SAS med 23 kg innsjekket bagasje

Men Tommy, det er jo ikke noe nytt at bag er inkludert hos SAS? Det nye her er at man får 23 kg mot 20 kg tidligere, men med en ekstra restriksjon knyttet til antall bags innenfor vektgrensen. Det er stort sett ikke noe problem når man reiser alene, men er man en familie på 4 så kan det fort være slik at man har 5-6 bags som sjekkes inn (når man skal på lang tur) selv om alt totalt sett holdes innenfor 4x20kg. Det er jo da et spørsmål hva prisen på en ekstra bag er.

LOL.. Det vet jeg selvsagt. Men det SAS burde bruke nyheten og slå svi av noen mill for å få dette inn i huet på folk. Norwegian har atter en gang lagt på sine gebyrer mens SAS tillater mer. Å lære av WN er noe SAS burde gjøre og virkelig sammenligne. Det kan de vinne mange kunder på!

LOL.. Det vet jeg selvsagt. Men det SAS burde bruke nyheten og slå svi av noen mill for å få dette inn i huet på folk. Norwegian har atter en gang lagt på sine gebyrer mens SAS tillater mer. Å lære av WN er noe SAS burde gjøre og virkelig sammenligne. Det kan de vinne mange kunder på!

Jeg lurte på om du kanskje hadde vært for lenge borte fra Europa.....:D 3kg ekstra er greit nok, men når de legger på en ekstra restriksjon så kan fort den ene fordelen slås ihjel av denne restriksjonen (eller man kan iallefall lage et regnestykke som viser at man kommer dårligere ut....) - men det er kanskje ikke aktuelt for så mange av de reisende. Det er mao ikke entydig positivt.

Men differensiering fra andre selskaper som overordnet strategi har jeg tro på for SAS sitt vedkommende. Iallefall vis a vis DY har SAS en del å fare med, så der burde de kanskje i enda større grad utheve sine egne fortrinn (rutenett, frekvens, og alle de fordelene dette bringer med seg).

Last edited:
I denne sag er der desværre ikke tænkt på de folk som skal laste flyene....Mange laste folk er nedslidt i en ung alder, og så synes jeg det er trist hvis folk nu skal have 1 bag på 23 kgs istedet for 2 bags på 11 og 12 kg....
Det må bestemt være en ommer
Hilsen
Ole

Naja, jeg bare vet ikke om det er nödvendig a ha 23 Kilo med seg.... Sist gang reiste jeg med 2 bager, begge under 10 Kilo...

Det er jo greit a la folk sleppe med all ting og tang, men nödvendig er det ikke...

Naja, jeg bare vet ikke om det er nödvendig a ha 23 Kilo med seg.... Sist gang reiste jeg med 2 bager, begge under 10 Kilo...

Det er jo greit a la folk sleppe med all ting og tang, men nödvendig er det ikke...

Det er vel vanskelig for andre enn den reisende å vurdere hva man har behov for å ha med seg..... Det jeg imidlertid reagerer på er at hele vekten skal måtte presses ned i en koffert. Nå forsøker jeg å reise med bare kabinbaggasje, men utover det foretrekker jeg heller to litt lette enheter (som tilsammen er < 23kg) enn en tung enhet.

Det er vel vanskelig for andre enn den reisende å vurdere hva man har behov for å ha med seg..... Det jeg imidlertid reagerer på er at hele vekten skal måtte presses ned i en koffert. Nå forsøker jeg å reise med bare kabinbaggasje, men utover det foretrekker jeg heller to litt lette enheter (som tilsammen er < 23kg) enn en tung enhet.

Ser ikke frem til at kona skal presse 32kg inn i de store koffertene på den årlige førjulsturen til Thailand. Foreløpig så er det tommelen ned fra meg, foretrekker som TOS muligheten til å selv bestemme hvordan man pakker de tillatte kilo i x stk. kolli.

Det var forholdsvis stiv pris, vil jeg si.

