SAS med nyt Europaprodukt

Guest

ScanFlyer Gold
SAS er på vej med en opfølgning på den succesrige Europa-satsning, som blev indledt for et halvt år siden, hvor SAS for alvor tog kampen op med lavprisselskaberne, og som det første store netværksselskab introducerede billige one-way-billetter på alle sine Europa-ruter.

One-way-konceptet har givet SAS over en million ekstra passagerer på Europa-ruterne.

Klar med ny fase
Nu er SAS klar til anden fase af offensiven, der ifølge koncerndirektør John Dueholm kommer til at bestå af en hel ny prisstruktur og en række nye tillægsprodukter, der skal give konkurrenterne baghjul.

»Hvis man synes, at one-way var banebrydende, så kan jeg love at fase to bliver markant mere banebrydende«, siger koncerndirektør John Dueholm til Ritzau

Kilde: Berlingske.dk

Replying to Topic 'SAS med nyt Europaprodukt'

Blir spennende å se hva dette er...:spin:

Återinföra mat? Det hade varit ett genombrott :sarc

Forrige runde greidde å tiltrekke seg en haug lavpris-kunder og gjøre forretingsreisende forbannet. Men nå skal da ta kaken og gjøre det enda værre?

Hørte et foredrag av Dueholm tidligere i år hvor han snakket om veien videre. Han virket som han hadde hodet på rett plass - gleder meg!

Ja blir spennende å se hva dette er. Har kanskje ikke så kjempestore forventninger, så får bli positivt overrasket.
Sist SAS Braathens skulle lansere noe revolusjonerende så var det en lavpriskalender, som så langt ikke sier så veldig mye, eller hjelper de reisende i noen stor grad.

Men vi får vente og se. Innføring av mat, evt drikke hadde vært et stort pluss, og gjort SAS konkurransedyktig sammenliknet med BA, KLM etc

Jeg håper på gjenninnføring av "normale" poengsatser i Eurobonus. Mat og drikke på Economy hadde vært fint det også.

Normale poengsatser vil nok aldri komme tilbake. KLM, BA etc har jo gratis drikkevarer og mat til alle ombord. På tide at SAS kommer etter.

Eller kan vi håpe på at det blir 2 klasser ombord i flyene i stedenfor 3 klasser?

Kanskje de kommer med WIFI paa alle europarutene ? DET hadde vaert en skikkelig produktheving !

:devot: Enig... Håper at jeg i første omgang kan prøve WIFI i morgen over atlanter`n...

Originally posted by EB

Noe galt med 3?

Hva koster egentlig dette SAS? Kan forstå at på langrutene er dette et flott tilbud med 3 klasser ombord. På Europaruter med B736, Q400 etc virker dette lite fleksibelt. Dessutene virker det jo som om mange opplever å bli oppgradert til "midtklassen" fordi tallene i de ulike klassene ikke går sammen med antall passasjerer.

Virker tungrodd og må ta endel tid for gate-personalet vil jeg tro.

Både gratis aviser, frokost og kaffe var det innen Skandinavia i dag tidlig - så da er det vel noe annet banebrytende som kommer...:spin:

SAS har da hatt alltid gratis frokost intraskandinavisk.....så det er ikke noe nytt

Det "no-frills" opplegget som er på innenlands og europa idag er iallefall ikke mye å skryte av. Jeg fløy SK til LHR her tidligere i uka og B A tilbake. Og sett fra en kundes synspungt vet jeg godt hva jeg hadde valgt på basis av in-flight service.. og det er noe av det kundene ser mest på, sammen med prisen.

Jeg sjekket hva B A tar i pris oslo-lhr-oslo og sammenliknet det med SK. Og i en totalvurdering der kom desværre ikke SK så veldig bra ut.. Så her håper jeg virkelig at markedsavdelingene våre tar til fornuft. Greit at en skal spare penger å kunne gi kundene våre lav pris. Men hvis vi mister de samme kundene på inflight service og at de flyr mer konfertabelt med andre selskaper til samme pris,har SK ett stort problem.

Da hjelper det ikke med godt igjennomtenkte verdier og bra reklame..

Helt enig med Scanor,

Det er ærgerligt at se SAS' service koncept blive minimeret til det vi ser idag. Specielt synes jeg det er noget rod med så mange forskellige servicekoncepter: Indenrigs (kaffe), Intra-scan (frokost+drikkevarer eller blot drikke), Europa (Buy onboard), Longhaul (full-service) - når dertil så lægges to forskellige servicekoncepter på Economy/Economy Flex, så bliver fovirringen total.

