SAS - Minus 6 milliarder og 3000 ansatte skal bort

DN ;
Nye SAS Norge klar før påske
Den nye organiseringen av SAS i Norge skal etter planen være klar før påske, håper administrerende direktør Ola H. Strand.

nåværende ansatte på dette tidspunkt kunne overskue hva omorganiseringen vil bety for den enkelte, sier Strand til NTB.

Det legges opp til en felles ledelse for ansatte i de nåværende SAS Norge og SAS Ground Services (SGS), mens søsterselskapet SAS Technical Services (STS) inntil videre fortsetter i egen regi. Men også i det selskapet vil det bli strukturendringer, sier Strand.

SAS Norge AS skal ifølge planene opphøre, men kommer til å fortsette inntil videre på grunn av SAS-aksjen, som omsettes på Oslo Børs. Aksjeselskapet kommer imidlertid ikke til å ha noen aktivitet.

Flyene som er tilknyttet den norske virksomheten og som har norske sertifikater, vil etter hvert få svenske sertifikater.
http://www.dn.no/forsiden/naringsliv/article1600496.ece?jgo=dne
 
Har det egentlig noe å si hvor flyet er registrert, i Norge eller Sverige? Siden man skal ha et "hvilende" SAS Norge (pga aksjen), er det ikke da naturlig at LN-koden beholdes og ikke får en SE-kode?
Og hva med det norske flagget?
 
Har det egentlig noe å si hvor flyet er registrert, i Norge eller Sverige? Siden man skal ha et "hvilende" SAS Norge (pga aksjen), er det ikke da naturlig at LN-koden beholdes og ikke får en SE-kode?

Nå er det vel AOC og sertifikater han snakker om her og ikke nødvendigvis registreringsland? Eller misforstår jeg nå?
 
Nå er det vel AOC og sertifikater han snakker om her og ikke nødvendigvis registreringsland? Eller misforstår jeg nå?

Du forstår rett. SAS skal fly med et AOC, men flyene vil være registrert i de tre skandinaviske land akkurat som i dag. Et interessant spørsmål er hvordan flyene skal disponeres. Vil maskinene blandes mer mellom landene - eller kommer man til å fly dem med utgangspunkt i hvor de er basert i dag?
 
800 mill er samme sum som SAS ga for konkursboet Braathens, og det var ihvertfall ingen god deal.

Moderer deg Kua, Braathens var ikke konkursbo. SAS kjøpte opp Braathens, slo seg på brøstet og ville ikke gå med på virksomhetsoverdragelse. Kommentarer fra Verkstedklubben og SAS var at de kunne drive flyselskap! Enden på den visen satt Høyesterett, fullt tilslag til ex-Braathensansatte.

Det har vært skremmende lesning hvor lite fagforeningene og ledelsen i SAS har prøvd å trekke i samme retning. Det har vært for mange småkonger i SAS med totalt fravær av helhetstenking.

Nå er det bare inderlig å håpe på at denne gangen får SAS det til. Siste halmstrå er LH`s mulige oppkjøp. De gutta lar seg ikke pirke på nesen!
 
Nei, det hörte du ikke.

Mer sannsynlig er en total exit av alle MD'er innen 2 ar.

:question:

Men, i og med at AOC blir svensk blir vel det ikke noen LN registrerte SAS fly i framtiden ?? .....Det er vel max 5-6 månder fra bytte av AOC til de må være omregistrert ??? Eller tar jeg helt feil......
Det betyr i så tilfelle at Luftfartstilsynet vil få en mindre arbeidsmengde...bare undrer


:question:
 
Nei, svensk AOC hindrer ikke at Flyene som flyr under SAS Sverige sitt AOC flyr med norske registreringsmerker. Jeg tror ikke at dette er problemet.

Pa denne punktum er press release ogsa ikke helt topp formulert, siden det hva de mener er faktum at de samler alle aktiviteter under et AOC.
 
Moderer deg Kua, Braathens var ikke konkursbo. SAS kjøpte opp Braathens, slo seg på brøstet og ville ikke gå med på virksomhetsoverdragelse. Kommentarer fra Verkstedklubben og SAS var at de kunne drive flyselskap! Enden på den visen satt Høyesterett, fullt tilslag til ex-Braathensansatte.

Det har vært skremmende lesning hvor lite fagforeningene og ledelsen i SAS har prøvd å trekke i samme retning. Det har vært for mange småkonger i SAS med totalt fravær av helhetstenking.

Nå er det bare inderlig å håpe på at denne gangen får SAS det til. Siste halmstrå er LH`s mulige oppkjøp. De gutta lar seg ikke pirke på nesen!

Meg bekjent ble det i høyesterett 1 stemmes overvekt for ex-Braathenansatte, det er vel ikke akkurat fullt tilslag, er det? Ja, Braathens ble kjøpt opp før det gikk konk, men så mange månedene til hadde de nok ikke klart.

Kan også nevne at de SGS ansatte på Bardufoss fikk medhold i retten om virksomhetsoverdragelse der oppe.
 
Hørte jeg MD-80 på norsk innenriks igjen? ;)

Nei, det hörte du ikke.

