SAS - Minus 6 milliarder og 3000 ansatte skal bort

MOW, skriver du Kvalitet stor nok, sa haver du hos en stor I. Da trenger du ingen prikker.;)

Hvis man ikke trenger bonusprogram så er det jo unektelig litt underlig at "alle" flyselselskaper har en slik ordning.

Jeg må nok holde med Tommy her, og hevde at et bonusprogram som forvaltes på en fornuftig måte (dvs. ikke som Eurobonus) kan ha en meget stor verdi for selskapet. Poenget er, som Tommy så riktig påpeker, at slike programmer gir lojale kunder så lenge kvaliteten på produktet som leveres ikke er så langt unna det konkurrentene leverer. I så måte har BU662 helt rett når han hevder at det er kvaliteten som betyr noe. Mitt poeng er at kvaliteten må man uansett gjøre noe med, og et bonusprogram koster ikke mer enn administrasjonskostnadene (som jeg vil anta ikke er så store at det ikke er lønnsomt å drifte programmet). Bonusprogrammer har bl.a. til hensikt å skape lojalitet, og lojalitet lønner seg som oftest for selskap som har lojale kunder (men ikke nødvendigvis for kunder som må betale ut av egen lomme...;)).

Bonuspoeng er forsåvidt en type rabatt, men ikke en rabatt som vises i regnskapet til selskapet, og er om noe en mye rimeligere måte å konkurrere med rivaler som f.eks. DY enn å skulle forsøke å legge seg på samme prisnivå som DY (når vi alle vet at kostnadsstrukturen til SAS ikke er helt sammenliknbar med DYs kostnadsstruktur). Den avsetningen man har i regnskapet i forhold til "bonuspoenggjeld" er en høyst fiktiv post.
 
Et spørsmål: Ser at ECA er belasted 100MSEK for Q4 hvos jeg forstår regnskapene rett. Trodde SAS var ferdig med å sponse BMI?

EDIT: Glem det. Fant ut at det var siste avregning i forhold til BMI og at det nå ikke kommer mer der
 
Last edited:
Re: SAS - Minus 6 milliarder og 9000 ansatte skal bort

As a result of the re-organisation, about 3,000 SAS employees will be made redundant. In addition, 5,600 employees will leave the Group as part of operations that will be divested or outsourced.

Ifølge resultatpresentasjonen vil 5200 av de 5600 skje utenfor Norden. Dvs det er ca 400 ansatte i Norden som enten vil være i selskaper/tjenester som skal bli solgt eller outsourcet
 
Men når staten først er medeier, hvorfor er det da galt at de gjør det en god eier bør gjøre? Nemlig å spytte inn penger når behovet er der.

En god eier bør ikke ukritisk spytte inn penger i berifter som ikke klarer å overleve på egenhånd. Det må være samfunnsøkonomisk fornuftig hvis staten som medeier skal gjøre dette. og beriftsøkonomisk foruftig hvis andre private eiere skal gjøre det.
Jeg kan ikke se at det er noen av delene hvis ikke SAS klarer å drive på en mer lønnsom måte innen ganske kort tid.

Jeg tror valget i høst kan være en medvikende årsak til at SAS blir reddet.
 
TVA på DR1 hertil aften viste SK937 i SEA....og mente at ruten CPH-SEA v.v er i fare...
Det ville jeg bare lige sige
Hilsen
Ole
 
Nå spytter vel neppe statene (eierne) inn penger i SAS bare for å være snill. Dette er helt sikkert gjort i den hensikt, og ikke minst tro på, at SAS med disse grepene atter vil begynne å tjene penger, og at dermed eierne får tilbake pengene igjen på sikt. Alt annet ville jo bare være tull.
 
Nå spytter vel neppe statene (eierne) inn penger i SAS bare for å være snill. Dette er helt sikkert gjort i den hensikt, og ikke minst tro på, at SAS med disse grepene atter vil begynne å tjene penger, og at dermed eierne får tilbake pengene igjen på sikt. Alt annet ville jo bare være tull.

Nettopp. Wallenberg hadde vel neppe blitt med på emisjonen hadde de ikke trodd på avkastning!
 
Skjoenner ikke hele diskusjonen med staten, skattepenger etc etc som florerer paa internet naa. Staten er eier i SAS. Om de oensker aa delta i emisjon blir jo opp til dem som alle andre eiere.

For mitt eget vedkommede, er jeg fullstendig imot statlige eierskap paa dette nivaaet. De skandinaviske myndighetene skulle solgt seg ut for lengst.
 
Ville det ikke vært konkurransevridene å nekte statlige selskaper å foreta en emisjon? De må vel ha rett til det i lik linje med 100% private aktører. Om de ønsker å delta og/eller fortsette å være eiere er jo en annen sak.
 
Kjernen blir vel hvorvidt det er riktig at Staten er eier i en konkurranseutsatt bransje. Mulig det rette hadde vært å trå til siden og la andre overta. Som Hegnar beskrev er jo aksjeposten uten mål og mening både med tanke på innflytelse og størrelse.
 
TVA på DR1 hertil aften viste SK937 i SEA....og mente at ruten CPH-SEA v.v er i fare...
Det ville jeg bare lige sige

Trist - hvis det bliver sandt.

Efter NorthWest har lukker sin rute fra LHR til SEA, burde SAS vel nok kunne drive den eneste rute til vestkysten fra scandinavien.


Fandt dette gamle link fra december 2005, og allerede dengang var Seattle i fare for lukning

http://borsen.dk/nyhed/81557/

/Henrik
 
Å, han skjønner nok en hel del. Dette er et spill med media, og det spillet er han både konge og keiser i her på Berget.
 
Kjernen blir vel hvorvidt det er riktig at Staten er eier i en konkurranseutsatt bransje. Mulig det rette hadde vært å trå til siden og la andre overta. Som Hegnar beskrev er jo aksjeposten uten mål og mening både med tanke på innflytelse og størrelse.

Greit nok at man prinsipielt kan være mot at staten skal eie selskaper som SAS, men SAS' egentlige problem er, slik jeg ser det, ikke eierne. Staten er i mange tilfeller en utmerket eier, og det er ikke rent få internasjonale bedrifter som sikler etter de fordelene norske bedrifter med statlige eierandeler gis. I disse tider vil det være en fordel for SAS å ha et statlig eierskap, ettersom de i mye større grad enn andre har evne til å spytte inn penger i selskapene sine. Staten er dessuten en garantist for at det ikke bare er profittmotivet som ivaretas.
 
Og her er beviset paa at Kjos ikke har skjoent poenget:


- Det er tross alt mine og dine penger de bruker til å betale dette gildet her. Så paradokset er at du betaler millioner i skatt, Bjørn Kjos, og så skal du sende dem til SAS, sier han til TV 2.

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=557773
:rolleyes::rolleyes::rolleyes:
Han liker i alle fall og fremstå som offer - en rolle han har hatt i alle år...

Statlig eierskap i en konkurranseutsatt branche er neppe tingen....

Men for alt vi vet har Kjos også en forsikringsavtale/pensjonsavtale/livspolise eller lignende som også har SAS-aksjer, for alt vi vet. Blir LITT på samme måten - selvom den selvsagt kan fravelges - noe skatten(desverre!!) ikke kan!
 
Back
Top