SAS nye regionalselskap - Diskusjon rundt personal og økonomi

SAS overvejer A220.

Ifølge Check-in.dk skulle SAS være i diaglog med airBaltic om 30 A220 som airBaltic ellers har option på som de overvejer at benytte sig af. Flyene skulle stationeres på kommende baser rundt om i svandinavien, det er en betalingsmur.

https://check-in.dk/sas-vil-ikke-af...IYGbUjpExtmJqWrd7bJ2u9F3moVG9-f_GdxldAKnMFc9A

SAS overvejer at anskaffe op til 30 Airbus A220-fly, mens airBaltic overvejer at udnytte en option på 30 fly af samme type, der skal indsættes på baser i Skandinavien. SAS vil ikke afvise dialog.

Da SAS i begyndelsen af december offentliggjorde resultatet for fjerde kvartal af regnskabsåret 2018/19 kom det samtidig frem, at selskabet planlægger at anskaffe op til 30 nye fly, der skal erstatte de nuværende 27 fly af typerne Airbus A319 og Boeing 737-7/8
 
SAS startar upp ett nytt regionalt flygbolag inhouse?

Så vidt jeg vet er det CAU som har forhandlingsretten i Danmark på vegne av det danske kabinpersonalet i SAS. SAS har forbigått dem, og laget en avtale med et konkurrerende forbund.



CAU har vel forhandlingsretten i SAS. Her er der tale om et nyt selskab akkurat som med Cimber, hvor FPU også havde overenskomsten.

Men ingen tvivl om at det er et stort slag mod CAU.
 
Re: SAS overvejer A220.

Ifølge Check-in.dk skulle SAS være i diaglog med airBaltic om 30 A220 som airBaltic ellers har option på som de overvejer at benytte sig af. Flyene skulle stationeres på kommende baser rundt om i svandinavien, det er en betalingsmur.

https://check-in.dk/sas-vil-ikke-af...IYGbUjpExtmJqWrd7bJ2u9F3moVG9-f_GdxldAKnMFc9A

Leasing av fly fra Air Baltic da eller? Ser jo ut som SAS skal fly de selv.
The agreement fulfills the requirements of locating midsized regional production in Scandinavia, with local recruitment on Scandinavian terms and conditions.
 
Re: SAS overvejer A220.

Ser Flygtorget.se har litt om Airbaltic sine ekspansjonsplaner og anvendelse av sine nye A220-300(uten betalingsmur)...men uten at de går i særlig detaljer.

https://www.flygtorget.se/Aktuellt/Artikel/?Id=13608

Det er jo interessant å notere seg at det uttales:

"- De flygplanen ska inte flyga inom ramen för vår baltiska produktion..."

Hmmm? Ser de for seg å være den nye wetlease-partner for SAS? Dvs `SAIL 2`?
 
Last edited:
Re: SAS startar upp ett nytt regionalt flygbolag inhouse?

Nyhetsaken fra FPU her:

https://flyvebranchen.dk/fpu-sikrer-flyvende-arbejdspladser-med-ny-overenskomst/

Flyvebranchens Personale Union har indgået en ny overenskomst, der skal dække regionale flyvninger for et nyt dansk selskab under SAS i fremtiden.

Det er en aftale som FPU er rigtig stolte af, fordi den vil sikre flere danske arbejdspladser for piloter og kabineansatte på skandinaviske arbejdsvilkår.
 
Re: SAS startar upp ett nytt regionalt flygbolag inhouse?

Jeg lurer litt på hva SAS tenker på her. Det er unektelig spesielt å inngå en avtale med en forening som i dag knappest organiserer noen ansatte i SAS, og gjør dette uten å konsultere hverken kabinforeningene eller pilotforeningene.

Jeg lurer også på hva som ligger i skandinaviske vilkår. Som nevnt noen ganger så er SAS overhodet ikke lønnsledende i sektoren.

https://e24.no/boers-og-finans/i/Op...enLeSgBSHNWNQOsI9n76BP_vABMG-dII-4K0j4-7YNpdE
Gustafson uttaler at det er noe annet å fly regionalt enn long-haul, men nå er det nå en gang slik at hovedparten av SAS sin produksjon er alt annet enn long-haul, men kanskje Gustafson egentlig har en freudian slip her og mener at alt annet enn long-haul skal produseres av andre enn hoved-SAS... ;)
 
Re: SAS startar upp ett nytt regionalt flygbolag inhouse?

