SAS med 23 kg innsjekket bagasje

Sist jeg reiste med Finnair insisterte jentungen i bagdrop-skranken på å veie håndbaggasjen, men selv om den veide 2 kilo over 10-kilos grensa var det visst helt greit. Så hvorfor hun absolutt skulle veie den skjønner jeg ikke.
Jeg har aldri opplevd at håndbaggasjen har blitt veid hos noe annet OW-selskap.

Det jeg har likt med SAS (og andre selskaper) er at de har sett på totalvekten. Det forsvinner altså.

Dette skjer av flere årsaker.

Først og fremst at IATA har fjernet resolusjonen som de fleste selskaper har brukt hittil som bestemmer weight concept (antall kilo) og piece concept (antall bagasje, mest til USA). Nå er det opptil hvert selskap å bestemme egne regler og dermed prøver å ha samme regler over hele verden. Alliansene kommer sikkert til å prøve å nærme seg hverandre.

Dette har sikkert også vært påvirket av de amerikanske selskapene som i de siste årene nettopp har gått mot dette.

Dette skjer av flere årsaker.

Først og fremst at IATA har fjernet resolusjonen som de fleste selskaper har brukt hittil som bestemmer weight concept (antall kilo) og piece concept (antall bagasje, mest til USA). Nå er det opptil hvert selskap å bestemme egne regler og dermed prøver å ha samme regler over hele verden. Alliansene kommer sikkert til å prøve å nærme seg hverandre.

Dette har sikkert også vært påvirket av de amerikanske selskapene som i de siste årene nettopp har gått mot dette.

Jeg oppfatter denne endringen som en mindre fleksibel løsning enn tidligere ordning - uavhengig av hva som er årsaken til endringen.:) Det er selvsagt flott at man øker vektgrensen og jeg ser behovet for harmonisering, men hva er det evt hindrer SAS fra å harmonisere på f.eks. 23kg totalvekt over hele verden?

men hva er det evt hindrer SAS fra å harmonisere på f.eks. 23kg totalvekt over hele verden?

Hvis jeg skjønner spørsmålet rett, SAS kunne hatt samme vekt på 23 kg men med flere kolli. Siden SAS er et nettverkselskap og har samarbeid med mange flyselskaper så er man avhengig av at man har noenlunde like regler.

Eksempel du har kjøpt en reise med SAS og videre med et annet selskap. Da ville det vært håpløst at du hadde tre kolli på 23 kg som ikke kostet noe på SAS og når du bytter flyselskap ved mellomlanding så vil de kreve deg for ekstra betaling siden de kun tillater et kolli.

Men jeg kan være enig at dette er mindre fleksibelt, det er nye regler som er bedre på den ene siden og ikke så bra på den andre.

Last edited:
Hvis jeg skjønner spørsmålet rett, SAS kunne hatt samme vekt på 23 kg men med flere kolli. Siden SAS er et nettverkselskap og har samarbeid med mange flyselskaper så er man avhengig av at man har noenlunde like regler.

Eksempel du har kjøpt en reise med SAS og videre med et annet selskap. Da ville det vært håpløst at du hadde tre kolli på 23 kg som ikke kostet noe på SAS og når du bytter flyselskap ved mellomlanding så vil de kreve deg for ekstra betaling siden de kun tillater et kolli.

Jeg ser det poenget, men en av SK's store samarbeidspartnere, LH, har vel fortsatt weight concept på reiser innen Europa, til Afrika, Midt-Østen, Asia etc., med 20kg. Hva skjer når jeg kommer med min koffert på 23kg og skal videre med LH....?;)

Hva skjer når jeg kommer med min koffert på 23kg og skal videre med LH....?;)

Vi vet ikke sikkert hvilke regler LH har 1. oktober... SAS er veldig tidlig ute med å offentliggjøre de nye reglene, ikke alle gir passasjerene like lange frister, faktisk er det relativt uvanlig.

