SAS nye A350 - Ruter, konfigurasjen etc.

Ser ut som SAS har gått for samme kameraløsning på halen som Finnair har på sine A350, som gjør at man kan følge med på skjermene i vært sete

Nytt velkomstområde som blir en bar under flyvningen, nye seter i Plus og egen snackbutikk i Go er noen av nyhetene i interiøret på SAS' A350-maskiner kontra A330/340.

SAS A350 UNIQUE FEATURES

The cabin ceiling of the A350 is the highest in the industry, with vertical sidewalls for more shoulder room, and the overhead bins are the largest on the market. The aircraft has a high definition tail camera providing views of the aircraft during the flight at every seat-back screen.

SAS Business. 40 seats featuring an in-flight entertainment screen 18,5” with higher resolution, PC-power and high-power USB, better articulation of the seat, separate control for backrest recline, a new bi-fold tray table including a personal device holder and more durable seat padding. The business class beds measure a minimum of 196cm, with some even longer, and SAS has installed a durable threshold that also can give a light foot massage.

SAS has developed a new welcoming area at the entrance door where travelers are greeted in a stylish area, featuring inlaid lights and other unique design features. During the flight, this area will serve as a refreshment bar for SAS Business travelers.

SAS Plus. 32 seats of a brand-new type to SAS. They include a leg rest with a foot support feature, 13.3” high-resolution IFE screens, PC-power and high-power USB and a cabin divider distinctly separating the cabin from the rest of the plane. Travelers in SAS Plus and SAS Go can enjoy a special snack shop designed to encourage passengers to take a walk to boost health onboard.

SAS Go. 228 seats with 11.6” IFE screens with high resolution, high-power USB, a bi-fold meal table and a water bottle holder. The plane also features a “cross-aisle” passageway midway through SAS Go, for the benefit of passengers and crew.

The A350 features also a new work environment for crew. In addition to eight spacious beds for cabin crew and pilots, galleys have been redesigned to provide better, larger work surfaces for cabin crew. Furthermore, the A350 has iPads both to help with personalization of service and make it easier for crew to automatically report faults to maintenance, and more.

https://www.sasgroup.net/en/sas-welcomes-the-first-a350-and-reveals-unique-features/

Re: SE-RSA - status

Ser jo bra ut da! Virker som man har andre vegger i front på i SAS Business kontra A330/340?

Skiltingen med SAS Business og SAS Plus synes jeg er litt dårlig løst. Business er rammet inn med "A Star Alliance member", akkurat som det er Business som er medlem i Star Alliance og ikke SAS. Plus er ikke innrammet, men Star Alliance står under Plus slik at det fremstår som om det er SAS Plus som er medlemmet. Her ville jeg droppet hele Star Alliance.

I Business på A330/340 bruker man den "gamle" logoen der SAS er innfelt i en blå boks, med klassen stående med store bokstaver på høyre side av boksen i det jeg nå antar er en utgått skrifttype (?) og Star Alliance-boksen deretter. Heller ikke det særlig pent.

Noen egne betrakninger etter å ha sittet 3 minutter i hvert av setene, samt noe som ble sagt under dagens presentasjon

GO: Benplassen er kurrant, og klarte knyttnevnetesten med min 190. Selv om det selvsagt ikke er danseplass. Det mest positive er bredden, som var merkbart bedre enn ombord i 787 (med 3-3-3 konfigurasjon) slik at SAS sine passasjerer bør være fornøyd de gikk for A350, istedet for den trange amerikanske konkurrenten. Det mest overraskende var at for første gang på lenge så er det ett økonomisete som faktisk ikke er slimline. De var faktisk overraskende tykke, og naturligvis med en større skjerm enn dagens maskiner. Snack "butikken" bakerst er nok også en god i de selv om jeg ikke helt skjønte hvordan betalingen foregår. Det er også 3 2-setere, på sidene fremst i kabinen, og på "ABC siden" i bakre kabin. Der er det kun B og C sete, slik at A setet bak er svært god benplass og et kremsete

Pluss: Disse virker hakket bredere enn dagens, selv om det er en stund siden jeg har prøvd de. Nytt er større skjerm, alle setene har nå fotstøtte og man kan slå ned armlenet mot midtgangen

Business: I praksis dagens seter, men litt større dimensjoner. Og man har tatt bort "luftmadrassen" som var en kilde til feil. De fleste setene har 196cm lengde når den legges ned, men de lange bør gå for vindussetene som er nærmest vinduet (partallsradene) da disse er 205cm lange.

f21684d5d767ea3fd4adac3b528c111a.jpg

Ser jo sabla bra ut, ikke noe bulkhead og god avstand til Plus. Jeg trodde det var et annet layout i overgangen mellom plus og Y. I hvilken rad er det crewet sitter vendt mot pax ? Så ut til å være to crewseter av de som brukes ved avgang og landing. Takk for bildet.

I hvilken rad er det crewet sitter vendt mot pax ? Så ut til å være to crewseter av de som brukes ved avgang og landing. Takk for bildet.

Velbekomme! Husker ikke helt hvor besetningen sitter, -mulig CK eller someone fikk med seg detaljene der? Setekartet til SAS lyver om lay-out, 30C og 30G er på en to-seter sammen med 30A og 30J. 31C og 31G har flyets beste benplass, se bilde.

Edit: Får ikke vridd bildet, hvis noen kan hjelpe er det fint!

Attachments

• Benplass 31C.jpg
    Benplass 31C.jpg
    97.7 KB · Views: 1,435
  • Eco seter SAS A350.jpg
    Eco seter SAS A350.jpg
    62.1 KB · Views: 1,429
Last edited:

Stemmer nok det Knut. Med 41A har også like bra. Crew sitter foran rad 40, men det er jo bare ved avgang og landing

Jeg ser at en booking vi har til IAD nå om fire uker er gjort om til A350. Var ikke klar over at den ruten skulle komme så fort.

SAS har skiftat, troligen på grund av osäkerheten kring trafiken till Kina.
Så från 7 mars kommer 350 nummer 2 att sättas in på 925/926, Köpenhamn - Washington istället för 995/996 Köpenhamn - Peking.

Fløy CPH-ORD / ORD-CPH søndag og mandag som var nå og inflight WIFI funket ikke. I følge purser så skulle det være tilgjengelig fra og med i dag. Hjelper jo ikke når man flyr før den datoen.

Når vi fløy tilbake mandag kveld (10 feb) så tipper jeg det var max 20 pax i economy, ca 10 i Plus og ca 10 i business. Trist å se et splitter nytt fly være så tomt.

Mener jeg i utgangspunktet hadde a330 til ord i dag, men nå er det en A350 som er satt opp. Maskinen kom inn fra bkk 04.44, men er likevel 3 t forsinket til 16.35. Håper de har kontroll på evt sykdom på flyene. Er vel fort en syk A330 et sted også.

Back