Mener å huske BA uttalte på '90 tallet at de måtte ha 4 turistklasse pax for å oppnå samme inntekt som en fullt betalende.
Hvordan det regnestykket er idag vet jeg ikke
Leste for ikke lenge siden at en tommelfingerregel for forholdet mellom C og M er ca 50/50 siden betalende C kun utgjør ca 20% eller mindre av kabinen. Ingen kilde på den dessverre.Mener å huske BA uttalte på '90 tallet at de måtte ha 4 turistklasse pax for å oppnå samme inntekt som en fullt betalende.
Hvordan det regnestykket er idag vet jeg ikke
Vi betalte 9200 kroner per pax nå i Juni fra svg til bkk, så om en "fullt betalende" legger i 40000 kroner for en billett så stemmer nok 4-gangen ennå, men når jeg sjekker SAS koster dyreste buissinesbillett 23000 t/r 31.08-13/9, dyreste Economy extra 16000 og billigste monkeyclass 10000. Da fylles flyet med 46 buissines som blir 1058000, 28 eco extra som blir 448000 og 160 monkeyclass som blir 1600000. Dermed faller også påstanden til bu662
"Det hva man mangler er Business Pax som betaler opp til 80% av den totale regningen som flygning koster."
Forøvrig er mine antall seter omtrentlige. Gadd ikke telle helt nøyaktig.![]()
Vi betalte 9200 kroner per pax nå i Juni fra svg til bkk, så om en "fullt betalende" legger i 40000 kroner for en billett så stemmer nok 4-gangen ennå, men når jeg sjekker SAS koster dyreste buissinesbillett 23000 t/r 31.08-13/9, dyreste Economy extra 16000 og billigste monkeyclass 10000. Da fylles flyet med 46 buissines som blir 1058000, 28 eco extra som blir 448000 og 160 monkeyclass som blir 1600000. Dermed faller også påstanden til bu662
"Det hva man mangler er Business Pax som betaler opp til 80% av den totale regningen som flygning koster."
Problemet er at pax fra Tyskland etc. betaler væsentligt mindre end pax fra især CPH, men også resten af Skandinavien.
Den procentmæssige andel af taxes m.v. på en economy-billet er langt større end en C-klasse billet.
Det føles urettferdig at jeg på economy uten tilgang til lounge med fri mat, drikke, dusj og generelt fred og ro skal betale like mye i skatter og avgifter som bussines-reisende. For ikke å glemme fast track i secirity.
YQ er ikke en statlig avgift.Husk at skatter og avgifter er noe som skal gå til myndighet/lufthavn og er således ikken del av produktet i seg selv.
Det føles urettferdig at jeg på economy uten tilgang til lounge med fri mat, drikke, dusj og generelt fred og ro skal betale like mye i skatter og avgifter som bussines-reisende. For ikke å glemme fast track i secirity.
Nå er det ikke offisielt, men meget sannsynlig at BKK ryker, en rute som svært mange bruker på tross av Thai og andre sandkasseselskaper fordi SAS har en bedre rutetid med sen avgang fra CPH. Det er mange som bruker ruten for så å bruke BKK som hub videre i Asia og Australasia.
(...)
Til sist er det helt utrolig at man ikke har fått opp en hjemmeside som virker for kundene. Se til BA som har en side som enkelt selger opp og frister kundene til å velge dyrere produkt.
---Tror ikke det er grunn til å gjøre det vanskeligere enn det er. Fra hele Skandinavia satser Thai, med ikke betydelig statsstøtte i ryggen, tungt på dette markedet. Kjos har varslet et utall av ganger at han har tenkt seg inn på denne ruten. Denne konkurransen har ikke SAS kapital til å være med på. Det sier litt om situasjonen i SAS, men de må finne ruter hvor de tjener penger og slippe konnkurrere seg "til døde". SAS er under et heftig press for å overleve som selskap. Da må de ta noen tøffe og usentimentale valg.
We use essential cookies to make this site work, and optional cookies to enhance your experience.