Replying to Topic 'SAS med nyt Europaprodukt'
Helt enig med Scanor,
Det er ærgerligt at se SAS' service koncept blive minimeret til det vi ser idag. Specielt synes jeg det er noget rod med så mange forskellige servicekoncepter: Indenrigs (kaffe), Intra-scan (frokost+drikkevarer eller blot drikke), Europa (Buy onboard), Longhaul (full-service) - når dertil så lægges to forskellige servicekoncepter på Economy/Economy Flex, så bliver fovirringen total.
Som sådan synes jeg ikke et er nødvendigt, at skulle tilbage til de "gammeldags"-service koncepter med full-service i alle klasser, men et skridt på vejen for ikke at forvirre kunderne kunne være at man skar ned til 2 forskellige - f.eks. Europa og Longhaul - evt. en tredje på Domestic.
Personlig nyder jeg at flyve med BA eller LH, hvor man bliver budt på en lille snack samt drikke - ikke så meget fordi man får det "gratis", men mere fordi det gør alting lidt lettere, at man ikke skal rode med kontanter osv. ombord. Desuden er der en fantastisk signalværdi i at give passagererne bare et minimum. For min skyld kunne SAS nøjes med at byde på en kop kaffe eller juice og så sælge mad. Maersk Air havde gang i noget fornuftigt på denne front - inden de desværre blev slagtet af Sterling. Desværre var de meget tidligt ude med deres Economy "Premium" og fik ikke lang tid nok til at kunderne nåede at vænne sig til det.
Fair nok at et selskab som SAS også går efter "lavpris-kunderne" - verden ser anderledes ud idag end tidligere, men lige præcis på dette område har selskaber som SAS en kæmpe fordel i at kunne tilbyde lidt mere. Kunderne er idag vant til at alle ekstra-frills er skrabet væk og hvis man blot fik en kop kaffe, så ville man som passager istedet få en positiv oplevelse og måske endda få lyst til at købe en kage, chokolade eller mad til. Måske endda blive efterladt med illusionen om at flyselskabet var interesserede i passagerernes velbefindende.
LH og BA har forstået at gøre dette - og sjovt nok så går det godt økonomisk for disse selskaber. Dermed ikke ment det udelukkende er pga. service-koncepterne, men jeg er overbevist om at det helt sikkert også spiller ind som en vigtig del for mange passagerer.
SAS har heldigvis forbedret en del siden de startede med Buy Onboard. Nu tilbyder de tapas-menuer, der faktisk er af rigtig fin kvalitet og til rimelige penge - istedet for de fleste no-frills selskaber, der servere dårlige trekantssandwich. Jeg var med Sterling sidste weekend og fik serveret en 3 dage gammel kyllingesandwich, hvor salaten var helt brun og "slatten" - det var direkte ulækkert og personalet var fuldstændig ligeglade. Det mest skræmmende var at den sandwich kunne holde sig i 5 dage og dermed havde 2 dages levetid tilbage. Jeg ville nødigt have den serveret 2 dage senere :skep så ville den havde været direkte sundhedsskadelig.
Lad os håbe SAS ser lyset og får vendt skuden - og ikke mindst finder sin niche, som et selskab, der yder mere service end "lavpris"-selskaberne - mens de stadig har fornuftige priser. Jeg er overbevist om at kunderne på sigt gerne vil betale en lille smule ekstra for lidt kvalitet - og ikke mindst illusionen om, at flyselskabet faktisk bekymrer sig om passagererne. SAS ER et lille nøk bedre en f.eks. Sterling, men med en minimal indsats og småændringer i de nuværende koncepter, så kunne de blive betydeligt bedre og give passagererne en added value, der kunne flytte endnu flere kunder til SAS.