SAS-ledelsen skal reise med Ryanair

Sonberg har nok hørt mine ord. Følgende er hentet fra SAS-gruppa på Facebook:

After Ryanair last week issued a press release offering SAS' management and Board to fly for free "to experience how a successful airline is operated", I have now booked a trip with the so called Low Cost Carrier next Monday, September... 21st. The purpose of the trip is to - once and for all - reveal that Ryanair by no means are as cheap as they claim when taxes and extra fees are added. As reported by the media (www.vg.no/reise/artikkel.php?artid=594465) Ryanair this week withdrew their offer. I will however make the trip anyway and this week booked a return ticket from Torp airport (120 km South of Oslo) to Stansted outside London (not many options with Ryanair, frankly!). The price (including one bag, priority seating and sms service, which are for free on SAS) was NOK 1.564,19. The same price on SAS was NOK 1.918,-. Not a big difference taking into the account the service and comfort onboard SAS and the fact that I will spend a lot more time getting to and from the airports at both ends (looks like I'll have to take a bus from Oslo centre at 0635 to make my 0945 flight from Torp). You can follow the trip here on Facebook, on Twitter or on the SAS' Intranet if you are a SAS emploee.

Claus Sonberg
Executive Vice President, Corporate Communications, SAS Group

Dette blir jo bare bedre og bedre... Endelig en SAS sjef som svarer friskt!!!

Ser han fokuserer på service og komfort hos FR og at den er bedre hos SK. Såvidt meg bekjent er det buy onboard hos begge to og FR har et imponerende utvalg av mat og drikke for salg på sine flighter. Og angående benplassen så er jo heller ikke den stort bedre hos SAS hvis den i det hele tatt er bedre.

Ser han fokuserer på service og komfort hos FR og at den er bedre hos SK. Såvidt meg bekjent er det buy onboard hos begge to og FR har et imponerende utvalg av mat og drikke for salg på sine flighter. Og angående benplassen så er jo heller ikke den stort bedre hos SAS hvis den i det hele tatt er bedre.
SAS-ledelsen flyr nok kun Y+ og C, så de er ikke klar over hvor like de er RyanAir i vanlig Economy ;)

Det er du som trekker inn benplassen ombord. Ser ikke Sonberg snakke om den....? Ellers ser "service og komfort" litt mer enn bare hva som selges ombord. Men det er vanskelig å forstå når man jobber i DY og ikke liker SAS kanskje? :)

Det er du som trekker inn benplassen ombord. Ser ikke Sonberg snakke om den....? Ellers ser "service og komfort" litt mer enn bare hva som selges ombord. Men det er vanskelig å forstå når man jobber i DY og ikke liker SAS kanskje? :)

Ingen spydigheter så sent unge mann ;) Det er ikke det at jeg ikke liker SAS, men måten sjappa blir drevet på....men jeg vil anta det er benplass Sonberg sikter til når han nevner komfort. Og som sagt, servicen hos FR er nok like bra som bak gardina hos SK....frem med kredittkortet ;) Men hos FR rekker de og komme gjennom med salgsvogna før landing.

Ingen spydigheter så sent unge mann ;) Det er ikke det at jeg ikke liker SAS, men måten sjappa blir drevet på....men jeg vil anta det er benplass Sonberg sikter til når han nevner komfort. Og som sagt, servicen hos FR er nok like bra som bak gardina hos SK....frem med kredittkortet ;) Men hos FR rekker de og komme gjennom med salgsvogna før landing.

Spot on!
Jeg skjønner ikke at de drar fram det med manglende komfort når de skal rakke ned på FR, når deres egen komfort ikke er noe bedre.
Min siste SAS-flight var på søndag, hjem fra ZRH, og det var et mareritt.
Noen uspiselige sandwicher, tørre som sponplater var det eneste spiselige de hadde å tilby.
FR har i det minste et godt utvalg kalde OG varme matretter å velge mellom. I tillegg er maten deres rimeligere enn hos SAS.
Og jeg var selvsagt så uheldig å bli plassert i et midtsete som var det trangeste setet ever. Særs ubehagelig.

Med all respekt: SAS har ikke så mye mer å stille opp med ombord enn hva hverken DY eller FR har. Noe trangere er det kanskje, men ellers er det fint liten forskjell som kunde ombord (om man nå ikke stiller forutinntatt, og/eller som ansatt i konsernet (noe som vel går ut på ett...)). Det er minst like hyggelig å fly med DY som med SK, og min (svært begrensede) erfaring med FR gir meg heller ingen grunn til å styre unna de i forhold til komfort & service. Nå skal det sies at jeg i liten grad flyr noe annet enn økonomi, og både økonomi ekstra og business hos SAS slår service og komfort hos FR og DY (men da snakker vi om et ganske annet produkt).

Nå ble jo dette med komfort om bord bare nevnt av Sonberg i én setning. Hovedpoenget til Sonberg er vel å bevise hva en FR-billett egentlig koster totalt, og at du må bruke en god del av dagen på å reise til og fra ingenmannsland på vei til den egentlige destinasjonen. Det tror jeg han skal få til helt fint.

Nå ble jo dette med komfort om bord bare nevnt av Sonberg i én setning. Hovedpoenget til Sonberg er vel å bevise hva en FR-billett egentlig koster totalt, og at du må bruke en god del av dagen på å reise til og fra ingenmannsland på vei til den egentlige destinasjonen. Det tror jeg han skal få til helt fint.

Sikkert. Hvor mye tid man trenger til å reise til/fra flyplassen er vel strengt tatt avhengig av hvor man bor og hvor man skal. Eksempelet med Stansted er jo ikke spesielt godt i forhold til å vise at ting tar så mye lenger tid. Min egen erfaring er at dit jeg som oftest reiser i London (midt i London) kommer jeg meg minst like kjapt om jeg flyr til STN som til LHR.

Man må vel kunne regne med at folk etterhvert skjønner hva det koster å reise med ulike alternativer. At folk velger å fly med FR gang etter gang må vel tyde på at de ikke synes at totalkostnaden er større enn hva alternative selskaper kan transportere de for.

Last edited:
Sikkert. Hvor mye tid man trenger til å reise til/fra flyplassen er vel strengt tatt avhengig av hvor man bor og hvor man skal. Eksempelet med Stansted er jo ikke spesielt godt i forhold til å vise at ting tar så mye lenger tid. Min egen erfaring er at dit jeg som oftest reiser i London (midt i London) kommer jeg meg minst like kjapt om jeg flyr til STN som til LHR.

Nei i forhold til London som destinasjon kan jeg være enig med deg. Men nå skal jo mannen fra Oslo til "Oslo airport" i Vestfold, med kollektiv transport. Da stiller saken seg litt annerledes i forhold til reisetid og transportmiddel.
Blir artig å se hvordan dette går:)

Håper Ryanair inviterer Kjos 6 Co ombord når de begynner å fly fra Rygge...eller kanskje de har brent seg med responsen fra Sonberg?

Komforten til SAS kan jo være seter som kan legges litt bakover, gardiner som kan skjerme for solen - farger som ikke bråvekker deg, boarding i et tempo som passer deg fordi du vet at sette ditt er ditt og ikke alle andres.

"Komfort" kan jo være så mangt, og jeg synest det er komfortabelt å kunne gå ombord i et fly og vite med sikkerhet at jeg vil komme frem til min destinasjon uten x antall ekstrautlegg dersom noe uforutsett skulle hende underveis. Det er mer enn 1 gang jeg har nytt gledene ved å ha en sammenhengende reise :up:

Claus skal Twittre fra turen - følg med på twitter.com/sasgroup og på facebook.com/flySAS

Back