SAS legger ned CPH-BKK?

Mener å huske BA uttalte på '90 tallet at de måtte ha 4 turistklasse pax for å oppnå samme inntekt som en fullt betalende.
Hvordan det regnestykket er idag vet jeg ikke
 
Mener å huske BA uttalte på '90 tallet at de måtte ha 4 turistklasse pax for å oppnå samme inntekt som en fullt betalende.
Hvordan det regnestykket er idag vet jeg ikke

Med det prispres, der er på economy idag, så er jeg ret sikker på at der skal flere eco-pax til end dengang...
 
Mener å huske BA uttalte på '90 tallet at de måtte ha 4 turistklasse pax for å oppnå samme inntekt som en fullt betalende.
Hvordan det regnestykket er idag vet jeg ikke
Leste for ikke lenge siden at en tommelfingerregel for forholdet mellom C og M er ca 50/50 siden betalende C kun utgjør ca 20% eller mindre av kabinen. Ingen kilde på den dessverre.
 
Vi betalte 9200 kroner per pax nå i Juni fra svg til bkk, så om en "fullt betalende" legger i 40000 kroner for en billett så stemmer nok 4-gangen ennå, men når jeg sjekker SAS koster dyreste buissinesbillett 23000 t/r 31.08-13/9, dyreste Economy extra 16000 og billigste monkeyclass 10000. Da fylles flyet med 46 buissines som blir 1058000, 28 eco extra som blir 448000 og 160 monkeyclass som blir 1600000. Dermed faller også påstanden til bu662

"Det hva man mangler er Business Pax som betaler opp til 80% av den totale regningen som flygning koster."

Forøvrig er mine antall seter omtrentlige. Gadd ikke telle helt nøyaktig. :)
 
Vi betalte 9200 kroner per pax nå i Juni fra svg til bkk, så om en "fullt betalende" legger i 40000 kroner for en billett så stemmer nok 4-gangen ennå, men når jeg sjekker SAS koster dyreste buissinesbillett 23000 t/r 31.08-13/9, dyreste Economy extra 16000 og billigste monkeyclass 10000. Da fylles flyet med 46 buissines som blir 1058000, 28 eco extra som blir 448000 og 160 monkeyclass som blir 1600000. Dermed faller også påstanden til bu662

"Det hva man mangler er Business Pax som betaler opp til 80% av den totale regningen som flygning koster."

Forøvrig er mine antall seter omtrentlige. Gadd ikke telle helt nøyaktig. :)

Problemet er at pax fra Tyskland etc. betaler væsentligt mindre end pax fra især CPH, men også resten af Skandinavien.
 
Vi betalte 9200 kroner per pax nå i Juni fra svg til bkk, så om en "fullt betalende" legger i 40000 kroner for en billett så stemmer nok 4-gangen ennå, men når jeg sjekker SAS koster dyreste buissinesbillett 23000 t/r 31.08-13/9, dyreste Economy extra 16000 og billigste monkeyclass 10000. Da fylles flyet med 46 buissines som blir 1058000, 28 eco extra som blir 448000 og 160 monkeyclass som blir 1600000. Dermed faller også påstanden til bu662

"Det hva man mangler er Business Pax som betaler opp til 80% av den totale regningen som flygning koster."

Forøvrig er mine antall seter omtrentlige. Gadd ikke telle helt nøyaktig. :)

En ting er omsætning - noget andet er indtjening. Den procentmæssige andel af taxes m.v. på en economy-billet er langt større end en C-klasse billet.
 
Problemet er at pax fra Tyskland etc. betaler væsentligt mindre end pax fra især CPH, men også resten af Skandinavien.

Noen eksempler i Z/J/D/C-klasse:
LHR-CPH-BKK: 15329/19319/23310/31303
AMS-CPH-BKK: 14032/17691/21344/28656
FRA-CPH-BKK: 14032/17691/21344/28656
OSL-CPH-BKK: 16400/20200/25700/31700
ARN-CPH-BKK: NA/18354/23677/27223

Og premium betales alltids for non-stop:

CPH-BKK: 25435(J)/30397(D)/35346(C)/63820(A)

Så danskene betaler for å ha non-stop, og besparelsen for de som vil fly ut via en tredje destinasjon for å unngå hjemmemarkeds-priser hos SAS har ikke mye å hente.

-A
 
Den procentmæssige andel af taxes m.v. på en economy-billet er langt større end en C-klasse billet.


Det føles urettferdig at jeg på economy uten tilgang til lounge med fri mat, drikke, dusj og generelt fred og ro skal betale like mye i skatter og avgifter som bussines-reisende. For ikke å glemme fast track i secirity.
 
Det føles urettferdig at jeg på economy uten tilgang til lounge med fri mat, drikke, dusj og generelt fred og ro skal betale like mye i skatter og avgifter som bussines-reisende. For ikke å glemme fast track i secirity.

Husk at skatter og avgifter er noe som skal gå til myndighet/lufthavn og er således ikken del av produktet i seg selv.
 
Det føles urettferdig at jeg på economy uten tilgang til lounge med fri mat, drikke, dusj og generelt fred og ro skal betale like mye i skatter og avgifter som bussines-reisende. For ikke å glemme fast track i secirity.

Nu har disse ting vel intet med skatter/afgifter at gøre. De er relateret til billetprisen - derfor betaler du også langt mindre for en economy-billet.
 
