Poenget er at det er lett å finne feil med et produkt når man går inn for det, og som flyselskap er ikke Ryanair enestående i så måte. Hvis jeg skulle funnet feil med SAS mellom Oslo-Bergen tur/retur, ville det vært en smal sak.
- Til tross for at jeg flyr på fullprisbillett med gullkort, får jeg ikke bruke Fast Track. Da må man nemlig fly utenlands med SAS - et rutetilbud de for øvrig har kuttet dramatisk i de siste 12 måneder.
- Mens man hos andre selskaper kan betale for å gå ombord først, må man hos SAS stå i kø - selv med fullprisbillett og gullkort (SAS hevder dog å ha innført priority boarding).
- Til tross for at flybilletten min kostet 1200 kr (en vei) mer enn billigste billett ombord, får jeg ingen ekstra bevertning. Hos SAS bør man ikke være sulten etter klokken 9 om morgenen. Da er det slutt på matservering.
- Ved ankomst BGO kommer bagasjen min - merket 'priority' - ut sist på bagasjebåndet. Den har en tendens til å gjøre det på Flesland når den er merket 'priority'.
- Da jeg ankommer Flesland før returflighten min, må jeg stå i kø ved innsjekkingsautomaten. SAS tilbyr ikke prioritert innsjekk for sine fullpris- og gullkortpassasjerer på Norges nest største flyplass.
- Etter å ha stått i kø ved bag-drop, får jeg levert bagasjen min. Den merkes ikke med 'priority'. Innsjekkingspersonellet gjør ikke det med mindre man ber om det.
- Sikkerhetskontrollen er selvsagt et mareritt.
- Boardingen foregår ved at alle plasseres i en egen innhengning, før alle - som ivrige travhester - stormer mot utgangen når porten åpner seg.
- Ettersom det nå er blitt ettermiddag, får man ikke noe å bite i - dyr billett til tross.
- Ved ankomst Oslo kommer bagasjen min ut midt i klyngen. Det er som vanlig bingo når den kommer.
- Det eneste positive var at begge fly landet på rute
Så at SAS sin utsendte finner masse feil ved Ryanair, er jeg sikker på. SAS bør uansett være forsiktig med å skryte uhemmet av eget servicenivå ombord - sammenlignet med DY og FR. Flyr man med SAS i økonomi fra Oslo til Europa, er det forsvinnende liten forskjell mellom SAS og de andre selskapene. Faktisk har SAS sine kabinansatte en tendens til å forsvinne bak gardinen etter at de har fullført sine pålage plikter. Ekstraservice som f. eks mersalg på drikke - som i tillegg er innbringende for selskapet - er ofte totalt fraværende, og man kan av og til få følelsen av å være til bry når man for 3. og 4. gang ber om en ny øl. La meg bare presisere at jeg også har hatt mange flotte turer med SAS, men å si at SAS generelt sett har et bedre servicenivå ombord i økonomiklasse, er bare tull.