Omleggingen av SAS til ny struktur med SAS Scandinavia, SAS Connect, SAS Link + en enhet for wetlease har druknet i media. Fokus både i dette forumet og i media har vært knyttet til at oppsagte piloter må søke jobb på nytt i underselskaper og bekoste ny sertifisering.
SAS har stort sett blitt kritisert for å være et gammeldags overadministrert selskap med lite fleksibilitet, total mangel på samarbeid med fagforeninger og med ansatte som har kostbare pensjonsordninger. SAS har blitt fremstilt som et selskap uten livets rett, og avhengighet av "sugerør i statskasser".
Fremstillingen i media om det som skjer nå, virker brutal for de det angår.
Mine spørsmål er da:
Er endringene nødvendige for å skape et konkurransedyktig SAS som både opprettholder en struktur som et nettverksselskap for å betjene bedriftsmarkedet på best mulig måte, og som samtidig kan operere i fritidsmarkedet med et nødvendig lavt kostnadsnivå?
Vil SAS kunne lykkes med denne nye strukturen?
Er det noe av det som skjer i SAS som skiller seg vesentlig ut fra den måten konkurrerende selskaper, som Norwegian, har organisert sin virksomhet på når det gjelder ansettelse og vilkår for flygende personell?
SAS har stort sett blitt kritisert for å være et gammeldags overadministrert selskap med lite fleksibilitet, total mangel på samarbeid med fagforeninger og med ansatte som har kostbare pensjonsordninger. SAS har blitt fremstilt som et selskap uten livets rett, og avhengighet av "sugerør i statskasser".
Fremstillingen i media om det som skjer nå, virker brutal for de det angår.
Mine spørsmål er da:
Er endringene nødvendige for å skape et konkurransedyktig SAS som både opprettholder en struktur som et nettverksselskap for å betjene bedriftsmarkedet på best mulig måte, og som samtidig kan operere i fritidsmarkedet med et nødvendig lavt kostnadsnivå?
Vil SAS kunne lykkes med denne nye strukturen?
Er det noe av det som skjer i SAS som skiller seg vesentlig ut fra den måten konkurrerende selskaper, som Norwegian, har organisert sin virksomhet på når det gjelder ansettelse og vilkår for flygende personell?