Man får håpe på nettrabatt! Kanskje man kan betale med eurobonuspoeng? 1poeng = 0,05kr? =P

Når jeg tenker etter hadde vel 5000 poeng for en bag faktisk vært noe jeg kunne vært villig til å betale (nesten :P)

Det var forholdsvis stiv pris, vil jeg si.

Spørs jo hva man sammenligner med - nå er jo nordmenn godt vant med Norwegian som faktisk er svært gode på bagasjepriser - men sammenligner du med tidligere overvektspriser (50 kr innenriks per kg) så er det ikke spesielt stivt - og du skal ikke ha mange kiloene ekstra før det nye regimet lønner seg (samtidig som du heller ikke skal ha mer enn to kolli á 10K for at det ikke skal lønne seg...). Nå antar jeg dog at det er kostnader knyttet til handling per bag, og det er naturlig da å ønske færre kolli - selvom dette sliter mer på stuerne...

Ser ikke frem til at kona skal presse 32kg inn i de store koffertene på den årlige førjulsturen til Thailand. Foreløpig så er det tommelen ned fra meg, foretrekker som TOS muligheten til å selv bestemme hvordan man pakker de tillatte kilo i x stk. kolli.

Her er det faktisk noe jeg ikke helt skjønner. Hva skjer hvis man har flere personer på en PNR? Idag legger man vekta til grunn (dvs 40 kg for 2 pax osv), og da går det greit å ha en litt større koffert på f eks 25 kg. Men hva sier de nye reglene - er dette overvekt eller ikke? For en barnefamilie er det mye lettere å ha en stor koffert enn to mindre pluss barnevogn og en unge som nekter å sitte stille.

Dette er en etterlengtet nyhet!
Spesielt er det glimrende at WF nå får samme bagasjeregler som resten av konsernet.
Det vil spare oss for mange unødige henvendelser hvorfor det IKKE er likt slik det er i dag;-)
Bring it on !

1. Får man lagt til en ekstra koffert ved bestilling nå?

2. Er det fremdeles bare 8 kg håndbagasje?

Bra med 23 kg og fast gebyr for ekstra koffert. Oftest trenger man kun håndbagasje, men av og til f.eks ved flytting eller kjøp av ferieleilighet eller mye shopping etc. trenger man MYE bagasje og meningsløst å bli STRAFFET med syke overvektsgebyrer da man er villig til å betale en fair pris for ekstra koffert på forhånd eller bare legge det til online.

Joda, men jeg har aldri opplevd den har blit veid. Og de fleste ganger jeg har reist med bare håndbagasje (og ikke bare skulle på dagstur) tror jeg aldri jeg vært under 8kg

Jeg har vel heller aldri opplevd at håndbaggsjen er blitt veiet (annet enn en gang i CPH hvor gate personalet insisterte på at en liten trillekoffert var for mye å ta med seg inn). Jeg har vel heller aldri måttet betale for overvekt ut over 20kg, hverken på SK, DY eller KL, de gangene det har vært en reell fare for det (dvs. med kofferter godt over vektgrensen). Det endrer vel uansett ikke det faktum at det er en vektgrense på 8kg på håndbaggasje.

2. Er det fremdeles bare 8 kg håndbagasje?

Joda, men jeg har aldri opplevd den har blit veid. Og de fleste ganger jeg har reist med bare håndbagasje (og ikke bare skulle på dagstur) tror jeg aldri jeg vært under 8kg

Synes godt SAS(og LH!) kunne satt opp til 10 eller 12K håndbagasje. Norwegian har vel 10 i dag - AF/KL (som det vel er naturlig å sammenligne seg med) har 12. Har vel selv veid håndbagasje i tvilstilfeller når jeg satt på SAS-ckin - og endog selv opplevd at min koffert med maksimumsmål ble veid i CPH - selv på en staff ticket - men det er vel ikke noe som skjer så altfor ofte. 8K er dog ikke spesielt mye - og jeg tror f.eks. på tur i går at bare vesken min med laptop og noen permer og andre essentials veide omkring 10...

BA har en ganske grei vektgrense på håndbagasjen: Man må kunne løfte den selv.

Og så kommer laptop\håndveske etc. i tillegg.

Back