SAS med nyt Europaprodukt

Replying to Topic 'SAS med nyt Europaprodukt'

At BA sliter sånn på OSL synes jeg er merkelig.
Hvorfor gjør de det tro?
Og sist jeg brukte BA, i oktober i fjor var det en stappfull A321 ene veien, og en overbooket A319 den andre.
Uansett ville det jo vært tragisk om BA la inn årene.

Tror BA merker at de la ned sin norske organisasjon med nesten 10 ansatte... Nå styres alt fra Danmark...

BA har jo påfallende lite reklame her til lands (har de noe i det hele tatt?). Sammenlignet med LH, KL o.a som har kontinuerlige kampanjer har jeg faktisk ikke sett noe fra BA, som jeg kan huske de siste par årene.

De er forholdsvis aktive på divers nettsider og nå på mange busser i Oslo....

Med BAs nettverk utfra LHR burde de iallefall ikke slite.

Originally posted by EB

Ellers er vel 3 klasser ombord hos SAS ikke bare et kostnadsspørsmål - men også en inntektskilde...mange firmaer betaler nå mer for å fly "mellomklassen"...

En tommelfingerregel når det gjelder hvor mange produktervarianter man skal tilby (klasser i denne sammenhengen) er at det er bedre med 3 enn med 2. Ofte så vil man se at folk velger mellomvarianten (bare se på Burger King o.l. - det er veldig mange som går for mediumvarianten...). Pris er selvsagt også av betydning.

Om BA slider på OSL ved jeg ikke, men totalt set går det ok for BA: Estimeret Profit på 529 mio. GBP for dette regnskabsår, der slutter 31. marts:

The airline reported pre-tax profits for the three months to December at £164m, up from £151m in the same period a year earlier. That meant profits for the first nine months of the currrent financial year, which runs to March 31st, were up from £519m to £529m.

Revenue in the quarter grew 8.8% thanks to a combination of factors. Capacity increased 3.9% yet the load factor (the number of seats allowing for distance travelled) improved from 72.8% to 74.1% because passenger levels were higher. Revenue was also boosted by fuel surcharges.

Jeg er forsåvidt enig i at en kop kaffe ikke flytter passagerer fra det ene selskab til det andet, men det er en af de ting, der samlet kan gøre det. Mulighed for ombooking/fleksibilitet er ikke relevant på economy, men kun på flex og biz - og det er specielt på economy SAS konkurrerer med no-frills selskaberne. De high-profit pax der rejser SAS overvejer kun sjældent seriøst at flyve med Ryanair istedetfor, så er det andre ting der spiller ind, hvis de vælger dette.

Det jeg tror kommer til at betyde meget for valget af flyselskab på economiclass er: Håndtering af forsinkelser/aflysninger/overbooking, servicekoncept ombord (med et minimumsniveau som f.eks. en kop kaffe), gennemgående check-in, mange afgange, bonuspoint (i mindre grad på lavprisbilletter) og naturligvis pris.

Ombordservice er en lille, men vigtig del af dette - idet det er hvad de fleste passagerer oplever direkte ifm. deres rejse. De fleste oplever forhåbenligt kun sjældent at stifte bekendskab med serviceniveauet ved aflysninger, forsinkelser og andre ting der går galt. De to vigtigste ting i den almindelige passagers bevidsthed er pris og forplejning ombord, men det udelukker ikke at andre faktorer også er vigtige.

Hvis SAS er smarte, så vælger de at tilbyde gode priser (hvilket de allerede gør i visse tilfælde) og overrasker folk positivt med lidt forplejning ombord, så vil den almindelige fritidsrejsende få en positiv oplevelse og forhåbenligt vælge SAS næste gang - og ikke mindst fortælle om den positive oplevelser til venner og bekendte. De fleste tænker ikke meget over gennegående check-in og rettigheder når de flyver economy - medmindre tingene går galt. At vi fly-nørder gør er en anden ting, men ikke altid sammenligneligt med den almindelige fritidsrejsende :)

Om BA sliter i Norge kjenner jeg ikke til. At dette skal skyldes at BA har lagt ned sitt kontor i Norge kan umulig være hele årsaken....dessuten vil jeg tro en sparer litt på kutte ut et kontor også. Har det kommet færre bestillinger fra Norge til BA sitt kontor i København/Stockholm etter dette?
Det er vel generelt en nedgang i bruk av billettkontorer vil jeg tro over det meste av linja.

