• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

SAS med tailstrike Gdansk

Hvor er Stein Kaptein når han trengs?

Her!

Det har vært en rekke tailstrikes med DC-9/MD-80 i SAS opp gjennom årene, spesielt DC-9-50 var utsatt.

På DC/MD-serien består tailstrike protection av denne nevnte "bumper'en". Fungerer nærmest som en støtdemper og ved en bestemt verdi spretter en rød markør ut for å indikere at "bumper" har hatt bakkekontakt.
Det skal veldig mye til å skape skrog- eller strukturskade på en DC/MD ved tailstrike. I cockpit fins det ingen indikasjon på at halen har vært nedi, og man vil hverken høre eller føle at man skraper i asfalten. DC/MD-serien begynner trykksetting av cabin allerede ved gasspådrag under take-off, og dette vil fortsette automatisk selv etter en tailstrike. Egentlig en non-event på DC/MD ettersom "bumper'en" er montert utenfor trykkområdet.

På Citroënen jeg flyr nå, stiller det seg anderledes. Under "Normal Control Law" vil Flight Computerne begrense hvor mye utslag og derav pitch attitude man kan dra på seg. Men under ca. 100 fot RA, så går systemet over i "Direct Law", og da er det pilotenes utslag på stikka som beveger rorene. Man har ikke Flight Envelope Protection som tidligere, og dermed kan man få tailstrike under avgang eller landing. Skjer oftest ved rotasjon eller flare med for lite hastghet. Som i Shanghai. Ved tailstrike på "bussen" er det det bakre bagasjerommet som blir utsatt for strike, det finnes ingen "bumper", og da blir det fort en revne i skroget. Da skal man ikke trykksette skroget.

Og de på "bakre benk" hører hva som skjer. Believe me!
 
737-800 (og 900?) har vel også "halekloss" med indikator o.l. så vidt jeg har hørt.

Egentlig en non-event på DC/MD ettersom "bumper'en" er montert utenfor trykkområdet.

Du skriver "non-event", betyr det at det ikke blir rapport-skriving, papirarbeid og annet hvis man er nedi med MD80 hos SAS? Man bare kikker på klossen og "det var det"?
 
Du skriver "non-event", betyr det at det ikke blir rapport-skriving, papirarbeid og annet hvis man er nedi med MD80 hos SAS? Man bare kikker på klossen og "det var det"?

Har man mistanke om at man har vært nedi, så skriver man en rapport i loggen. Har man ikke mistanke eller ikke merket at man er nedi, så blir det mekanikeren som tar runden før neste tur som tar affære. En liten inspeksjon og reset av den røde markøren som regel.
 
Back
Top