Mer sannsynlig er en total exit av alle MD'er innen 2 ar.

Well, innen 2 år kan det godt hende at vi ser MD'r på både KKN og ALF med Scandinavisk Cabin Crew :)

Nå er det bare inderlig å håpe på at denne gangen får SAS det til. Siste halmstrå er LH`s mulige oppkjøp. De gutta lar seg ikke pirke på nesen!

Well, Streik er ikke et ukjent fenomen i LH, noe jeg fikk merke senenst 2* sist sommer.
 
Last edited:
Meg bekjent ble det i høyesterett 1 stemmes overvekt for ex-Braathenansatte, det er vel ikke akkurat fullt tilslag, er det? Ja, Braathens ble kjøpt opp før det gikk konk, men så mange månedene til hadde de nok ikke klart.

Kan også nevne at de SGS ansatte på Bardufoss fikk medhold i retten om virksomhetsoverdragelse der oppe.

Selv om vi na löper fare a spore topic helt totalt av, sa tror jeg denne dommen er ikke endelig og vil bli anket.

Ellers vil det har en utrolig betydning for heile industrien i Norge. Dersom Bedrift A mister kontrakten med kunde sa ma Bedrift B som vant kontrakten velge seg de samme underleverandörer eller tar over de ansatte fra dette underleverandör? Jeg har liten tro at denne blir staende...
 
Har i utgangspunktet sansen for Kjos, men akkurat i denne saken synes jeg han gnåler for mye på dette med "mine skattepenger" (har aldri forstått disse som snakker om "mine skattepenger", poenget er jo at det er "våre".... vel vel)

Og i dag fortsetter han, seanse fra TV2 Nyhetskanalen:

Programleder: - Ditt hovedargument er at dette er konkurransevridende når staten går inn i SAS på denne måten? Kjos: - Riktig!
Programleder: - Men kan du ikke da ta saken til ESA?!

Kjos: - Eh, eh - njaaa - nå hakke jeg PEILING på det derr... HÆ HÆ HE HE HE HE - jeg burde hatt peiling, men det har jeg ikke peiling på!

Ærlig talt. Dette blir for dumt. Her stiller programlederen et høyst relevant spørsmål, og da bør man kunne forvente et skikkelig svar.
 
Har det egentlig noe å si hvor flyet er registrert, i Norge eller Sverige? Siden man skal ha et "hvilende" SAS Norge (pga aksjen), er det ikke da naturlig at LN-koden beholdes og ikke får en SE-kode?
Og hva med det norske flagget?

Her blir det å gå tilbake som det var før splittelsen. Basene vil fortsatt bli beholdt, og individfordelingen likeså, men det vil nok bli litt mer rotasjon der det er overlap av flyindiviser. Det norske flagget må nok bort når alle maskinene er på samme AOC, ja ....

LN- SE- og OY- bestemmes av andre kriterier, så her blir det neppe noen endringer.
 
Moderer deg Kua, Braathens var ikke konkursbo. SAS kjøpte opp Braathens, slo seg på brøstet og ville ikke gå med på virksomhetsoverdragelse. Kommentarer fra Verkstedklubben og SAS var at de kunne drive flyselskap! Enden på den visen satt Høyesterett, fullt tilslag til ex-Braathensansatte.

Det har vært skremmende lesning hvor lite fagforeningene og ledelsen i SAS har prøvd å trekke i samme retning. Det har vært for mange småkonger i SAS med totalt fravær av helhetstenking.

Nå er det bare inderlig å håpe på at denne gangen får SAS det til. Siste halmstrå er LH`s mulige oppkjøp. De gutta lar seg ikke pirke på nesen!
Jeg kan moderere meg såpass og si "nesten konkurs". Det var ikke mange dagene om å gjøre.
Men å kalle det en dårlig deal er veldig moderat. Hva det har kostet SAS med implementering av BU AOC med dobbel administrasjon, flyklubbaktig bokverk, krangling internt, 2 ekstra foreninger, 2 ekstra baser, osv. Det har kostet skjorta.
 
Nei, svensk AOC hindrer ikke at Flyene som flyr under SAS Sverige sitt AOC flyr med norske registreringsmerker. Jeg tror ikke at dette er problemet.

Pa denne punktum er press release ogsa ikke helt topp formulert, siden det hva de mener er faktum at de samler alle aktiviteter under et AOC.

Det blir nok ikke et svenks AOC, men et AOC underlagt STK (Skandinavisk TilsynsKontor) som er driftet av de tre skandinaviske luftfartsmyndighetene i fellesskap, på samme måte som det ble gjort før. SAS i DK, SV og IC har for øvrig hatt (og har fremdeles) flere norsk registrerte fly underlagt STK også etter at Norge fikk eget AOC.

Ang at SAS Norge AS skal bestå så menes det nok de gamle eierselskapene DNL, DDL og ABA, som har eksistert helt siden SAS ble opprettet. DNL er 51% eid av staten, resten av private, og eier 2/7 av SAS AB som er registrert på børsen i STO. Disse er rene eierselskaper som ikke har hatt noe med flyoperasjonene å gjøre, og de vil helt sikkert bestå som før.
 
Back
Top