Min erfaring fra support tilsier at flere og flere kunder kontakter oss og forespør hva det koster å få med seg et ekstra kolli når de skal reise.
Dette er vel et tegn i tiden så nå blir det enklere å reise :)

Dessuten syns jeg prisen for et ekstra kolli var relativt rimelig. EUR20 pr kolli a 23 kg er jo rimeligere enn hva man betaler for 4 ekstra kg i overvekt pr i dag.

E!

Merker meg at ingen her har snakket om størrelsen på bagasjen.
http://www.sas.no/no/Alt-om-reisen/Bagasje/Innsjekket-bagasje/

Med de nye reglene vil jo de største koffertene til f.eks. Samsonites forskjellige serier havne utenfor 158cm grensa. En "Samsonite Termo Comfort 74 cm" er jo f.eks 163cm, og den er jo ikke spesielt oversized.....

Ser ut til at det kanskje må kjøpes et par nye og litt mindre kofferter her i huset, ellers kan jo flybilletten fort ikke lenger være av typen med 0,- i gebyrer selv med bare en eller to kofferter per person. 120€ per koffert t/r Thailand er uhørt om de er innenfor 23/32kg grensa og faktisk er av ganske standard størrelse.

Her må det nok en email til CR for ihvertfall å få bort middelgrensa på 159-200 cm for gull (og sølv?).

Jeg synes gull-fordelen på bagasjen er blitt redusert, spesielt siden det ikke er noe mer enn for sølv.

158 cm har alltid vært en del av piececoncept og er det allerede til USA - uten at jeg noensinne har sett noe målebånd på checkin - så jeg ville ikke bekymret meg over det.

Forsåvidt enig i at verdien av Gull reduseres når Sølv får det samme, men det er jo igjen en forenkling og tilpasning til USA der alle "elites" får et kolli ekstra på "0P" - når det er null pieces included.

Med de nye reglene vil jo de største koffertene til f.eks. Samsonites forskjellige serier havne utenfor 158cm grensa. En "Samsonite Termo Comfort 74 cm" er jo f.eks 163cm, og den er jo ikke spesielt oversized.....
For det første så er den 157 cm, og ikke oversized???

For det første så er den 157 cm, og ikke oversized???

Nå brukte jeg www.swedbags.no/art/samsonite-termo-comfort-5 som referanse, og med mine regneferdigheter blir 56x75x32 = 163cm.

Ved en sjekk på www.samsonite.se ligger ~88 Liters koffertene og bikker på 158cm grensen - noen over og andre under. Dermed er det gitt at alle 115-120L vil være oversized.

Merkelig at Samsonite ligger og bikker under/over 158cm på de nest største dersom 158cm er standard grense på oversize i piece-konseptet.

Nå har feriene gått til Asia de siste ti årene og vi har hatt de største Samsonite koffertene en del år, så det er faktisk en "kraftig" nedgradering for vår tillatte kvote. Familien var litt mindre sist vi var på ferie i USA (2000) og da hadde vi ikke så store kofferter.

Har nå uansett et mentalt bilde av at mange amerikanere på tur reiser med stooore kofferter, så jeg vet ikke hvordan denne 158cm grensen praktiseres av de forskjellige selskapene som flyr til/fra USA?

Nå gjenstår det jo også å se hvordan SAS gjør dette i praksis, det er vel ganske lett å se om det er 120L, men for en 88L på grensa må de jo nesten sitte med en oversiktstabell med type/size for de fleste kofferter eller stå klar med målbånd om de skal håndheve grensa.

Jeg er ikke mot overgangen til piece-konsept, men da må grensene justeres. Gjerne for alle, men kanskje best som differensiering mellom pandion/gull/sølv.

TOS EBG, nå lager du rett og slett et problem av noe som ikke kommer til å bli et problem. Jeg ser ikke for meg at de står med målbånd på innsjekk, så tror du kan føle deg helt trygg. SAS har aldri vært spesielt nazi når det kommer til bagasje ;)

TOS EBG, nå lager du rett og slett et problem av noe som ikke kommer til å bli et problem. Jeg ser ikke for meg at de står med målbånd på innsjekk, så tror du kan føle deg helt trygg. SAS har aldri vært spesielt nazi når det kommer til bagasje ;)

Hva er forskjellen i realiteten? Jeg har reist maaange ganger med SAS med for tung bagasje, dvs bagasje som veier opp til ca 25kg, det har aldri vært et problem. Har for øvrig spurt SAS-personale tidligere og fått til svar at de aksepterer opp til ca 25kg. Når nå grensa flyttes fra 20 til 23kg, betyr det at den nye grensa er 23kg, punktum? Eller betyr det at SAS har flyttet grensa for det de faktisk aksepterer tre kilo oppover slik at 23 faktisk betyr max ca 28 eller noe i den duren?

