SAS med lange ruter fra Oslo og andre steder i 2015 (var: -1 mrd SEK fro SAS i Q2)

Nu har SAS jo (heldigvis) allerede enkelte ruter fra Oslo og Stockholm, og har for få år siden fløjet fra Stockholm til Beijing, såvidt jeg husker. Så om der er tale om et nybrud ved jeg ikke.

Det interessante i meldingen er vel, at SAS dermed øger deres flåde med de nye A330 fremfor at udfase A340, medmindre man lukker andre ruter? I så fald vil ruteåbning kunne ske i takt med at se nye fly kommer.

Videre interessant om man åbner ruter til destinationer man allerede flyver til, f.eks. Oslo-Chicago eller Stockholm-Beijing, eller om der bliver tale om helt nye destinationer? Måske Stocckholm-Singapore som SAS har ønsket sig tidligere, men som Singapore Airlines er mere lunken overfor.

mcduck: Er der stor værdi i at gøre det til en "alle mod danskerne"-tråd? Personligt har jeg som bosiddende i København ingen problemer med sådanne nye ruter.
 
Last edited:
Det interessante i meldingen er vel, at SAS dermed øger deres flåde med de nye A330 fremfor at udfase A340, medmindre man lukker andre ruter?

Hvis tallet om tre nye maskiner fra høsten 2015 stemmer, så betyr det nye maskiner inn. SAS får levert to A330-300 neste høst, så vil for det mangle en maskin hvis de skal ha tre nye.

Det er langt lettere å få tak i brukte A330 nå enn bare for noen få år siden
 
Hvis tallet om tre nye maskiner fra høsten 2015 stemmer, så betyr det nye maskiner inn. SAS får levert to A330-300 neste høst, så vil for det mangle en maskin hvis de skal ha tre nye.

Det er langt lettere å få tak i brukte A330 nå enn bare for noen få år siden

Så fandt jeg teksten i halvårsrapporten. Ja, hvis man skal læse det bogstavligt, så skal de ud at leje fly på markedet og beholde alle A340'erne (eller leje endnu flere fly).

Fra den engelske tekst: we are currently planning new direct routes from primarily Oslo and Stockholm to North America and Asia.

Primært betyder jo, at de ikke afviser nye ruter fra København, kun at hovedvægten på de nye ruter vil være fra de to andre hovedstæder.
 
Last edited:
SAS tvinges til å satse i de markedene hvor de tjener penger, og har mulighet til vekst (les: Norge).
Skal ikke se bort i fra at de må oppleve flere kvartaler med milliardunderskudd før det faktiskt blir en realitet med satsing på OSL.

Det sitter nok laangt inne, og kommer sikkert ikke før de er helt nødt. La oss bare håpe at det ikke da er for seint, for SAS sin del.
 
Altså, jeg mener å ha sett at Singapore er inne som SAS-destinasjon på kartet i siste Scanorama? Den har samme farge som Tokyo, NYC osv - ikke codeshare.
 
SAS tvinges til å satse i de markedene hvor de tjener penger, og har mulighet til vekst (les: Norge).
Skal ikke se bort i fra at de må oppleve flere kvartaler med milliardunderskudd før det faktiskt blir en realitet med satsing på OSL.

Det sitter nok laangt inne, og kommer sikkert ikke før de er helt nødt. La oss bare håpe at det ikke da er for seint, for SAS sin del.

Det er ikke fult så enkelt at OSL er løsningen på alt:

  1. OSL har for øyeblikket ikke så god plass til ekspansjon
  2. Mange av de som bor utenfor OSL vil gjerne bytte i CPH, de slipper utland/innland på OSL, (gjelder også etter utvidet flyplass)
  3. SAS har også andre kunder på CPH, de skal jo beholdes
  4. Det at DY satser betyr jo ikke at DY tjener penger. Heller tvert imot. Ville DY vært på like dypt vann på LH hvis de hadde hatt en base og ikke tre?

Det er nok riktig av SAS å ta ekspansjonene på ARN og OSL. Men det de har på CPH skal også vedlikeholdes og utvidedes. Personlig tror jeg at det lureste SAS kunne gjøre var å introdusere nye destinasjoner på CPH og øke frekvens på destinasjon fra ARN og OSL. Da får man størst mulig fleksibilitet til å sikre god drift. Da CPH har best forutsettning for å kompansere for teknisk osv.
 
Altså, jeg mener å ha sett at Singapore er inne som SAS-destinasjon på kartet i siste Scanorama? Den har samme farge som Tokyo, NYC osv - ikke codeshare.

Singapore som SK destinasjon er en interline mellom SK og SQ som betyr at de har et tettere samarbeid enn codeshare derav merket likt som egen destinasjon.
 
Singapore som SK destinasjon er en interline mellom SK og SQ som betyr at de har et tettere samarbeid enn codeshare derav merket likt som egen destinasjon.


Joint Venture, ikke interline. Men dette er uansett flisespikking ;)

Har uansett vært diskutert i flere tråder her inne tidligere
 
Ikke uventet har Check-In fokuset på nye langruter utenfor CPH og skriver ikke så mye om det skuffende resultatet....:headbang:

Vel, nye langruter fra andre steder enn København er nyheter. Dårlige kvartalstall fra SAS er ingen nyhet.



Vidar
 
mcduck: Er der stor værdi i at gøre det til en "alle mod danskerne"-tråd?

Det kan jeg heller ikke se at jeg har gjort? Ingenting mot dansker her!
Nye ruter til USA og Asia fra ARN/OSL vil jo gå ut over CPH og der har de vært meget skeptiske tidligere.

Personlig hadde jeg ønsket OSL-HKG, men det skjer nok ikke med det første.
 
Meget spændende udvikling og tillykke til Oslo og Sthlm, selvom det virker til at være mere af nød end lyst, at SAS gør dette.

Nogen konkrete bud på, hvad der planlægges? Helt nye ruter eller opstart af ruter, som allerede er betjent gennem København?

..som dansker er jeg også nødt til at spørge, hvad der eventuelt kunne være næste træk for SAS i Kastrup, hvis CPH er så heldig at få en bid af kagen?
 
Back
Top