SAS - ny struktur

Har booket en billett som det står ,Flys av SAS connect' på, i februar, med A320, som er en strekning hvor SAS og SAS Ireland også flyr, forskjellen blir det vel bare crewet som vet, for pax blir det vel ingen forskjell i opplevelsen.

Ikke noe annet enn at flyet er EI-registrert og crewet snakker Utenlandsk.

Saa lenge allt gaar etter planen - stemmer LN-MOW’s beskrivelse - men muligens LN-MOW og jeg begge husker dager hvor ting ikke gikk helt etter planen og saavidt jeg forstaar kan vel denne nye selskap strukturen, med forskjellige AOC’s kanskje legge igjen litt «jernspon i smoereolja» (gammelt Scanair.no utsagn ;) ).

Det er vel mulig at man staar med et fullstendig SAS Connect Crew, men SAS Connect A320NEO’en har en liten snag (saant skjer) - det staar en perfekt fin SAS A320NEO paa nabogaten - som ikke har noe SAS crew (mangler noen Crew deler (det kan vel ogsaa skje ;) ) i gamle dager naar allt var mye bedre paa Fornebu - tok man raskt en endring av utgang og man kunne tuta och kjoera !

Kanskje er dette ikke mulig med forskjellige AOC’er ?

Ikke bare kanskje. Dobbelt opp med AOC, selv om de flyr samme flytype, gir dobbelt opp med nødvendig standbycrew på samme base, og gjør det umulig å bare ta kjerra ved siden av ved snag dersom det står LN på den ene og EI på den andre.

Joda. De må bare sende en fax ;)

Men vi husker jo hvordan DY/D8 surret med dette noen ganger når de gikk ut på crewtid mellom Kanari og Nord-Norge. Da byttet de både crew og fly på OSL ved uplanlagte mellomlandinger.

Blir vel det samme med connect ...

I følge er artikkel i svenske Dagens Nyheter, skal SAS overføre 27 ulønnsomme linjer til SAS Connect. 14 fra ARN og 13 fra CPH

Dog bak betalingsmurer, så klarer ikke se hvilke linjer det er snakk om?

https://www.aviation24.be/airlines/...7-routes-to-2-new-controversial-subsidiaries/

SAS is now launching a controversial business plan with new subsidiaries in earnest. 27 unprofitable routes are transferred from the old company to the new ones, Swedish newspaper Dagens Nyheter reports.

SAIL ligger inne på de flesta Airbusavgångar på veckoslut till SFT när jag söker i augusti. Blir Ryan eller Braathens upp i år för min del.

Last edited:
Noe sier meg at vi er i ferd med å havne i samme suppen som var, med SAS Norge, SAS Sverige og SAS Danmark, og tilhørende suboptimalisering. Bra de ikke lærer av historien i det minste.

Sent fra min SM-A530F via Tapatalk

«Wetlease skal bare fly ulønnsomme ruter.»

«Oi, se så mange ruter som plutselig var ulønnsomme.»

Er det nå vi skal begynne å bekymre oss for pilotstreik til våren?

Det tror jeg ikke er nødvendig. Konkuransesituasjonen idag er slik at en streik nå vil være annerledes enn tidligere år. Jeg tror faktisk det vil kunne bety spikern i kista for SAS slik vi kjenner selskapet nå.

Er det nå vi skal begynne å bekymre oss for pilotstreik til våren?

Er ikke vår-/påske-streik forhåndsvarslet for lengst?

Det tror jeg ikke er nødvendig. Konkuransesituasjonen idag er slik at en streik nå vil være annerledes enn tidligere år. Jeg tror faktisk det vil kunne bety spikern i kista for SAS slik vi kjenner selskapet nå.

Widerøe, Flyr og Norwegian står iallfall klare med åpne armer fo rå ta imot pax.
Så som OJB sier, det ville vært dumt for SAS - helt annen konkuransesituasjon nå enn tidligere år.