Nå har nok neppe Osloruten så veldig stor innvirkning på BA sitt regnskap totalt sett... At bA har mistet 4 firmaselgere og flere reisebyråselgere som kunne skrive avtaler hver dag, hele uken mot nå en person som sitter i København flere dager i uken har helt klart noe å si...tror de er på vei tilbake jeg...

Originally posted by Hurum

Om BA sliter i Norge kjenner jeg ikke til. At dette skal skyldes at BA har lagt ned sitt kontor i Norge kan umulig være hele årsaken....dessuten vil jeg tro en sparer litt på kutte ut et kontor også. Har det kommet færre bestillinger fra Norge til BA sitt kontor i København/Stockholm etter dette?
Det er vel generelt en nedgang i bruk av billettkontorer vil jeg tro over det meste av linja.

Stockholm är väl också borta?

Ja..alt er sentralisert til København. Ser man på LH, KL/AF så gjør de det motsatte og tjener på det...

Så nå vet en altså ikke hva en skal gjøre...sentralisere eller desentralisere. Vanskelige tider :p

Tja - ser du på tallene til AF/KL og LH på den ene siden og BA på den andre siden - så er vel svaret ganske klart!!!

Tror ikke det koster noe særlig ekstra å ha 3 klasser fermfor 2. Husk at eneste forskjellen ombord på economy og economy ekstra er gratis servering. Og det koster ikke mye å flytte gardinen eller flytte på de hodepute greiene

Fra Standby/JP:

SAS følger op på Europa-satsning SAS vil igen gå til modangreb på lavprisselskaberne på europæiske ruter. Selskabet har oplevet passagertilvækst efter, at billige one-way billetter på alle europæiske ruter blev sat til salg for et halvt år siden. Koncerndirektør John Dueholm siger, at den nye satsning kommer til at indeholde en ny prisstruktur, bedre basisprodukter og nye tillægsprodukter

Måske der er lys forude mht. onboard-service når Dueholm nævner bedre basisprodukt????

Håper virkelig at det er en utvikling av servicen på economy inkludert i dette. Det må kunne gå an å tilby noe mer enn det elendige utvalget de har nå. OSL-LPA er tross alt nesten 6 timer og da ha som eneste alternativ en tørr sandwich er for dårlig. Tror personalet selv synes det er ubehagelig å ha så lite å tilby.

Fløy til LPA i november og fikk sandwich utgått på dato som var gjennomtørr. Sendte brev til SAS om dette. OG all honnør til SAS; Raskt svar med pengene og mer til tilbake + hyggelig brev.

Tror det gjelder flere og flere at de nå ønsker mer service tilbake. Dessuten; Til disse sydendestinasjonene burde det vel være mulig å forhåndsbetale mat slik som på alle charterfly. Men varm mat er kanskje vanskelig med tanke på flytypen de bruker. Men noe kaldt er i alle fall mulig.

Blir spennende å se hva som kommer.

Originally posted by OEH

At BA sliter sånn på OSL synes jeg er merkelig.
Hvorfor gjør de det tro?
Og sist jeg brukte BA, i oktober i fjor var det en stappfull A321 ene veien, og en overbooket A319 den andre.
Uansett ville det jo vært tragisk om BA la inn årene.
Man må og ta i betrakting at det er ingen som feeder til BA fra andre stasjoner i Norge.
Ba sine ruter har nesten i all hovedsak lokalpassasjerer fra østlandsområdet.
Tror nok BA merker at de ikke har noen sterk alliansepartner i Norge.

På den andre siden så klarer jo KL å få skikk på sine ruter fra norske stasjoner, men tror vel kanskje de er litt flinkere på markedsførings biten.

Forsiden av dagbladet i dag er jo også bra reklame for BA.

Back