SAS med bagasjegebyr på GO light

Re: SAS med bagasjegebyr på GO light

Det løpet er nok kjørt, ja. Samtidig kan selskapene gi gratis eller rabatterte bags for status-kundene sine.

Jeg regner med at selskapene ikke utelukkende tjener på bagasje, men at de sparer penger på dem som da velger bort innsjekket bagasje og reiser lettere.
Kan noen fortelle litt om hvordan bagasjehåndtering faktureres?

Jeg regner med at selskapene ikke utelukkende tjener på bagasje, men at de sparer penger på dem som da velger bort innsjekket bagasje og reiser lettere.

Det samt det øker muligheten for ancilliary revenue.

En litt teoretisk øvelse, da teori ikke er lik praksis, men for og ta et eksempel

La oss si det koster SAS X kr og sende en koffert og prisen på "GO light" er lik GO minus X. Allikevel er det da noen som ender opp med og kjøpe baggasje, og hvis de da priser dette høyere enn X, så tjener SAS mer på og selge en GO Light billett. Ditto hvis forskjellen mellom GO og GO light er mindre enn hva det koster SAS og sende en koffert.

Poenget er og få kundene til og tro de betaler mindre, ikke nødvendigvis at de faktisk gjør det

Et annet poeng er vel å komme høyere opp på diverse prissøkemotorer?

Det samt det øker muligheten for ancilliary revenue.

En litt teoretisk øvelse, da teori ikke er lik praksis, men for og ta et eksempel

La oss si det koster SAS X kr og sende en koffert og prisen på "GO light" er lik GO minus X. Allikevel er det da noen som ender opp med og kjøpe baggasje, og hvis de da priser dette høyere enn X, så tjener SAS mer på og selge en GO Light billett. Ditto hvis forskjellen mellom GO og GO light er mindre enn hva det koster SAS og sende en koffert.

Poenget er og få kundene til og tro de betaler mindre, ikke nødvendigvis at de faktisk gjør det

Problemet er vel at det nok er relativt stor del av disse kostnadene som er faste per flyavgang, slik at den kostnaden X som du setter opp her faktisk vil kunne øke når antall bags faller. Nå vet jeg ikke hvor mange mann/kvinner man har per avgang for å laste/losse bags, men blir det tilstrekkelig få bags så kan man selvsagt redusere bemanningen per fly.

Samtidig så krever vel det at man har systemer som sender mottakerflyplass beskjed om det er mer enn normalt med bags (men det gjøres kanskje i dag...?).

Ditt siste poeng er nok helt riktig (det er nok ikke slik at selskapene gjør dette for å være snille med passasjerene, men fordi de faktisk tror at de tjener mer penger på dette). Gunnars poeng om å komme høyere opp på søkemotorene er nok også korrekt.

Det har forundret meg i flere år at de ikke har gjort dette. Men det kom til slutt, og det var lønnsomt det ;)

Det har forundret meg i flere år at de ikke har gjort dette.

Du vet at SAS ville jo ikke at kundene deres skulle måtte hente frem kalkulatoren for å finne ut hva en flyreise ville koste...;)

Gunnars poeng om å komme høyere opp på søkemotorene er nok også korrekt.

Det er nok det vesentlige. Personlig håper jeg at disse kommer med funksjonalitet for søking med f.eks bagasje ol. Men det er nok svært komplisert å automatisere i tilfredsstillende grad.

Gunnars poeng om å komme høyere opp på søkemotorene er nok også korrekt.

Det er nok det vesentlige. Personlig håper jeg at disse kommer med funksjonalitet for søking med f.eks bagasje ol. Men det er nok svært komplisert å automatisere i tilfredsstillende grad.

Det er for øvrig standard meldinger som forteller neste stasjon antall passasjerer og last.

Et annet poeng er vel å komme høyere opp på diverse prissøkemotorer?

Første gang jeg kjøpte en slik billett på jobben, på KLM, måtte jeg ta den på grunn av jobbens politikk om å velge billigste billett, selv om jeg skulle være borte en drøy uke og måtte ha bagasje. Trur jaggu jobben gikk på en smell der... :-)

Første gang jeg kjøpte en slik billett på jobben, på KLM, måtte jeg ta den på grunn av jobbens politikk om å velge billigste billett, selv om jeg skulle være borte en drøy uke og måtte ha bagasje. Trur jaggu jobben gikk på en smell der... :-)

Det var dette med å lese "alt" av info da. En mobil til 1kr, ender ikke opp med den prisen tilslutt;)

Et lite spørsmål jeg sitter med er hvor lønnsomt det egentlig er at ingen sjekker bagasje. Hvis alle har med seg håndbagasje tillsvarende maks grense så blir det ikke plass i flyet, bag må gate-sjekkes og det tar en evighet før man kan ta av. Satt i Brussels med fullt bagasjekaos her for en uke siden, boarding + bagasjehåndtering tok over 45 minutter, resulterte i masse grinete folk som fikk bagasjen spredt over hele flyet (og under)... Skal nok ikke skylde på go-light der, men det illustrerer poenget med håndbagasje ganske godt. Selv hadde jeg sjekket inn min koffert (selv om den var håndbagasjestørrelse), fordi jeg er grunnleggende lat og ikke gadd drasse den rundt når noen snille mennesker kunne frakte den for meg.