Streik er det nok stor sjanse for at det blir, og dette har vel vært ganske klart varslet siden link og Connect ble offentliggjort i høst.
En stor streik vil nok bety spikeren i kista for sas slik det er i dag ja. Men hvis det ikke blir streik og denne faenskapen med link, Connect og den rævva behandlingen av tidligere og nåværende ansatte fortsetter vil jo det bety spikeren i kista for det sas vi kjenner i dag og (en «seriøs» aktør med skandinaviske vilkår og ordnede forhold etc), så spikre i kista blir det uansett…
Spørsmålet er vel hvor stor streikeviljen er, og har de gjenværende ansatte så mye igjen å tape egentlig? Er ikke snart alt tatt i fra dem?

Streik er det nok stor sjanse for at det blir, og dette har vel vært ganske klart varslet siden link og Connect ble offentliggjort i høst.
En stor streik vil nok bety spikeren i kista for sas slik det er i dag ja. Men hvis det ikke blir streik og denne faenskapen med link, Connect og den rævva behandlingen av tidligere og nåværende ansatte fortsetter vil jo det bety spikeren i kista for det sas vi kjenner i dag og (en «seriøs» aktør med skandinaviske vilkår og ordnede forhold etc), så spikre i kista blir det uansett…
Spørsmålet er vel hvor stor streikeviljen er, og har de gjenværende ansatte så mye igjen å tape egentlig? Er ikke snart alt tatt i fra dem?

Samtidig er det jo en form for restrukturering SAS trenger (kall det gjerne konkurs, som hos Norwegian) for å få en bærekraftig balanse

Hur är regler kring sympatistrejk i Danmark förresten? Flygteknikerna och Flygteknikerna tillhör som både piloter och kabin i SAS i Danmark till Dansk Metall, eller har de ett eget fackförbund? Såg i vart fall att Air Greenland Har DM. Så med tanke på hur danska strejker slagit förr skulle det inte förvåna mig om de ställer SZS och de andra underleverantörerna om även SAS Techs personal tas ut i strejk?

Last edited:
I følge er artikkel i svenske Dagens Nyheter, skal SAS overføre 27 ulønnsomme linjer til SAS Connect. 14 fra ARN og 13 fra CPH

Dog bak betalingsmurer, så klarer ikke se hvilke linjer det er snakk om?

https://www.aviation24.be/airlines/...7-routes-to-2-new-controversial-subsidiaries/

Ser nå det fra ARN er snakk om disse rutene:

DUS, HAM, TXL, TRD, AGH, OSD, RNB, TLL, VNO, WAW, ZRH, BLL, BGO, SVG

Dog skjønenr jeg det ikke helt, da minst halvparten av disse har vel stort sett gått med Cityjet?

Dog skjønenr jeg det ikke helt, da minst halvparten av disse har vel stort sett gått med Cityjet?

Aha, det forklarer litt.
Hvis mann sjekker litt på FR24.com, ser man at flere SK-flighter operert av CityJet flys med SZS-callsign og ikke SAS-callsign som vanlig/før.

Ser iallfall at WAW/GDN operert av WX er fløyet under SZS-callsign de siste dagene.

Også sprekt å gjøre dette på grunnlag av at ruter ikke har vært lønnsomme i 2021.. da kan man vel outsource hele dritten da, hvis det er målestokken? Syltynne argumenter de bruker, og null kritiske spørsmål fra media.

Hehe, blir spennende tider fremover. Kunnskapsnivået virker å være litt sånn bob, bob.
Fikk en telefon fra SAS Link ops, eller var det connect?, uansett en 320 sak,
kl1300, Hallo, er det mulig å få fuel hos dere nå?
Vel ENZV er ikke verdens største, men ei heller verdens minste plass.

Leisure driven routes hvor SAS tidligere har blitt nesten utkonkurrert med sin gammelt struktur. Enten ledelsen far kostnader nede eller de kan kansellere disse ruter. TXL-BER i sitt tida SAS ble nesten vaporisert av to LCC'er. Samme gjelder for CPH-BER, hvor easyJet har arvet. Det finnes seg ikke mye BIZ til BER som forsvarer höye priser og kostnader.

Back