Som sådan synes jeg ikke et er nødvendigt, at skulle tilbage til de "gammeldags"-service koncepter med full-service i alle klasser, men et skridt på vejen for ikke at forvirre kunderne kunne være at man skar ned til 2 forskellige - f.eks. Europa og Longhaul - evt. en tredje på Domestic.

Personlig nyder jeg at flyve med BA eller LH, hvor man bliver budt på en lille snack samt drikke - ikke så meget fordi man får det "gratis", men mere fordi det gør alting lidt lettere, at man ikke skal rode med kontanter osv. ombord. Desuden er der en fantastisk signalværdi i at give passagererne bare et minimum. For min skyld kunne SAS nøjes med at byde på en kop kaffe eller juice og så sælge mad. Maersk Air havde gang i noget fornuftigt på denne front - inden de desværre blev slagtet af Sterling. Desværre var de meget tidligt ude med deres Economy "Premium" og fik ikke lang tid nok til at kunderne nåede at vænne sig til det.

Fair nok at et selskab som SAS også går efter "lavpris-kunderne" - verden ser anderledes ud idag end tidligere, men lige præcis på dette område har selskaber som SAS en kæmpe fordel i at kunne tilbyde lidt mere. Kunderne er idag vant til at alle ekstra-frills er skrabet væk og hvis man blot fik en kop kaffe, så ville man som passager istedet få en positiv oplevelse og måske endda få lyst til at købe en kage, chokolade eller mad til. Måske endda blive efterladt med illusionen om at flyselskabet var interesserede i passagerernes velbefindende.

LH og BA har forstået at gøre dette - og sjovt nok så går det godt økonomisk for disse selskaber. Dermed ikke ment det udelukkende er pga. service-koncepterne, men jeg er overbevist om at det helt sikkert også spiller ind som en vigtig del for mange passagerer.

SAS har heldigvis forbedret en del siden de startede med Buy Onboard. Nu tilbyder de tapas-menuer, der faktisk er af rigtig fin kvalitet og til rimelige penge - istedet for de fleste no-frills selskaber, der servere dårlige trekantssandwich. Jeg var med Sterling sidste weekend og fik serveret en 3 dage gammel kyllingesandwich, hvor salaten var helt brun og "slatten" - det var direkte ulækkert og personalet var fuldstændig ligeglade. Det mest skræmmende var at den sandwich kunne holde sig i 5 dage og dermed havde 2 dages levetid tilbage. Jeg ville nødigt have den serveret 2 dage senere :skep så ville den havde været direkte sundhedsskadelig.

Lad os håbe SAS ser lyset og får vendt skuden - og ikke mindst finder sin niche, som et selskab, der yder mere service end "lavpris"-selskaberne - mens de stadig har fornuftige priser. Jeg er overbevist om at kunderne på sigt gerne vil betale en lille smule ekstra for lidt kvalitet - og ikke mindst illusionen om, at flyselskabet faktisk bekymrer sig om passagererne. SAS ER et lille nøk bedre en f.eks. Sterling, men med en minimal indsats og småændringer i de nuværende koncepter, så kunne de blive betydeligt bedre og give passagererne en added value, der kunne flytte endnu flere kunder til SAS.

Mye bra... Men sammenligningen med BA blir ikke helt riktig. Det har gått utrolig dårlig for BA på Oslo det siste året. Nå settes prisene kraftig ned også på business - servicen er meget bra men det er definitivt en krampetrekning for å få opp antall pax - ellers så er det kroken på døra. Dette har jeg fra internt hos BA... jeg håper absolutt de klarer å opprettholde tilbudet på Oslo...

Ellers er vel 3 klasser ombord hos SAS ikke bare et kostnadsspørsmål - men også en inntektskilde...mange firmaer betaler nå mer for å fly "mellomklassen"...

Jo ser klart at noen velger en dyrere billett hos SAS, men ikke sikker på at dem gjør det fordi en får en kaffekopp og et rundstykke, men heller for at det gir mulighet for ombooking etc.
Men for alle del må SAS gjerne beholde 3 klasser ombord. Regner med det evalueres før dem endre konseptet nok en gang.

Forsvinner BA fra Oslo så blir vel både SAS Braathens og Norwegian glade. Spørs om det da ikke dukker opp et annet flyselskap

Back