I fare for å gjenta meg selv; streiken kommer i april. Og den kommer til å bli brutal. Det er nok nå.
 
Re: SAS startar upp ett nytt regionalt flygbolag inhouse?

Jeg lurer litt på hva SAS tenker på her. Det er unektelig spesielt å inngå en avtale med en forening som i dag knappest organiserer noen ansatte i SAS, og gjør dette uten å konsultere hverken kabinforeningene eller pilotforeningene.

Jeg lurer også på hva som ligger i skandinaviske vilkår. Som nevnt noen ganger så er SAS overhodet ikke lønnsledende i sektoren.

https://e24.no/boers-og-finans/i/Op...enLeSgBSHNWNQOsI9n76BP_vABMG-dII-4K0j4-7YNpdE
Gustafson uttaler at det er noe annet å fly regionalt enn long-haul, men nå er det nå en gang slik at hovedparten av SAS sin produksjon er alt annet enn long-haul, men kanskje Gustafson egentlig har en freudian slip her og mener at alt annet enn long-haul skal produseres av andre enn hoved-SAS... ;)

Man må se det litt i sammenheng. Gustafson folger en trend. LH har skyvet nesten all flyning med A319 til EW & LH CityLine. KLM gar samme vei med sine E95-2.

Saken med C-Serien er denne: Flyet (uten crew) har samme CASK som en B738. Men, setter du for dyrt crew på den, så er dette gone. SAS sjefen må sikkertstille å ha den beste set-up han kan fa slik at den finale CASK inkl. crew er lavest som mulig, under ramme-betingelse at man holder seg til lov.

Om dette kan skje innenfor dagen SAS rammeverk eller om man velger å ha disse fly i en nytt enhet a la SAIL, far tida vise.
 
Re: SAS startar upp ett nytt regionalt flygbolag inhouse?

I fare for å gjenta meg selv; streiken kommer i april. Og den kommer til å bli brutal. Det er nok nå.
Snakk om å skyte seg selv i foten!
Hvis dette er holdningen dere går inn i forhandlinger med er det virkelig på tide å skaffe seg en ny jobb.
 
Re: SAS startar upp ett nytt regionalt flygbolag inhouse?

I fare for å gjenta meg selv; streiken kommer i april. Og den kommer til å bli brutal. Det er nok nå.

Slike kommentarer burde få konsekvenser i ditt arbeidsforhold. Det er illojalt, siden den type kommentarer på offentlige forum lett kan føre til store tapte inntekter for din arbeidsgiver. Det kan lett sees på som sabotasje mot egen arbeidsgiver.
 
Re: SAS startar upp ett nytt regionalt flygbolag inhouse?

Hver som alrede nå snakker av streik har ikke lyst å forhandle. Verden er ikke de samme som i de "gode gamle dager".

Men la oss vente litt - fa dager før Corona vil offisielt spre seg i Skandinavia også. Da vil vi se hva det betyr for selskaper ... Kanskje noen far ufrivillig fritid ...
 
Re: SAS startar upp ett nytt regionalt flygbolag inhouse?

Saken med C-Serien er denne: Flyet (uten crew) har samme CASK som en B738. Men, setter du for dyrt crew på den, så er dette gone. SAS sjefen må sikkertstille å ha den beste set-up han kan fa slik at den finale CASK inkl. crew er lavest som mulig, under ramme-betingelse at man holder seg til lov.

Om dette kan skje innenfor dagen SAS rammeverk eller om man velger å ha disse fly i en nytt enhet a la SAIL, far tida vise.

Nå sier jo SAS at dette skal skje i et skandinavisk selskap på skandinaviske vilkår, og da lurer jeg litt på hvor de skal spare inn ift crewkostnader. I kabinen tjener de definitivt ikke store penger, og dårligere enn f.eks. i DY. En purser med full ansiennitet tjener vel ca 470.000 brutto (en vanlig CC med full ansiennitet kanskje 50k mindre). Ikke akkurat høy lønn. Ferske CC'er i SAS tjener betydelig dårligere enn dette igjen. Pilotene er vel heller ikke spesielt godt betalte.

Hvis man derimot flytter alt dette ut av Skandinavia så kan det muligens spares inn noe på sosiale kostnader.
 
Last edited:
Re: SAS startar upp ett nytt regionalt flygbolag inhouse?

