Jeg regner med at selskapene ikke utelukkende tjener på bagasje, men at de sparer penger på dem som da velger bort innsjekket bagasje og reiser lettere.
Det samt det øker muligheten for ancilliary revenue.
En litt teoretisk øvelse, da teori ikke er lik praksis, men for og ta et eksempel
La oss si det koster SAS X kr og sende en koffert og prisen på "GO light" er lik GO minus X. Allikevel er det da noen som ender opp med og kjøpe baggasje, og hvis de da priser dette høyere enn X, så tjener SAS mer på og selge en GO Light billett. Ditto hvis forskjellen mellom GO og GO light er mindre enn hva det koster SAS og sende en koffert.
Poenget er og få kundene til og tro de betaler mindre, ikke nødvendigvis at de faktisk gjør det
Det har forundret meg i flere år at de ikke har gjort dette.
Gunnars poeng om å komme høyere opp på søkemotorene er nok også korrekt.
Gunnars poeng om å komme høyere opp på søkemotorene er nok også korrekt.
Et annet poeng er vel å komme høyere opp på diverse prissøkemotorer?
Første gang jeg kjøpte en slik billett på jobben, på KLM, måtte jeg ta den på grunn av jobbens politikk om å velge billigste billett, selv om jeg skulle være borte en drøy uke og måtte ha bagasje. Trur jaggu jobben gikk på en smell der...![]()
Et lite spørsmål jeg sitter med er hvor lønnsomt det egentlig er at ingen sjekker bagasje. Hvis alle har med seg håndbagasje tillsvarende maks grense så blir det ikke plass i flyet, bag må gate-sjekkes og det tar en evighet før man kan ta av. Satt i Brussels med fullt bagasjekaos her for en uke siden, boarding + bagasjehåndtering tok over 45 minutter, resulterte i masse grinete folk som fikk bagasjen spredt over hele flyet (og under)... Skal nok ikke skylde på go-light der, men det illustrerer poenget med håndbagasje ganske godt. Selv hadde jeg sjekket inn min koffert (selv om den var håndbagasjestørrelse), fordi jeg er grunnleggende lat og ikke gadd drasse den rundt når noen snille mennesker kunne frakte den for meg.
Det er jo dyrt med lang turn-around tid også etter det jeg har hørt...
Det var dette med å lese "alt" av info da. En mobil til 1kr, ender ikke opp med den prisen tilslutt![]()
Since the fall of 2015, SAS has offered SAS Go Light on selected destinations in Europe and the response from SAS customers has been very positive. Therefore SAS now launches SAS Go Light on all European destinations. SAS Go Light is designed for customers who want to travel light with only carry-on bags, and who are also looking for a lower price.
Heldigvis er det litt bedre en endel konkurenter og alle med statuskort, inkludert sølv, kan ta med gratis bagasje selv på Go Light
We use essential cookies to make this site work, and optional cookies to enhance your experience.