Konseptet er sikkert heilt fint, men ser ikke grunnen til hurraropene sia SAS i praksis har akseptert 23kg (ja, jeg innser at folk kan ha vært uheldige og møtt på en sur regelrytter bak en skranke som lagde kvalme pga 2-3kg)

Hva er forskjellen i realiteten? Jeg har reist maaange ganger med SAS med for tung bagasje, dvs bagasje som veier opp til ca 25kg, det har aldri vært et problem. Har for øvrig spurt SAS-personale tidligere og fått til svar at de aksepterer opp til ca 25kg. Når nå grensa flyttes fra 20 til 23kg, betyr det at den nye grensa er 23kg, punktum? Eller betyr det at SAS har flyttet grensa for det de faktisk aksepterer tre kilo oppover slik at 23 faktisk betyr max ca 28 eller noe i den duren?

Konseptet er sikkert heilt fint, men ser ikke grunnen til hurraropene sia SAS i praksis har akseptert 23kg (ja, jeg innser at folk kan ha vært uheldige og møtt på en sur regelrytter bak en skranke som lagde kvalme pga 2-3kg)

Jeg er forsåvidt ikke bekymra for 88L kofferten, men hva skjer på Langnes i slutten av November når vi tropper opp med våre to 120L Samsonites som sikkert veier omtrent 25kg hver (+ golfbagger) med business billetter til BKK og gull-/sølvkort? Innafor vektgrensa (og golfbaggene er gratis), men det vil være utrolig surt å måtte ut med 240€ fordi koffertene er over 158cm......Jeg er rimelig sikker på at det går helt greitt, men .....

Nå midt oppi bær sesongen kan man kanskje også legge seg merke til at SAS sitt nye bagasjekonsept er en smule på bærtur :P
Fant for noen dager siden ut at jeg skulle være tidlig ute med å bestille ungdosmbillett hjem til jul og siden flyet mitt lander akkurat samtidig som Norwegians siste OSL-BOO fly tar av er det bare SAS igjen. Da jeg hadde funnet en passende avgang og ordnet alt av personlig info før betalingen, begynte jeg å lete etter muligheten for å kjøpe en ekstra bagasje. Etter litt leting på sidene fant jeg til slutt ut at de ikke hadde noen mulighet for forhåndsbooking av bagasje. Forundret som jeg ble sendte jeg mail til sas og spurte om det virkelig kunne stemme at man ikke har mulighet til å betale den på forhånd ved billettbestillingen.
Svaret som kom på mail var at man må betale den på flyplassen...

Så derfor lurer jeg litt på hvorfor de kan legge seg på et lavere "servicnivå" enn hva Norwegian tilbyr i forhold til kjøp bagasje. Jeg kan jo bare se for meg den fine køen på OSL til jul med reisende som skal betale for kollin nr 2 i tillegg til det vanlige julekaoset som råder på flyplassen...

Hvis det er fulle fly så får du ikke ta med kolli nr 2... og siden du ikke har betalt for det, så kan du ikke kreve det heller :-)

Jeg på min side liker heller å gjøre sånn på flyplassen, i stedet for å tenke "kommer jeg til å ta med flere kolli eller ikke" når jeg bestiller.. men klart, det beste hadde vel kanskje vært muligheter for begge delene.. :)

Men problemet til SAS er at man ikke får noen mulighet til å bestille bagasje nr to på nett ved bestilling av billetten... Og ut i fra mailen jeg fikk virket det ikke som det er noen som helst mulighet for å betale for den ekstra bagasjen på forhånd ved å kontakte kundeservice...

Back