Snakk om å skyte seg selv i foten!
Hvis dette er holdningen dere går inn i forhandlinger med er det virkelig på tide å skaffe seg en ny jobb.

Nå er det neppe SASCC som skal forhandle, men SAS-ledelsen legger jo ikke akkurat opp til et renhårig løp. At dette forhøyer konfliktnivået er imidlertid ikke vanskelig å se.
 
Re: SAS startar upp ett nytt regionalt flygbolag inhouse?

I fare for å gjenta meg selv; streiken kommer i april. Og den kommer til å bli brutal. Det er nok nå.


Enig med de andre. Du kan bare ikke la være. Tror du virkelig du(dere) er de eneste i bransjen som har drittvilkår????????:headbang
 
Re: SAS startar upp ett nytt regionalt flygbolag inhouse?

Nå er det neppe SASCC som skal forhandle, men SAS-ledelsen legger jo ikke akkurat opp til et renhårig løp. At dette forhøyer konfliktnivået er imidlertid ikke vanskelig å se.

At SAS helt utelater de store fagforeningene(med forhandlingsrett) når de inngår avtale i sitt nye selskap, er en ganske klassisk metode innen hersketeknikk. Dette er et trekk man mer assosierer med et konfliktfylt forhold mellom arbeidstaker-forening og ledelse i USA på midten av 80-tallets Reagan-æra, enn av et skandinavisk foretak som har som uttalt mål å bli "Skandinavias beste arbeidsplass" i 2023.

En avtale inngått i hemmelighet, uten de sentrale nøkkelpersonene og berørte parter involvert, er neppe en indikasjon på at dette er en gunstig avtale for de ansatte. Jeg forstår godt SASCC og de øvrige ansatte sin frustrasjon og bekymring.

For meg på sidelinjen, virker dette svært klønete håndtert av SAS´ ledelsen og innbyr neppe til god og konstruktiv forhandlingsmodus for partene. Men de ansattes fagforeninger er nå tilknyttet LO og YS, som er svært proffe på fremforhandle ryddige arbeidsavtaler, så det ligger likevel tilrette for at også SAS ansatte kan få trygge rammebetingelser uten å behøve å måtte gå til streik.
 
Last edited:
Re: SAS startar upp ett nytt regionalt flygbolag inhouse?

Sånn sett utfra regnskapet fra i går, så var vel kommentarene at det var viktigst å unngå konflikter ifm årets lønnsoppgjør.
Dyre konflikter går jo rett på bunnlinja.
 
Last edited:
Re: SAS startar upp ett nytt regionalt flygbolag inhouse?

Mange blir visst veldig sinte over at man tror det blir streik. Jeg håper vi streiker ihjel driten. Et konkurs hadde fått ett skuldertrekk av meg, og sikkert mange andre i SAS. Dette firmaet er ikke levedyktig lenger om outsourcing av kortrutene er det nye nå. Vi tjener så utrolig dårlig. Enda mer forringelse av allerede dårlige vilkår er uakseptabelt
 
Re: SAS startar upp ett nytt regionalt flygbolag inhouse?

Slike kommentarer burde få konsekvenser i ditt arbeidsforhold. Det er illojalt, siden den type kommentarer på offentlige forum lett kan føre til store tapte inntekter for din arbeidsgiver. Det kan lett sees på som sabotasje mot egen arbeidsgiver.

Illojalt å uttrykke seg? Neppe. Illojalt av SAS å fremhandle en avtale slik de har gjort nå. Ja.
 
Re: SAS startar upp ett nytt regionalt flygbolag inhouse?

Mange blir visst veldig sinte over at man tror det blir streik. Jeg håper vi streiker ihjel driten. Et konkurs hadde fått ett skuldertrekk av meg, og sikkert mange andre i SAS. Dette firmaet er ikke levedyktig lenger om outsourcing av kortrutene er det nye nå. Vi tjener så utrolig dårlig. Enda mer forringelse av allerede dårlige vilkår er uakseptabelt

Dette er helt vanvittige uttalelser.

Det som overrasker meg, er at hver gang jeg har møtt noen med den holdningen som du ytrer her, så spør jeg bare: Hvorfor slutter du ikke og begynner i et annet selskap, eller finner deg noe annet å gjøre? Det er det pr. dags dato ingen som har kommet med et godt svar på. Så nå utfordrer jeg deg: hvorfor i helvete blir du værende og fortsetter denne selvpiningen?
 
Back
Top