Siden imm etterlyste tall i #8 så har jeg sett på forholdet mellom summen av de tre skandinaviske flyplasser ARN, CPH og OSL mot tallene til SAS
pax SAS / (pax ARN + pax CPH + pax OSL)
2006 = 44,7%
2007 = 43,5%
2008 = 43,0%
2009 = 39,9%
2010 = 37,4%
2011 = 36,4%
2012* = 36,3%
* 3 første måneder 2012 + 9 siste måneder 2011
Med andre er det helt klart at SAS mister markedsandeler og det fortsetter i 2012 også. Men for å se om det er andre aktører utenfor Skandinavia som tar markedsandeler som media påstår, så la oss se på summen av SK og DY og endringen i deres samlede "markedsandel".
2006 = 53,8%
2007 = 56,0%
2008 = 58,5%
2009 = 59,8%
2010 = 60,0%
2011 = 61,4%
2012* = 61,8%
Med dette kan vi nesten bastant si at "utenlandske" aktører taper markedsandeler i Skandinavia, men siden veksten er så høy i vårt området så er det veldig interessant for disse aktørene allikevel.
Men SAS må da kunne tjene penger på direkteruter til London fra flere regonale flyplasser. LHR er vel den fjerde største flyplassen for SAS etter OSL,CPH og ARN med flere millioner reisende fra skandinavia.
Det kan virke som betalingsviljen og fyllingsgraden i business er vesentlig bedre hos LH/BA enn eks. hos SAS. Ofte har BA kjørt med 6-8 rader business når jeg har vært i London. Når i tillegg 75% av paxen skal videre en eller annen plass (LHR/FRA), og Premium Economy sitter i vanlig economy på shorthaul (gjelder BA) så kan nok det trekke opp totalen.Vel, markedet betaler ikke mer enn det må. Det som vel drar opp for KL/LH/BA er IC trafikken, ser du Europa segmentet isolert tror jeg ikke der er mye penger å hente.
Med andre er det helt klart at SAS mister markedsandeler og det fortsetter i 2012 også. Men for å se om det er andre aktører utenfor Skandinavia som tar markedsandeler som media påstår, så la oss se på summen av SK og DY og endringen i deres samlede "markedsandel".
2006 = 53,8%
2007 = 56,0%
2008 = 58,5%
2009 = 59,8%
2010 = 60,0%
2011 = 61,4%
2012* = 61,8%
Med dette kan vi nesten bastant si at "utenlandske" aktører taper markedsandeler i Skandinavia, men siden veksten er så høy i vårt området så er det veldig interessant for disse aktørene allikevel.
Og så er det noe som heter slots, om SAS får dårlige slots som ikke passer med hverken fugl eller fisk så blir det hvertfall dårlig butikk. LHR er også en IC-hub så de må ha noe som kan passe med det.
Poenget var at London er en stor destinasjon fra Skandinavia, og derfor mener jeg det er et marked for å fly til London fra flere regionale flyplasser. Og jeg vet det er vanskelig å få bra slots på LHR. Men der finnes andre flyplasser der det er lettere.
Og flere direkteruter til London fra de regionale flyplassene, uavhengig av hvilken flyplass som blir brukt i London, vil kunne hindre BA i å opprette nye ruter til de regionale flyplassene. Og jeg vil jo tro at SAS burde være interessert i å hindre BA i å etablere seg.
Uten at jeg har sett så mye på tallene, så kan man vel si at SAS er på stedet hvil, mens Norwegian skaper sitt eget marked, og dermed får større og større del av det totale passasjerantallet?
En analyse af de seneste trafiktal for Lufthansa, SAS, British Airways og Air France-KLM viser, at det skandinaviske selskab faktisk klarer sig mindst lige så godt som sine europæiske konkurrenter. Væksten hos SAS matcher de øvrige.
Men er det ønskelig med størst mulig vekst? Mye av den veksten som har kommet på OSL de siste årene er pga Norwegian, og de ligger i et annet pris-segment enn SAS. SAS har høyere kostnader, og trenger en høyere billettpris for å overleve. Vil det ikke da være klokt å fokusere på å tjene penger i stedet for å forsøke å tviholde på markedsandeler hvis det går ut over yield? SAS sliter allerede med dårlig og fallende yield. Jeg ser ikke helt problemet med utviklingen, og jeg har vanskelig for å se at antall forretningsreisende til Bergen, London og Zurich skal øke like fort som antallet feriereisende til Faro, Las Palmas og Malaga.
Siden Norwegian er bragt inn i diskusjonen, så la oss se på endringen forholdstallet mellom SK og DY det siste året (pax DY / pax SK):
April 2010 - Mars 2011 = 62%
April 2011 - Mars 2012 = 70%
DY fikk 2 888 635 nye passasjerer mens SK fikk bare nye 1 541 000 i de siste 12 måneder.
Og KLM taper stort på sin satsing i Skandinavia
We use essential cookies to make this site work, and optional cookies to enhance your experience.