SAS-ledelsen skal reise med Ryanair

"Komfort" kan jo være så mangt, og jeg synest det er komfortabelt å kunne gå ombord i et fly og vite med sikkerhet at jeg vil komme frem til min destinasjon uten x antall ekstrautlegg dersom noe uforutsett skulle hende underveis. Det er mer enn 1 gang jeg har nytt gledene ved å ha en sammenhengende reise :up:

Nå selger FR bare punkt-til-punkt, så det du nevner her sist bør ikke være det største problemet...;)

Nå selger FR bare punkt-til-punkt, så det du nevner her sist bør ikke være det største problemet...;)

Tja, blir flyet kansellert så hjelper det litt å få en ny billett om 1 uke, imotsetning til andre som gjør sitt beste for å booke deg om der og da

Tja, blir flyet kansellert så hjelper det litt å få en ny billett om 1 uke, imotsetning til andre som gjør sitt beste for å booke deg om der og da

Joda, men nå snakket Gunnar om sammenhengende reise. Det var det jeg kommenterte....:) Jeg har full forståelse for at det er kjekt å reise med et selskap som tar vare på deg ved uforutsette hendelser.

Poenget er at det er lett å finne feil med et produkt når man går inn for det, og som flyselskap er ikke Ryanair enestående i så måte. Hvis jeg skulle funnet feil med SAS mellom Oslo-Bergen tur/retur, ville det vært en smal sak.

- Til tross for at jeg flyr på fullprisbillett med gullkort, får jeg ikke bruke Fast Track. Da må man nemlig fly utenlands med SAS - et rutetilbud de for øvrig har kuttet dramatisk i de siste 12 måneder.
- Mens man hos andre selskaper kan betale for å gå ombord først, må man hos SAS stå i kø - selv med fullprisbillett og gullkort (SAS hevder dog å ha innført priority boarding).
- Til tross for at flybilletten min kostet 1200 kr (en vei) mer enn billigste billett ombord, får jeg ingen ekstra bevertning. Hos SAS bør man ikke være sulten etter klokken 9 om morgenen. Da er det slutt på matservering.
- Ved ankomst BGO kommer bagasjen min - merket 'priority' - ut sist på bagasjebåndet. Den har en tendens til å gjøre det på Flesland når den er merket 'priority'.
- Da jeg ankommer Flesland før returflighten min, må jeg stå i kø ved innsjekkingsautomaten. SAS tilbyr ikke prioritert innsjekk for sine fullpris- og gullkortpassasjerer på Norges nest største flyplass.
- Etter å ha stått i kø ved bag-drop, får jeg levert bagasjen min. Den merkes ikke med 'priority'. Innsjekkingspersonellet gjør ikke det med mindre man ber om det.
- Sikkerhetskontrollen er selvsagt et mareritt.
- Boardingen foregår ved at alle plasseres i en egen innhengning, før alle - som ivrige travhester - stormer mot utgangen når porten åpner seg.
- Ettersom det nå er blitt ettermiddag, får man ikke noe å bite i - dyr billett til tross.
- Ved ankomst Oslo kommer bagasjen min ut midt i klyngen. Det er som vanlig bingo når den kommer.
- Det eneste positive var at begge fly landet på rute ;)

Så at SAS sin utsendte finner masse feil ved Ryanair, er jeg sikker på. SAS bør uansett være forsiktig med å skryte uhemmet av eget servicenivå ombord - sammenlignet med DY og FR. Flyr man med SAS i økonomi fra Oslo til Europa, er det forsvinnende liten forskjell mellom SAS og de andre selskapene. Faktisk har SAS sine kabinansatte en tendens til å forsvinne bak gardinen etter at de har fullført sine pålage plikter. Ekstraservice som f. eks mersalg på drikke - som i tillegg er innbringende for selskapet - er ofte totalt fraværende, og man kan av og til få følelsen av å være til bry når man for 3. og 4. gang ber om en ny øl. La meg bare presisere at jeg også har hatt mange flotte turer med SAS, men å si at SAS generelt sett har et bedre servicenivå ombord i økonomiklasse, er bare tull.

Det er nettopp kjærneproblemet; om du reiser fra A til B via C med Ryanair, og flyet fra A til C blir så forsinket at du ikke rekker forbindelsen fra C til B, så står du i grunnen på bar bakke nettopp på grunn av "Punkt-til-Punkt" bilettene, og må betale for en ny bilett for å komme videre med mindre forsinkelsen faller inn under 8-timers-regelen til EU. Om du har en sammenhengede reise med SAS (eller et annet nettverksselskap) vil den samme forsinkelsen ikke medføre annet enn at du kommer litt senere frem enn først planlagt.

Det er utrolig lenge siden min siste flyreise uten mellomlandinger.... :old

Flott at folk fra SAS ledelsen skal reise med Ryanair. Det finnes utrolig mange myter om selskapet, og de fleste av de er ikke sanne. De aller aller fleste som reiser, oppdager at det slettes ikke er så grusomt å fly med Ryanair som mange onde tunger vil ha det til. At selskapet har 60 milloner passasjerer i året nå, og stadig vokser, taler sitt klare språk.

Min anbefaling til SAS ledelsen må være å ta dette som en studietur, og ikke som en PR tur, for så å slenge skitt mot selskapet. Folk i hotellbransjen drar ofte på besøk til andre hoteller for å se og lære. Jeg har vært i fergebransjen, og vi gjorde det samme der. Det bør være en naturlig ting også i flybransje å teste ut konkurrenter, ikke for å kaste skitt, men for å ta lærdom.

