SAS med nytt gebyr -Seteavgift

Observert på db.no i dag... :)

Riktignok var dette for en New York-reklame...
Har de sluttet med måltidene også? :D (kun kaffe og avis..)

Attachments

• Skjermbilde 2013-11-23 kl. 15.50.55.jpg
    Skjermbilde 2013-11-23 kl. 15.50.55.jpg
    38.3 KB · Views: 735
Observert på db.no i dag... :)

Riktignok var dette for en New York-reklame...
Har de sluttet med måltidene også? :D (kun kaffe og avis..)

Setevalg har vel alltid vært gratis når check in åpner?
Det er vel forhånds reservasjon som ikke er gebyrfritt ;-)

Helt på sin plass og følger markede. Leste en undersøkelse om dette før i dag faktisk, som var svært tydelig på at dette ville komme.

Eneste bekymring: Håper IT-systemene takler det.

Alltid like festlig å lese menighetens forståelse for tilpasning av markeder. Når dette skjer i såkalte LCC, så er det ikke måte på hvor håpløst alt slikt er.

Forøvrig blir det nå langt dyrere å booke et bra sete på SAS i forhold til DY. For meg som aldri gidder å betale noe ekstra for setet og heller ikke er EBG, gjør dette SAS langt mindre attraktiv. Muligheten for å være tidlig ute og ha flakt å få et bra sete er jo nå borte.

Muligheten for å være tidlig ute og ha flakt å få et bra sete er jo nå borte.

Ikke nødvendigvis. Hvis ingen kjøper dem, er de gratis når du sjekker inn. Hvis du f.eks. kjøper en billett et par uker før avreise, hadde trolig disse setene vært borte for lenge siden - og da for godt.

Vanskelig å regne statistikk på dette - det kommer jo an på belegg, bookingtidspunkt osv, men med mindre du booker veldig tidlig vil jeg tro at du har minst like god sjanse til å få gode seter hvis du er på hugget når innsjekk åpner.

Ikke nødvendigvis. Hvis ingen kjøper dem, er de gratis når du sjekker inn. Hvis du f.eks. kjøper en billett et par uker før avreise, hadde trolig disse setene vært borte for lenge siden - og da for godt.

Vanskelig å regne statistikk på dette - det kommer jo an på belegg, bookingtidspunkt osv, men med mindre du booker veldig tidlig vil jeg tro at du har minst like god sjanse til å få gode seter hvis du er på hugget når innsjekk åpner.

Joda jeg ser poenget at de blir lettere tilgjengelig ved innsjekk. Slik er det faktisk med DY i dag. De preseater alle langt bak, så om ingen har betalt spesifikt for å sitte fremme så er de som oftest ledig. Dette ser vi desverre ikke på SAS lenger etter Plus kom. Men i og med at EBG kan plukke disse, så blir de vel som oftest tatt før innsjekk. Det gjenstår selvfølgelig å se når dette kommer i gang.

Ellers betyr det ikke stort. Alle reiser vel UA på LH i disse dager :cool:

Alltid like festlig å lese menighetens forståelse for tilpasning av markeder. Når dette skjer i såkalte LCC, så er det ikke måte på hvor håpløst alt slikt er.

Ja, er dels enig med deg, der. At det kommer er egentlig greit nok for meg, men da synes jeg SAS etter hvert skal droppe "null gebyrer"-imaget sitt.

Det jeg ser er uheldig her er at de sier at det kun gjelder 117-dokumenter, ingen har svart på det jeg spurte om lenger opp. Betyr det at hvis man får billetter på andre dokumenter så har man null mulighet til å velge disse setene? (Eller får man velge dem gratis?)

Ja, er dels enig med deg, der. At det kommer er egentlig greit nok for meg, men da synes jeg SAS etter hvert skal droppe "null gebyrer"-imaget sitt.

Det jeg ser er uheldig her er at de sier at det kun gjelder 117-dokumenter, ingen har svart på det jeg spurte om lenger opp. Betyr det at hvis man får billetter på andre dokumenter så har man null mulighet til å velge disse setene? (Eller får man velge dem gratis?)

117 er SAS sin IATA Prefix.

Dette betyr at dersom du kjöper en billett for SK flights hos SK, sa far du en billett med SK-Code.

Jeg er ikke helt sikkert - men dersom du kjöper samme turen hos LH, sa hender du med LH sitt IATA Code pa billetten.

Vet ikke hvordan det funker for andre, men det vil gjelde for et fåtall av kundene. De aller fleste får billettene utsendt(issued, hva heter det på norsk?) på 117. Og det er krav på billetter i bookingklasse O,T og L at billettene er utsendt på 117-. Så ikke engang WF kan selge de billigste billlettene til SAS på IC.

Last edited:
117 er SAS sin IATA Prefix.

Dette betyr at dersom du kjöper en billett for SK flights hos SK, sa far du en billett med SK-Code.

Jeg er ikke helt sikkert - men dersom du kjöper samme turen hos LH, sa hender du med LH sitt IATA Code pa billetten.

Ja, det er det ikke tvil om, men besvarer ikke spørsmålet.

Vet ikke hvordan det funker for andre, men det vil gjelde for et fåtall av kundene. De aller fleste får billettene utsendt(issued, hva heter det på norsk?) på 117. Og det er krav på billetter i bookingklasse O,T og L at billettene er utsendt på 117-. Så ikke engang WF kan selge de billigste billlettene til SAS på IC.

Det at det påvirker få pax er greit nok, spørsmålet var om jeg kjøper en tur gjennom LH (eller en av de andre interlinepartnerene til SAS), forsinner da muligheten til å velge sete? Jeg enker ikke typisk på at man kjøper kun SAS-reisen gjennom andre, men at SAS er tilslutning i en eller annen ende. For selv om markedet ikke er stort, så har sikkert SAS en del transferpax som har kjøpt billetter gjennom andre selskaper (typisk LH/UA/US/SQ/TG på longhaul).

De setene vil ikke bli tilgjengelig for de som ikke er utstedt på 117-dokumenter, og grunnen er at systemet for å ta betalt kun kan knyttes til SAS sine egne billetter, dessverre heller ikke TP. Det er Amadeus som utvikler systemet. Setene det vil gjelde for er kun på SK sine fly og på flyene med 330-konfig så blir det rad 20, setene 21-26ABC+FGH og 31-32AB+GH, 340-konfig 23-27ABC+FGH og 31-32AB+GH.

......ettersom jeg tviler på noe rush for å betale 300 kr for diverse seter.

Ikke si det. På Thomas Cook sine longhaulflighter er som oftest alt av nødutganger og bulkhead utsolgt. Mange betaler til og med for å få tosetere. Så lenge prisen er sånn noenlunde edruelig, så finnes det betalingsvilje for ekstra komfort.

Chargeable seats A330 version 33S / A340 version 34K
20A - H
21 - 27 A, B, C, F, G, H
31A, B, G, H
32A, B, G, H

Chargeable seats A340 version 34S
23A - H
24-27 A, B, C, F, G, H
31A, B, G, H
32A, B, G, H

Back