SAS med OL-sesongrute til Sochi

Fyller fort opp en 800 når det er snakk om over 300kll - Ser for meg enorme northfacebagger og stappfulle skiposer.. Ble vel rimelig svett de stuerne

Ville gjette på mer Phenix enn Northface, siden de er sponsor til Olympiatoppen. ;)
Blir interessant å se hva NIF og SAS velger å gjøre til Rio 2016...

Ville gjette på mer Phenix enn Northface, siden de er sponsor til Olympiatoppen. ;)
Blir interessant å se hva NIF og SAS velger å gjøre til Rio 2016...

Det løser seg nok på finurlig vis. Vesentlig færre deltagere, og mindre utstyr som får gå på fly (svømming = badebukse)

Der må have været extreme mængder at bags fra Oslo til Sochi.
SAS fly en B737-600 OSL-AER i morgen som SK9230....den skal kun have bags med..
Tror at selv om SAS havde brugt en f.ex A321 til AER, så kunne bags ikke have været ombord..så skulle der have været brugt en A330 istedet, og de hænger jo ikke på træerne.
Der kan jo have været forhold, der har gjort at man har vægtet fuel over bagage...Det er vel OK, ellers havde de måske kostet en landing undervejs
Undskyld....

Hilsen Ole

Omtalt av Aftenposten

Mette Bugge said:
- SAS beklager dette. Det var en «mismatch» mellom hvor stor plassen på flyet er, og hvor mye bagasje alle ønsket å ha med, sier pressekontakt Tormod Sandstø i SAS. Han fortsetter:

- I avtalen med idretten kan utøverne ha med to kolli. Mange ønsket ytterligere to, og hadde meldt inn det, men ikke fått det bekreftet. Uansett om man har Gullkort eller ikke, så er det vektbegrensning på et fly. Opp mot300 kolli er maksimalt, men nå var det med mye utstyr også, som ski og sykler. Derfor bestemte vi sent mandag kveld at vi sender et eget fly til Sotsji. De gikk i formiddag, kun med 80 bager.

Sandstø legger til at det ikke er så lett å få bagasje til Sotsji. De to første flyene var chartermaskiner som gikk direkte, men skulle selskapet ha sendt kofferter og utstyr med rutefly, måtte alt fortolles i Moskva.

- Da fant vi ut at det vare mye bedre å sette opp en egen direktemaskin.

Jeg tok sjansen å reiste med Aeroflot til Sotsji, og fikk bagasjen. Det gjorde og det canadiske kjelkelandslaget som tok samme fly som meg.

Forøvring en overraskende flott 321 maskin, med hyggelig betjening. Maten var så som så.

Så akkurat Aksel Lund Svindal trille førti kolli i Sotchi, skjønner veldig godt at det blir utfordringer på fly med utøvere.

Jeg reiser med SK4852 til Sotsji på fredag og har tenkt litt på om noe av det samme bagasjeproblemet kan oppstå, selv om de fleste utøverne vel har kommet seg av gårde allerede. Jeg la plutselig merke til at SAS også har en SK7102-avgang til Sotsji en halvtime seinere. Denne har aldri ligget inne i det vanlige bestillingssystemet til SAS. Er det noen som kjenner noe mer til denne avgangen? Er den satt opp nylig for å utvide kapasitet (bl.a. bagasje)? Er det en ren charteravgang for Olympiatoppen som ikke er åpen for oss andre? Det er også satt opp en tilsvarende SK7102-avgang på mandag som heller aldri har vært åpen for vanlig bestilling.

(Hvis noen vet planlagt reg. på SK4582 på fredag, så tar jeg gjerne i mot det også)

Last edited:
SK7xxx er charter så den vi ikke ligge inne til vanlig salg nei. Hvem som ha chartret vet sikkert noen andre. ;-)

Kan folk se for seg at SAS bytter til en A321 fremover, som jo har litt mer cargokapaitet. Sikkert litt logistikkmessige utfordringer med å slinge inn en danske, men ikke umulig vel?

Kan folk se for seg at SAS bytter til en A321 fremover, som jo har litt mer cargokapaitet.

Ulempen er at ski og andre slike lange ting ofte ikke passer inne i en AKH og da må lastes i bulk, og at turnarounden kan ta lengre siden man må tømme containerene før man kan fylle de på igjen. Men det er mange muligheter, så får vi se hva SAS bestemmer seg for.

[...] at turnarounden kan ta lengre siden man må tømme containerene før man kan fylle de på igjen.

Turnaround i Sotchi er nok ikke av de kjappeste uansett, og de siste avgangene ankommer nok også ganske tomme vil jeg tro.

Mener med 96% sikkerhet at SAS tidligere (forrige OL) har brukt en del seterader til bagasje, når de har flydd slike idrettsutøvere som skal ha med seg halve verden på slike midlertidige ruter.

Back