SAS - ny struktur

Hehe, blir spennende tider fremover. Kunnskapsnivået virker å være litt sånn bob, bob.
Fikk en telefon fra SAS Link ops, eller var det connect?, uansett en 320 sak,
kl1300, Hallo, er det mulig å få fuel hos dere nå?
Vel ENZV er ikke verdens største, men ei heller verdens minste plass.

Må ha vær Connect/SAS Ireland. Link er ikke i drift. Ei vil de ha 320.
 
Hvordan er det egentlig med oppbemanningen hos Connect? Når man ser f.eks selskap som BA sliter med å skaffe ansatte og jo Connect/SAIL jo tidligere vel hentet endel folk fra UK? Så begynner ikke tilgangen til europeiske A32x piloter nå å bli begrenset? Og de færreste da vil trolig velge det selskapet med de dårligste vilkårene?

SLik at problemet med Connect delvis løser seg ved at få vil jobbe for dem?
 
Det vil alltid være nok av "250 hr wonders" som er villige til å gjøre og akseptere hva som helst for å få være setevarmer i en Boeing eller Airbus.
Samme prinsipp gjelder for venstresetet, etter 1500 timer med pay-to-fly el. lign. er du klar for det.
Erfaring og kunnskap er ikke etterspurt, det er utelukkende pris det konkurreres på.
 
Det vil alltid være nok av "250 hr wonders" som er villige til å gjøre og akseptere hva som helst for å få være setevarmer i en Boeing eller Airbus.
Samme prinsipp gjelder for venstresetet, etter 1500 timer med pay-to-fly el. lign. er du klar for det.
Erfaring og kunnskap er ikke etterspurt, det er utelukkende pris det konkurreres på.

Ja, det er trist slik det har blitt. En god del som velger denne veien for å få mulighet i større selskap senere. Kalles det sosial dumping? Og hvem kan stå opp mot den utviklingen?
 
Det vil alltid være nok av "250 hr wonders" som er villige til å gjøre og akseptere hva som helst for å få være setevarmer i en Boeing eller Airbus.
Samme prinsipp gjelder for venstresetet, etter 1500 timer med pay-to-fly el. lign. er du klar for det.
Erfaring og kunnskap er ikke etterspurt, det er utelukkende pris det konkurreres på.


Syns vi skal være forsiktige med å dømme og rakke ned på mennesker ønsker og forventinger til sin rolle i arbeidslivet!


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Ja, det er trist slik det har blitt. En god del som velger denne veien for å få mulighet i større selskap senere. Kalles det sosial dumping? Og hvem kan stå opp mot den utviklingen?

Snart er ikke jobbene i større, «ordentlige» selskap der lenger, nettopp fordi mange tar seg jobb for en baguette og en brus bare de får fly jet, og utkonkurrerer de jobbene de selv vil ha senere.

Det eneste som hjelper er strengere regulering fra myndighetene. I USA innførte de 1500-timersregelen, som man kan debattere godt og lenge, men den har ihvertfall ført til at mange av de som ellers hadde kjøpt seg inn i høyresetet på en 737/320 ikke gidder å stå løpet ut med å samle timer når den muligheten forsvinner. Pay to fly er ulovlig der borte, og det er steinharde scope clauses i selskapene med tanke på hvem som skal fly hvilken produksjon. Så hjalp det også at familiene til de pårørende etter blant annet Colgan Air 3407 engasjerte seg kraftig i å få pushet gjennom regler som gjorde at ikke flere skulle lide samme skjebne som deres slekt og venner.

I EASA-land er det dessverre ville vesten i luftfarten enn så lenge.
 
Last edited:
Det vil alltid være nok av "250 hr wonders" som er villige til å gjøre og akseptere hva som helst for å få være setevarmer i en Boeing eller Airbus.
Samme prinsipp gjelder for venstresetet, etter 1500 timer med pay-to-fly el. lign. er du klar for det.
Erfaring og kunnskap er ikke etterspurt, det er utelukkende pris det konkurreres på.


Joda, men samtidig tilbyr nå f.eks Eurowings vervepremier/bonuser i et forsøk til å skaffe nok piloter til deres base på ARN

Ser da ut som markedet alt er ganske stramt
 
Og hvem kan stå opp mot den utviklingen?

Dette kan kun løses med myndighetsregulering. «Problemet» er at det er svært få ulykker og ikke nok hendelser til at problemstillingen blir satt på EUs dagsorden. Colgan 3407 fikk satt fart på amerikanerne, men f.eks. Manx2 7100 ikke var nok til å få EU ut av dvalen.
 
Dette blir og ordne seg selv, Når NAI rekrutterte for 787 så var kapteinsbetalingen halve lønna til narrowbody FO i USA om du står på. De kunne gjøre det for at markedet var mettet av piloter.USA var der i flere tiår.
Det kommer til og snu så fort det blir mangel på folk.
 
Dette blir og ordne seg selv, Når NAI rekrutterte for 787 så var kapteinsbetalingen halve lønna til narrowbody FO i USA om du står på. De kunne gjøre det for at markedet var mettet av piloter.USA var der i flere tiår.
Det kommer til og snu så fort det blir mangel på folk.

Allerede nå tilbyr Eurowings 105 000 SEK i sign on-bonus på A320 på ARN. I SAS Connect på samme base skal man jobbe en del for å sette 105k til side.
 
Fra SAS-konflikt tråden:

Er det noen som vet hva som skjer med wetlease fremover med den nye avtalen? Hva skjer med Cityjet/Xfly produksjon med CRJ og ATR?

Efter vad jag har läst kommer Cityjet främst flyga från CPH efter sommaren och avtalet med XFly gäller till 2025.
Wetlease avtalet med Air Baltic gäller till 31 oktober.
BT har 3-4 Airbus 220-300 baserade på ARN som flyger åt SAS, ofta sydeuropeiska linjer som PMI, BCN, ALC, AGP, FCO, LIN, NCE

Vil det da innebære mye Link i Norge? Både regionalt og fra OSL, hvis de etterhvert blir lite CRJ der? Eller misforstår jeg?
 
Vil det da innebære mye Link i Norge? Både regionalt og fra OSL, hvis de etterhvert blir lite CRJ der? Eller misforstår jeg?

Tanken är väl fortsatt att en SAS Link-bas startas i Bergen? Även om rekryteringen tycks gå trögt...
 
Tanken är väl fortsatt att en SAS Link-bas startas i Bergen? Även om rekryteringen tycks gå trögt...


Nå vil vel rekrutteringen delvis løses ved at de starter hente tilbake til sparkede pilotene? Selv om det tar vel litt tid å gå fra «meldeskjema på NAV» til ferdig utsjekket på E-jet
 
Ingen av de oppsagte har vel lappen på E95, og om lønnsstigen som ble lagt ut her for en stund siden stemmer, så spørs det jo da hvilke forutsetninger de oppsagte blir hentet inn på. Om de får 40k i året og må betale lappen selv, så tviler jeg på at de får en eneste en.
 
Ingen av de oppsagte har vel lappen på E95, og om lønnsstigen som ble lagt ut her for en stund siden stemmer, så spørs det jo da hvilke forutsetninger de oppsagte blir hentet inn på. Om de får 40k i året og må betale lappen selv, så tviler jeg på at de får en eneste en.


Nå er vel hele greia og det som ble streiket om, at alle skal over på samme nye kollektivavtale
 
Back
Top