Det er jo dyrt med lang turn-around tid også etter det jeg har hørt...

Et lite spørsmål jeg sitter med er hvor lønnsomt det egentlig er at ingen sjekker bagasje. Hvis alle har med seg håndbagasje tillsvarende maks grense så blir det ikke plass i flyet, bag må gate-sjekkes og det tar en evighet før man kan ta av. Satt i Brussels med fullt bagasjekaos her for en uke siden, boarding + bagasjehåndtering tok over 45 minutter, resulterte i masse grinete folk som fikk bagasjen spredt over hele flyet (og under)... Skal nok ikke skylde på go-light der, men det illustrerer poenget med håndbagasje ganske godt. Selv hadde jeg sjekket inn min koffert (selv om den var håndbagasjestørrelse), fordi jeg er grunnleggende lat og ikke gadd drasse den rundt når noen snille mennesker kunne frakte den for meg.

Det er jo dyrt med lang turn-around tid også etter det jeg har hørt...

Enig i den problemstillingen. Det varierer jo etter avgang og dag. Feriereisende har mer bagasje mer seg enn forretningsreisende. På noen avganger er hattehyllene smekkers og folk som kommer sent ombord finner knapt plass til den minste ting. Omlastning til hold tar jo tid om det blir nødvendig.

Ta f.eks en fullstappa 738 businnessflight der alle reiser i Pluss med hver sin daglige/2dagershotell trillekoffert handbag med tilhørende laptopstøff.

Så har du de 5 eneste turistklassene som skal langt og har sjekket inn èn bag hver, også har de i tillegg til bagasjen håndbagasje som tilsvarer sin laaaaange tur fra TRD-OSL-ARN(ellerCPH) og videre til østen eller USA og videre...

Nei - jeg antar at håndbagasjen vil & være & bli et evigvarende problem, uansett problemstilling og tilbud...

Hva skal gatestaff si når alle oppfyller sine plikter? (i.e alle har med seg max tillate håndbagasje i (x*y*z)*189 på en full 738 ? ;-)
:oldHvem stemmer for?:old Kjør en poll! :colgate:

Det ender jo med at crew/pax vil slite med å plassere handbags/replace in hold ifht tiden for å security-cleare kabinen. Ergo - pax selv sørger for delay iht cabincrew SOP.

Last edited:
SAS med bagasjegebyr på GO light

Hadde nettopp en tur med DY fra Berlin, og flyet var stappa med passasjerer og bags. Ved innsjekkingsautomatene sto det personale og ga folk tilbud om gratis frakt av bagasje i bagasjerommet for å unngå for mye tull og tøys ved ombordstigning. Begrunnelsen var stappfullt fly kombinert med mye turister med håndbagasje og mye vintertøy. I tillegg åpna de en ekstra gate for ombordstigning. Resultatet ble en imponerende effektiv ombordstigning, forholdene tatt i betraktning, og tilsynelatende bedre arbeidsforhold for de kabinansatte. Så mye kan tydeligvis fikses med gode rutiner og smart planlegging.

Last edited:

Det var dette med å lese "alt" av info da. En mobil til 1kr, ender ikke opp med den prisen tilslutt;)

Sånt tenker ikke økonomene på jobb på, vi skal kjøpe de billigste billettene UANSETT om vi er 99% sikre på at det blir minst fem flybytter før avgang.

Det innføres nå muligheter for og kjøpe GO light på alle Europeiske ruter, dvs innenriks, IC og intra-Scandinavisk blir dette ennå ikke mulig på

http://www.sasgroup.net/en/sas-gives-customers-traveling-light-more-choice/
Since the fall of 2015, SAS has offered SAS Go Light on selected destinations in Europe and the response from SAS customers has been very positive. Therefore SAS now launches SAS Go Light on all European destinations. SAS Go Light is designed for customers who want to travel light with only carry-on bags, and who are also looking for a lower price.

Heldigvis er det litt bedre en endel konkurenter og alle med statuskort, inkludert sølv, kan ta med gratis bagasje selv på Go Light

Nå innføres også GO light på ungdomsbilletter. SAS Youth GO Light. Gjelder på ruter til Europa.

Heldigvis er det litt bedre en endel konkurenter og alle med statuskort, inkludert sølv, kan ta med gratis bagasje selv på Go Light

Hvordan fungerer dette i praksis? Man bestiller en Go Light-billett og viser Sølvkortet i skranken? (Og fungerer dette i praksis i en skranke i f.eks. Split?) Eller legger man det inn når man sjekker inn?

Back