Vi betalte 9200 kroner per pax nå i Juni fra svg til bkk, så om en "fullt betalende" legger i 40000 kroner for en billett så stemmer nok 4-gangen ennå, men når jeg sjekker SAS koster dyreste buissinesbillett 23000 t/r 31.08-13/9, dyreste Economy extra 16000 og billigste monkeyclass 10000. Da fylles flyet med 46 buissines som blir 1058000, 28 eco extra som blir 448000 og 160 monkeyclass som blir 1600000. Dermed faller også påstanden til bu662

"Det hva man mangler er Business Pax som betaler opp til 80% av den totale regningen som flygning koster."

Forøvrig er mine antall seter omtrentlige. Gadd ikke telle helt nøyaktig. :)

Å sjekke hva billigste M-billett koster 3 dager før avreise blir noe feil, siden de aller fleste bestiller i lang tid på forhånd og dermed får en annen pris. Kan tippe at snittet ligger på 7000-8000kr. At SAS tar relativt lave priser på LH biz er vel ingen hemmelighet.
 
Som en generell kommentar er det meget merkelig at et selskap har et utsolgt produkt, men fortsatt taper penger -uansett bransje. Tyder vel på mer grunnleggende utfordringer enn kun å stoppe denne ruten og bygge opp en ny.

w
 
Nå er det ikke offisielt, men meget sannsynlig at BKK ryker, en rute som svært mange bruker på tross av Thai og andre sandkasseselskaper fordi SAS har en bedre rutetid med sen avgang fra CPH. Det er mange som bruker ruten for så å bruke BKK som hub videre i Asia og Australasia.

(...)

Til sist er det helt utrolig at man ikke har fått opp en hjemmeside som virker for kundene. Se til BA som har en side som enkelt selger opp og frister kundene til å velge dyrere produkt.

1) Jeg skal for første gang på flere år fly "gratis" (fatter'n betaler) og han valgte så klart SAS via CPH pga den sene avgangen. Flere venner av meg som har vært i Sydney o.l. har også benyttet Australia-BKK-CPH-Norge og motsatt.

2) Apropos hjemmesiden; den funket ikke senest i går med tanke på EB-billetter :p Samt at jeg så på flights forrige uke til YVR og ene dagen fikk jeg flights via SAS siden, den andre ikke, så det endte med BA som så klart fristet meg og fikk meg til et dyrere produkt.

Uansett hva som skjer, så tror ikke jeg vi lider noe stort tap. Min enkle fly-bestillings-"regel" er:
Asian > European > American når det kommer til valg av flyselskap, uavhengig av pris-maset.
 
Tror ikke det er grunn til å gjøre det vanskeligere enn det er. Fra hele Skandinavia satser Thai, med ikke betydelig statsstøtte i ryggen, tungt på dette markedet. Kjos har varslet et utall av ganger at han har tenkt seg inn på denne ruten. Denne konkurransen har ikke SAS kapital til å være med på. Det sier litt om situasjonen i SAS, men de må finne ruter hvor de tjener penger og slippe konnkurrere seg "til døde". SAS er under et heftig press for å overleve som selskap. Da må de ta noen tøffe og usentimentale valg.
 
Ja denne tråden fikk frem engasjementet på forumet. men er dette fortsatt bare rykter eller er det bekreftet fra litt mer sentralt hold?
 
Tror ikke det er grunn til å gjøre det vanskeligere enn det er. Fra hele Skandinavia satser Thai, med ikke betydelig statsstøtte i ryggen, tungt på dette markedet. Kjos har varslet et utall av ganger at han har tenkt seg inn på denne ruten. Denne konkurransen har ikke SAS kapital til å være med på. Det sier litt om situasjonen i SAS, men de må finne ruter hvor de tjener penger og slippe konnkurrere seg "til døde". SAS er under et heftig press for å overleve som selskap. Da må de ta noen tøffe og usentimentale valg.
---
Godt ressonert. Det er mye som tyder på at SAS ikke vil ha evne til å stå imot Kjos sine priser, når han starter med innleide Thai-CA'er i kabinen, og kontraktsansatte piloter, uten sosiale rettigheter - hvor alle er basert i BKK. SAS kan ikke fortsette å tape penger, og de må velge sine kamper med omhu.

Man ser også at chartertrafikken til Thomas Cook (VING) og TUI til Phuket / Krabi flater ut, og at vekstpotensialet er tatt ut nå...så nå er det stopp i den kontinuerlige veksten også på dette markedet. Man regner også med at Kjos vil fiske i dette markedet, og det er ikke utenkelig at også etter hvert vil medføre reduserte avganger fra Skandinavia på leisure-markedet for TCAS / TUI.

Tally-Ho
 
Hvis denne diskussion skal fortsætte lidt endnu, så synes jeg det er værd at bemærke,at
de mellemøstlige selskaber i Gulfen er med til at skabe en ulig konkurrence...Tænker at de fleste europæiske selskaber har problemer med at få ordentlig økonomi i en BKK rute, når det tages i betragtning at der ikke konkurreres på lige vilkår.
Både Qatar, Etihad og Emirates er jo begunstiget af en , skal vi kalde det "god pris" på fuel...Samtidig kan jeg kun gætte mig til ,hvad de betale i pax afgifter og landingsafgifter.. Det er jo også med til at udhule konkurrencen.
Jeg skal ikke kunne udtale mig om evt. belægning/økonomi på andre selskaber,men det er vist alle bekendt at bl.a LH og LOT kæmper med ruter til omådet.
Hilsen Ole
 
Back
Top