SAS mister marked på eget hjemmemarked

Re: SAS mister marked på eget hjemmemarked

Så lenge SAS faktisk økte ant passasjerer som reiste i mars i år kontra i fjor, så har de ikke mistet markedsandeler, men det har istedenfor blitt generert flere reisende i markedet totalt sett.
 
Re: SAS mister marked på eget hjemmemarked

Så lenge SAS faktisk økte ant passasjerer som reiste i mars i år kontra i fjor, så har de ikke mistet markedsandeler, men det har istedenfor blitt generert flere reisende i markedet totalt sett.


Feil. Det snakkes om markedsANDEL.
Det er jo fullt mulig å tape andel av markedet selv om man har økning i antall passasjerer.
 
Last edited:
Re: SAS mister marked på eget hjemmemarked

Så lenge SAS faktisk økte ant passasjerer som reiste i mars i år kontra i fjor, så har de ikke mistet markedsandeler, men det har istedenfor blitt generert flere reisende i markedet totalt sett.

Selvfølgelig kan man miste markedsandel selv om man øker antallet passasjerer.
 
Re: SAS mister marked på eget hjemmemarked

Så lenge SAS faktisk økte ant passasjerer som reiste i mars i år kontra i fjor, så har de ikke mistet markedsandeler, men det har istedenfor blitt generert flere reisende i markedet totalt sett.

Jo. Det er riktig som IMM sier. Man kan faktisk tape markedsandeler selv om man øker antall passasjerer.
Dersom din andel på en lufthavn øker med f.eks. 3 %, mens lufthavnens økning er 7 % så har du tapt markedsandeler.



Vidar
 
Re: SAS mister marked på eget hjemmemarked

Jeg beklager. Jeg tenkte feil i denne sammenhengen. Klart man kan tape andeler og øke passasjerantallet, som LN-VLE så greit beskriver.
 
Re: SAS mister marked på eget hjemmemarked

Så lenge det ikke foreligger noen tall over utviklingen i markedsandeler, vet man jo ikke om SAS faktisk mister markedsandeler. I denne artikkelen hevdes det jo bare at British Airways har oppnådd en passasjervekst på 20 prosent i Skandinavia det siste året, ikke at de har hatt en vekst i markedsandel på 20 prosent. Også SAS, Norwegian, Lufthansa, Air France og KLM har opplevd vekst i antall passasjerer det siste året.
 
Re: SAS mister marked på eget hjemmemarked

Jeg kan ikke skjønne at ikke SAS prøver å opprette flere direkteruter til London fra de regionalle flyplassene for å demme opp for BA.

Men dette har jeg argumentert for i en annen tråd:
http://forum.flyprat.no/showthread.php?t=102280

Fordi de ikke tjener penger på det, enkelt og greit.

Og KLM taper stort på sin satsing i Skandinavia (samt generelt sett), i det vanskelige markedet man ser nå, gjør SAS det rette.
 
Re: SAS mister marked på eget hjemmemarked

Fordi de ikke tjener penger på det, enkelt og greit.

Og KLM taper stort på sin satsing i Skandinavia (samt generelt sett), i det vanskelige markedet man ser nå, gjør SAS det rette.


Jeg har hørt at KLM sine ruter til/fra Norge er blandt de mest lønnsomme rutene KLM har. Mulig det ikke er riktig da. Man skal som kjent ikke tro alt man hører.

Rutene til/fra Torp er stort sett alltid mer eller mindre fulle. Men det betyr jo ikke nødvendigvis at man tjener penger.
 
Re: SAS mister marked på eget hjemmemarked

Også Lufthansa har tidligere uttalt at de skandinaviske rutene er lønnsomme og kjennetegnes av et marked med høy betalingsvillighet.

w
 
Re: SAS mister marked på eget hjemmemarked

Fordi de ikke tjener penger på det, enkelt og greit.

Og KLM taper stort på sin satsing i Skandinavia (samt generelt sett), i det vanskelige markedet man ser nå, gjør SAS det rette.

Men SAS må da kunne tjene penger på direkteruter til London fra flere regonale flyplasser. LHR er vel den fjerde største flyplassen for SAS etter OSL,CPH og ARN med flere millioner reisende fra skandinavia.

Og når jeg sjekker hvilke flytyper som blir brukt til LHR av SAS så er det ofte 738 og A321 som flyr. Noe som tyder på godt belegg på rutene.
 
Re: SAS mister marked på eget hjemmemarked

Jeg har hørt at KLM sine ruter til/fra Norge er blandt de mest lønnsomme rutene KLM har. Mulig det ikke er riktig da. Man skal som kjent ikke tro alt man hører.

Jeg mener også å ha hørt at Norge har vært KLMs mest lønnsome marked i Europa utenfor Nederland, men det betyr jo ikke direkte at de er pengemaskiner. Ikke vet jeg, men at de skulle tape penger direkte på rutene til Norge synes jeg høres rart ut.
 
Re: SAS mister marked på eget hjemmemarked

Om KLM skulle gå i minus på rutene til Norge så skulle jeg gjerne sett det dokumentert. Det er påstander som er helt motsatt av hva jeg alltid har hørt.
 
Re: SAS mister marked på eget hjemmemarked

Kan hende jeg husker feil, men jeg mener jeg leste at KLMAF sliter, kan hende jeg tar feil.

Direkteruter til feks London fra regionen, har blitt forsøkt en rekke ganger av både SAS og også Norwegian uten hell.

Det sier seg selv at SAS taper vs. de andre store i Europa. Vi snakker om trafikk til hubmating for hhv BA, KLMAF og LH. Alle selskapene vokser kraftig, åpner nye longhaul ruter, tar levering av nye fly etc hele bunten, mens SAS har samme flåten de har hatt stort sett hele tiden. Og som tidligere nevnt, Selv om SAS ikke har samme veksten som det mange andre har, har de vekst og har allerede en respektabel markedsandel ut i verden
 
Re: SAS mister marked på eget hjemmemarked

Også Lufthansa har tidligere uttalt at de skandinaviske rutene er lønnsomme og kjennetegnes av et marked med høy betalingsvillighet.

w

Vel, markedet betaler ikke mer enn det må. Det som vel drar opp for KL/LH/BA er IC trafikken, ser du Europa segmentet isolert tror jeg ikke der er mye penger å hente.
Eks: ifjor sommer kunne du hanke deg en billett med LH CPH-FRA-SVG V.V for 320.- spenn, ikke mye overskudd i den antar jeg
 
Re: SAS mister marked på eget hjemmemarked

Nu ved jeg ikke om dette gælder både AF og KLM, men AF-chefen har ihvertfald udtalt for nyligt:

”Det er formentlig en god idé, hvis Norwegian kan feede ind til vores langrute linjer, både i Paris og Amsterdam, men endnu har vi ikke spurgt dem” siger Juniac til bladet. Han tilføjer: ”Vi taber penge i Europa, men tjener penge på de interkontinentale ruter. Derfor vil andre muligheder være oplagte”.

http://www.tic.travel/news/02042012/air-france-overvejer-norwegian-samarbejde

Det tyder da ihvertfald ikke på at det er nogen guldgrube for dem - og hvis KLM kan tjene penge og lave forretningen på feeder, så havde AF-chefen vil ikke overvejet et samarbejde med f.eks. DY. Han forslår jo ihvertfald samarbejde om feed til både CDG og AMS.
 
Re: SAS mister marked på eget hjemmemarked

flybe feeder allerede for Air France til CDG fra sju destinasjoner i UK, så AF er ikke pragmatiske på slike avtaler.
 
Last edited:
Back
Top