SAS med lange ruter fra Oslo og andre steder i 2015 (var: -1 mrd SEK fro SAS i Q2)

Tviler dog på at det skjer noe før levering av A350 begynner i 2019.

SAS har også opsjoner på 6 A350-maskiner i tillegg til de 8 som er på bestilling. Blir spennende å se om de velger å benytte de.

"SAS kigger på nye ruter til Nordamerika og Nordøstasien." Er vel et standardsvar som alle alltid kan gi. Jeg tolker det ikke slik at det snart vil komme noe nytt.

"SAS kigger på nye ruter til Nordamerika og Nordøstasien." Er vel et standardsvar som alle alltid kan gi. Jeg tolker det ikke slik at det snart vil komme noe nytt.

Det tror jeg heller ikke man skel forvente. Til Diamond-eventen i KBH blev der sagt, at nu havde SAS startet mange nye ruter bl.a. LAX, BOS og snart Miami, så man skulle nok ikke forvente noget nyt før der kommer nye fly.

Men hvis der kommer nye fly i 2019, så hører vi vel om nye ruter i midten af 2018, når sommerprogrammet for 2019 præsenteres.

Av nordamerika er det vel bare enten Canada eller Houston som er igjen som kan være attraktivt for SAS mtp. videreforbindelser med Star Alliance (United og Air Canada)

For nordasia kan jeg bare tenke meg etter litt dårlig gjetting at Sør Korea (Asiana) står som alternativ, da gjerne Soul, men også Busan med tanke på shipping. kanskje enkelte destinasjoner i Japan?

Av nordamerika er det vel bare enten Canada eller Houston som er igjen som kan være attraktivt for SAS mtp. videreforbindelser med Star Alliance (United og Air Canada)

For nordasia kan jeg bare tenke meg etter litt dårlig gjetting at Sør Korea (Asiana) står som alternativ, da gjerne Soul, men også Busan med tanke på shipping. kanskje enkelte destinasjoner i Japan?

Ja, der er vel ikke mange Star hubs at tage fra. Tror ikke på Taipei - det er for langt. Måske kunne endnu et forsøg til Delhi lykkedes denne gang. Forskellen fra sidst er, at eTourist Visa nu er trådt i kraft, så det er noget nemmere at tage til Indien nu. Men vel stadig lige svært for indiske statsborgere at besøge skandinavien.

Ja, der er vel ikke mange Star hubs at tage fra. Tror ikke på Taipei - det er for langt. Måske kunne endnu et forsøg til Delhi lykkedes denne gang. Forskellen fra sidst er, at eTourist Visa nu er trådt i kraft, så det er noget nemmere at tage til Indien nu. Men vel stadig lige svært for indiske statsborgere at besøge skandinavien.

Om det ikke kommer til Korea så tror jeg det bare blir nye ruter til Tokyo, Shanghai eller Beijing fra enten Oslo eller Stockholm. Kanskje Tokyo Haneda?

Det mest naturlige hadde vel vært en Oslo/Beijing, men her er det så klart de politiske forbindelsene som setter grenser.

Hong Kong er heller ikke Star-hub, og det gjelder egentlig LAX også, selv om det er en stor "focus city" for Star

SAS er jo heller ikke de som alltid er mest opptatt av og samarbeide med de andre Star-selskapene

Hong Kong er heller ikke Star-hub, og det gjelder egentlig LAX også, selv om det er en stor "focus city" for Star

SAS er jo heller ikke de som alltid er mest opptatt av og samarbeide med de andre Star-selskapene
Det er også bedre å finne steder der folk ikke skal videre, så sitter de igjen med hele inntekten. Transportere mye folk inn til transfer gir vesentlig mindre penger i kassa.

Så trenger vi ikke å tenke konkret på business ruter heller. Miami viser jo at fritidsmarkedet kan fungere og er noe SAS er villig til å satse på. Artikkelen sier vel også at SAS vil vokse på fritidsreisende fremover.

Det ble også nevnt av SAS-ansatte under Meet & Greet i sommer at de så med interesse på hvordan OSL/CPH-MIA kom til å fungere.

Mulig de kanskje vurdere å gjøre noe liknende på flere ruter for å bedre møte direkterute-konkurransen fra Norwegian.

Det ble også nevnt av SAS-ansatte under Meet & Greet i sommer at de så med interesse på hvordan OSL/CPH-MIA kom til å fungere.

Mulig de kanskje vurdere å gjøre noe liknende på flere ruter for å bedre møte direkterute-konkurransen fra Norwegian.

OSL/ARN-HNL feks :spin

Hvem har sagt snart, med unntak av deg? SAS kommer etter stor sannsynlighet til å ekspandere på langdistanse og forberedelsene til dette kan ta flere år, derav artikkelen.

Check-in skriver at SAS vurderer å konvertere noen av A320NEO ordrene til A321LR nettopp for å kunne åpne tynne IC-ruter. Nettstedet bruker BGO-NYC og OSL-IAD samt ruter til India som eksempler på ruter de tror kunne være interessante med et slik fly i SAS flåten.
Makes sense!

Vil vel tro at CPH-BOS brukes som en "føler" på hvordan en slik tynn rute vil fungere. De vil også få flere seter inn i en A321neoLR enn i en BBJ.

Edit:
Mener også at A330-900neo er en maskin SAS bør titte på. Når leveringen av A350-900 er ferdig, og alle A340-maskinene er byttet ut så har de fremdeles 4 stk. A330-300 maskiner som begynner å nærme seg 20+ år.

Last edited:
Spennende med mindre IC ruter, A321 er jo vel stor som 757 som betjener mange transatlantiske ruter.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Det var i alle fall standardsvaret for en del år siden. Men jeg synes det nå blir litt merkelig å forvente veldig mange nye ruter når de nettopp har åpnet flere nye IC-ruter, og sånn sett har vært mer ekspansive enn på veldig lenge. Og finnes det egentlig kapasitet til flere ruter?

Og finnes det egentlig kapasitet til flere ruter?

Ikke i flåten i dag

Men det skal sies at det er fullt mulig og finne en ikke så alt for gammel A330-300 med RR motorer til greie leasingkostnader på relativt kort varsel, hvis man ønsker det

Hva med for eksempel SEA? Den var jo aktiv i (veldig) mange år, er den uaktuell for fremtiden tror dere? Noen andre tidligere nedlagte ruter som kan være aktuelle å gjenåpne? :)

Back