Mange (både i og utenfor bransjen) har en "ovenfra og ned holdning" overfor Ryanair og deres passasjerer. Det er greit nok at man selv ikke ønsker å sette sine bein ombord i deres fly, men man må ikke lukke øynene for at alle ikke er som en selv. Det kan fort oppfattes som arroganse, og plutselig en dag blir man forbikjørt av sin konkurrent, rett og slett fordi man ikke så i speilet at det var noen bak der som kom kjørende i et helt annet tempo enn enselv.

Man betaler for bagasjen man sender med Ryanair. Man betaler for bagasjen man sender med SAS. Uansett hvordan man vrir og vrenger på det, skal tjenesten belastes kunden. Spørsmålet blir da om det skal fordeles på alle, enten man bruker tjenesten eller ikke (SAS), eller om man skal la de som sender bagasjen ta regningen selv, uten subsidier fra de som reiser kun men håndbagasje (Ryanair). Prisen som ble brukt tidligere i tråden (hvor forskjellen mellom SAS og Ryanair var på noen få hundrelapper) tok utgangspunkt i at man betalte for prioritert ombordstinging, og med 1 koffert. Som Ryanair kunde har man mulighet til å velge bort dette, for så å kunne reise billigere. Den muligheten har man ikke med SAS.

Det er forskjellige konsepter, og man ha respekt for at andre har andre preferanser enn enselv. Og man må også huske at ikke alle bor i Oslo, og at ikke alle skal til sentrum den byen man reiser til. Det galt å si at Ryanair gir lengre reisetid enn med SAS. Det kommer jo helt ann på hvor du bor, og hvor du skal. For meg blir det kortest reisetid til både London og Paris dersom jeg bruker Ryanair. Glem ikke det, dere som bor i Oslo.

IMM

Hehe.. Artig å følge med på Twitter her...
Mr. Sonberg sitter på Torp-Ekspressen visst akkurat nå :)

Last edited:
IMM - jeg er enig. Ryanair har et annet produkt.
Men, når Ryanair er så stor i kjeften som de er, og ikke selv er åpne på at de har et annet produkt, da fortjener de at Claus & co nå endelig slår tilbake, og svarer med samme mynt.

[...] but it's only one more person in a suit. He carries a small backpack with his deodorant visible in the side pocket. Maybe this is how to travel on Ryanair (no luggage check in)

:lol: Jeg leeer.

Jeg har sagt det før og sier det igjen. Transfertiden i London (og andre steder) er helt avhengig av hvor man skal. Jeg bruker ikke mer tid til mitt bestemmelsessted midt i London om jeg flyr til STN enn til LHR. De aller fleste skal ikke til Paddington eller Liverpool Street. Fordelen med LHR er at jeg i nødstilfeller kan ta taxi, noe man ikke (til en fornuftig pris) kan gjøre til STN.

De aller fleste skal ikke til Paddington eller Liverpool Street. Fordelen med LHR er at jeg i nødstilfeller kan ta taxi, noe man ikke (til en fornuftig pris) kan gjøre til STN.
Og fra LHR har man tre forskjellige skinnegående alternativer å velge mellom i tillegg til buss/taxi. Prisen på tuben er jo også gunstig sammenlignet med Hex.

Og fra LHR har man tre forskjellige skinnegående alternativer å velge mellom i tillegg til buss/taxi. Prisen på tuben er jo også gunstig sammenlignet med Hex.

Jeg er ikke uenig i det. Mitt poeng var bare at mer tidsbruk ikke nødvendigvis er et godt argument (spesielt i forhold til London), og at dersom man trekker dette frem så indikerer det kanskje at det ikke er så mye annet å ta tak i.....:) Jeg har reist på 4 av flyplassene i London, LHR, LCY, LGW og STN, en rekke ganger og kan vel ikke si at STN er mer ugunstig tidsmessig å ankomme/reise fra enn LHR. LCY er i en særklasse i positiv forstand hva angår tid til transport. Skal man til City så er det nesten slik at jeg ville hevdet at STN er bedre å ankomme enn LHR.

- Ved ankomst BGO kommer bagasjen min - merket 'priority' - ut sist på bagasjebåndet. Den har en tendens til å gjøre det på Flesland når den er merket 'priority'.

Det gjør den i Oslo og... dette fungererer ikke noen steder. :p

- Etter å ha stått i kø ved bag-drop, får jeg levert bagasjen min. Den merkes ikke med 'priority'. Innsjekkingspersonellet gjør ikke det med mindre man ber om det.

Det er jo helt bortkastet tid, se over. ;)

- Ved ankomst Oslo kommer bagasjen min ut midt i klyngen. Det er som vanlig bingo når den kommer.

Men uten å ha brydd deg med priority-tag, ref over, så slipper man å bli skuffet... ;)

Men ja, mellom å ikke yte til de som betaler og feile det å levere det man lover så er det lov å tenke i de baner at det er like greitt å fly for peanøtter og dermed forvente peanøtter. SAS føles på en del ting litt som å betale for å delta i et lotteri om hva som går på skinner denne gangen, mens andre deler av SAS fungerer veldig bra.

-A

Det var jo morro å se at han var imopnert over turnarounden på Torp. Dere kan vel gjette hvem som var på plass og tok boardingkortet hans, og hvem som skrev loadsheet på flighten :colgate:

Det var jo morro å se at han var imopnert over turnarounden på Torp. Dere kan vel gjette hvem som var på plass og tok boardingkortet hans, og hvem som skrev loadsheet på flighten :colgate:

Ja, hvem sin da......??? Jeg skrev jo halvparten..

SVETHO

Back