, crew på hoTell osv. så er det en sak for seg selv. Man har base i SVG og TRD men likevel bor et stort antall crew på hotell på disse stedene, og de med base det flyr passivt til OSL for å starte sin slinge. Neppe helt optimalt.
 
Last edited:
Re: SAS nye regionalselskap - Diskusjon rundt personal og økonomi

Norske kabinansatte (eller andre lands for den saks skyld) har mange grunner til å være misfornøyde, men at man ikke får stopp her eller der, og må klare seg med Kristiansund i stedet for, er i grunn irrevant.

Så er det absolutt en diskusjon om SAS sitt ruteprogram er riktig eller feil lagt opp, og det selvsagt styrer hvor fly og crew overnatter. Og om man benytter resursene riktig. Men det kan ikke styres av personlige lokasjons preferanser

Det betyr ikke at mye kan gjøres smartere, men den "norske" operasjonen har faktisk noe for seg, ved at man starter dagen ute i distriktene, og får meg seg mye high yield trafikk inn til Oslo om morgenen, samtidig som da OSL-Europa trafikken feedes. Norge har jo gjerne hatt mer trafikk ut enn inn, og da gir det mening
 
Last edited:
Re: SAS nye regionalselskap - Diskusjon rundt personal og økonomi

Norske kabinansatte (eller andre lands for den saks skyld) har mange grunner til å være misfornøyde, men at man ikke får stopp her eller der, og må klare seg med Kristiansund i stedet for, er i grunn irrevant.

Så er det absolutt en diskusjon om SAS sitt ruteprogram er riktig eller feil lagt opp, og det selvsagt styrer hvor fly og crew overnatter. Og om man benytter resursene riktig. Men det kan ikke styres av personlige lokasjons preferanser

Det betyr ikke at mye kan gjøres smartere, men den "norske" operasjonen har faktisk noe for seg, ved at man starter dagen ute i distriktene, og får meg seg mye high yield trafikk inn til Oslo om morgenen, samtidig som da OSL-Europa trafikken feedes. Norge har jo gjerne hatt mer trafikk ut enn inn, og da gir det mening

Det er selvsagt riktig! Dette med stopp er en underordnet sak (og med dagens arbeidspress er der uansett lite man får ut av slike stopp), men det er ikke det faktum at svært få kabinansatte klarer å stå i 100% stilling, at lønnen er svært lav (også for ansatte med lang fartstid), og at det er nokså store forskjeller mellom ansatte i de tre landene. Det er fx liten grunn til at dansk crew skal få innvilget en avtale som sier kun 1 dags short haul produksjon før long haul, mens svensker og nordmenn kan klare 2 dager i forkant. Når MIA ble flyet med RKP ville ikke dansk crew fly dit, inntil man fikk 2 døgns stopp. Da endrer ting seg ;)

Videre, at SAS innlosjerer masse folk på hotell det de har baser (og flyr de som har base det passivt til OSL) er også et mysterium.
 
Re: SAS nye regionalselskap - Diskusjon rundt personal og økonomi

Videre, at SAS innlosjerer masse folk på hotell det de har baser (og flyr de som har base det passivt til OSL) er også et mysterium.

Dette er ikke noe særegent med SK.

- Lufthansa har f.eks. avganger med A380 fra MUC, hvor hele besetningen er fra FRA-basen og sover på hotell i MUC før avgang.

- Widerøe har BGO-crew liggende i TOS (som også er crewbase) for å fly E190-E2-ruter. Regner med at det er rimeligere med BGO-crew på hotell enn å utdanne TOS-basen på Embraer?

Man kan jo også lure på om det hadde vært rimeligere for SAS å hatt CPH-crew på hotell i OSL/STO for å fly 903/907/945 enn å opprettholde sertifikat/utdanne LH-crew i OSL og STO? OSL/STO er jo ellers kun B737/A320-base.
 
Re: SAS nye regionalselskap - Diskusjon rundt personal og økonomi

Dette er ikke noe særegent med SK.

- Lufthansa har f.eks. avganger med A380 fra MUC, hvor hele besetningen er fra FRA-basen og sover på hotell i MUC før avgang.

- Widerøe har BGO-crew liggende i TOS (som også er crewbase) for å fly E190-E2-ruter. Regner med at det er rimeligere med BGO-crew på hotell enn å utdanne TOS-basen på Embraer?

Man kan jo også lure på om det hadde vært rimeligere for SAS å hatt CPH-crew på hotell i OSL/STO for å fly 903/907/945 enn å opprettholde sertifikat/utdanne LH-crew i OSL og STO? OSL/STO er jo ellers kun B737/A320-base.

Forskjellene på disse eksemplene og SK er vel at det er flyplasser hvor det ikke er baser som har disse maskinene (i alle fall TOS og WF). For SVG og TRD er det B737 base som OSL.

I forhold til LH-crew i SK så produserer disse både på B737 og A330/340. De trenger vel 1 LH flight i halvåret for å opprettholde sertifikatet (om jeg husker rett). Men kanskje hadde det vært lurt å kun bruke personell på en base. I så måte er kanskje NO eller SE crew mer fleksibelt, siden man kan bruke disse 2 dager på kort i forkant av en LH tur. De kan jo produsere seg ned til CPH så hvor de er lokalisert betyr lite 😉
 
Re: SAS nye regionalselskap - Diskusjon rundt personal og økonomi

Noe som er viktig å ta med i den tåpelige diskusjonen om baser er at dersom man har crew liggende på hotell kan de benyttes i flere av døgnets timer, og derfor fly mer. Det betydelig strengere krav til hvile på hjemmebase.
Alt er et kostnads spørsmål, tror ikke noen i dag opprettholder en base noe sted i verden dersom den ikke er økonomisk forsvarlig. Selv ikke SAS.
 
Re: SAS overvejer A220.

Ifølge Check-in.dk skulle SAS være i diaglog med airBaltic om 30 A220 som airBaltic ellers har option på som de overvejer at benytte sig af. Flyene skulle stationeres på kommende baser rundt om i svandinavien, det er en betalingsmur.

https://check-in.dk/sas-vil-ikke-af...IYGbUjpExtmJqWrd7bJ2u9F3moVG9-f_GdxldAKnMFc9A

Bare for gøy, så passet jo A220 det nye designet godt :) Vet det er mye feil i farger o.l. men det var gjort på 10 min
bePkp5q.png


Ellers klør det jo fælt i de langeHR-fingrene mine av enkelte uttalelser i tråden her...
 
Re: SAS overvejer A220.

Bare for gøy, så passet jo A220 det nye designet godt :) Vet det er mye feil i farger o.l. men det var gjort på 10 min
bePkp5q.png

Denne så jo flott ut! Jeg synes A220 vil matche fint inn i SAS-flåten og den nye livery´n...hvem nå det blir som flyr den;)

Om det følger med mange lange Europa-stopp...blir den vel trolig værende på CPH-basen?
 
Back
Top