TOS
ScanFlyer Mile High Club
MOW, skriver du Kvalitet stor nok, sa haver du hos en stor I. Da trenger du ingen prikker.![]()
Hvis man ikke trenger bonusprogram så er det jo unektelig litt underlig at "alle" flyselselskaper har en slik ordning.
Jeg må nok holde med Tommy her, og hevde at et bonusprogram som forvaltes på en fornuftig måte (dvs. ikke som Eurobonus) kan ha en meget stor verdi for selskapet. Poenget er, som Tommy så riktig påpeker, at slike programmer gir lojale kunder så lenge kvaliteten på produktet som leveres ikke er så langt unna det konkurrentene leverer. I så måte har BU662 helt rett når han hevder at det er kvaliteten som betyr noe. Mitt poeng er at kvaliteten må man uansett gjøre noe med, og et bonusprogram koster ikke mer enn administrasjonskostnadene (som jeg vil anta ikke er så store at det ikke er lønnsomt å drifte programmet). Bonusprogrammer har bl.a. til hensikt å skape lojalitet, og lojalitet lønner seg som oftest for selskap som har lojale kunder (men ikke nødvendigvis for kunder som må betale ut av egen lomme...

Bonuspoeng er forsåvidt en type rabatt, men ikke en rabatt som vises i regnskapet til selskapet, og er om noe en mye rimeligere måte å konkurrere med rivaler som f.eks. DY enn å skulle forsøke å legge seg på samme prisnivå som DY (når vi alle vet at kostnadsstrukturen til SAS ikke er helt sammenliknbar med DYs kostnadsstruktur). Den avsetningen man har i regnskapet i forhold til "bonuspoenggjeld" er en høyst fiktiv post.