SAS-ledelsen skal reise med Ryanair

IMM - jeg er enig. Ryanair har et annet produkt.
Men, når Ryanair er så stor i kjeften som de er, og ikke selv er åpne på at de har et annet produkt, da fortjener de at Claus & co nå endelig slår tilbake, og svarer med samme mynt.

Nettopp! Ingen bør klage over at FR ikke selger gjennomgående billetter etc, men de bør slutte å late som de er billigere enn SAS eller andre når de i virkeligheten sammenlikner epler og pærer.

Jeg har bare en gang vært i en situasjon der FR var aktuelt (London til Oslo) - bortsett fra at FR ikke var like aktuelt da nettopp pga reisen fra TRF, og alle gebyrene.

Det ble nevnt i Facebook tråden at det var lang kø på innsjekk. Det er direkte feil. Det var ca 15 personer i kø for London flyet da han stilte seg opp. De 15 passasjerene var fordelt over to skranker. En merket Ryanair London, den andre merket Bagdrop London. 15 personer fordelt på to skranker er ikke lang kø spør du meg.

Det ble nevnt i Facebook tråden at det var lang kø på innsjekk.
Lang kan jo enten være i form av antall eller tid, det sier historien ingen ting om. Han har vel rapportert tingene fra sin side, og slik han opplevde det. Synes det i det store og det hele virker som en balansert oppsummering, FR får jo nesten skryt for en del ting også.

För mig är kölängden irrelevant. Mer intressant är att veta hur lång tid det tog innan han kom fram. 15 personer kan ta 5 minuter eller 1 timme och 10 minuter som när jag åkte med MH i våras.

Lang kan jo enten være i form av antall eller tid, det sier historien ingen ting om. Han har vel rapportert tingene fra sin side, og slik han opplevde det. Synes det i det store og det hele virker som en balansert oppsummering, FR får jo nesten skryt for en del ting også.

ja ja, det kan godt hende at han opplevde at køen var lang, fordi det var mye folk i lokalet: 3 mer eller mindre fulle Ryanair maskiner på i løpet av 20 minutter, samt en full maskin til Polen. Men sannheten er at det ikke var lang kø på London maskinen, og at det tok mindre enn 5 minutter fra han kom til han kom inn døra på Torp til han var ferdig på innsjekk. Det kanskje han opplever som lang tid, ikke vet jeg.

Turnaround var på 21 minutter. (157 innkommende og 130 utgående passasjerer med stort og smått).

Last edited:
SAS sender ut stadig nye pressemeldinger:

SAS surprised yet again of Ryanair's behaviour

Although Ryanair a few weeks ago refused its original offer of free flights to SAS' board members to experience the low-service airline, SAS Group's Director of Communication and Executive Vice President, Claus Sonberg, today made his first flight with Ryanair, which could be followed via both Facebook (www.facebook.com/flysas) and Twitter (www.twitter.com/sasgroup).

Once Claus Sonberg had landed at London Stansted though, Ryanair - in its continuous dirty-trick style - sent out a press release with inaccurate information. This is Ryanair's third misleading press release regarding SAS in the past three months. On SAS' Facebook account, a Fletcher Reede kept updating with Ryanair messages. Ironically, Fletcher Reede is Jim Carrey's character who cannot stop lying in the 1996 movie Liar, Liar.

In its release, Ryanair falsely claims Claus saved 1,400NOK by travelling Ryanair instead of SAS. Ryanair also quoted a misleading and inaccurate SAS fare of 3,344NOK compared to Ryanair's 970NOK, as the airline deleted a number of services that it charges for. Ryanair also failed to acknowledge that its starting price for the fare was a low 299NOK, far from the final purchase price. As always, SAS' fares are open and include no hidden charges.

"When I booked my first Ryanair flight last Monday, it came to 1564NOK, including checked in luggage, priority boarding and SMS confirmation, which are only some of the services Ryanair recommends, but charges you extra for. When checking SAS flights on the exact same dates and similar times, the price came to 1918NOK. A saving of 354NOK does not equate well to all the extra hours of travelling when flying with Ryanair. I had to get up before 6am Oslo time to be in London for a meeting at 1pm, local time," says Claus Sonberg, Executive Vice President, Group Communications, SAS Group.

Claus Sonberg will return to Scandinavia tomorrow with Ryanair. To follow Claus' journey live, please go to www.facebook.com/flysas or sign up for SAS' Twitter at: www.twitter.com/sasgroup.

For more information:
Claus Sonberg, Executive Vice President, Group Communication, SAS Group, +46 709 - 97 16 60

Spenstig av Claus, men hadde vært greit for de av oss som ikke gidder å styre med Fjasbook eller Kvitre å kunne følge med på en vanlig webside.

Spenstig av Claus, men hadde vært greit for de av oss som ikke gidder å styre med Fjasbook eller Kvitre å kunne følge med på en vanlig webside.
Facebooksiden var åpen så den funket omtrent som en vanlig webside for oss ansiktsløse ;)

Synes SAS kom veldig godt ut av dette, men samtidig litt redd for at de skal synke til Ryanair sitt nivå med angripende pressemeldinger osv, selvom jeg egentlig ikke regner med det.
Dette er et flott stunt for å motbevise mye av den bullshit'en som O'Leary & co lirer av seg hver bidige dag. Men SAS må ikke forvente at Ryanair kommer med noen innrømmelser, er en god taper eller lignende. Tvert i mot, det blir bare nye, drøyere og frekkere påstander som vil bli satt ut, i beste Ryanair ånd.

Det ble nevnt i Facebook tråden at det var lang kø på innsjekk. Det er direkte feil. Det var ca 15 personer i kø for London flyet da han stilte seg opp. De 15 passasjerene var fordelt over to skranker. En merket Ryanair London, den andre merket Bagdrop London. 15 personer fordelt på to skranker er ikke lang kø spør du meg.

For meg som er vant til maks to personer foran meg på C-insjekk eller EBG-innsjekker 15 pers lang kø.

For meg som er vant til maks to personer foran meg på C-insjekk eller EBG-innsjekker 15 pers lang kø.

Helt sikkert, men de fleste som reiser også med SAS reiser ikke med hverken gullkort eller på business, og 15 stykker i kø kan kanskje oppleves som mye for de som er godt vant....;)

Sjekk ut økonomiinnsjekken/bag drop på OSL for SAS. Der er det ofte veldig lang kø (iallefall de siste gangene jeg har benyttet meg av innsjekket baggasje), og sist talte jeg vel nærmere 30 stykker i kø med 3 ledige skranker. imm skriver vel at det var 15 stykker i kø på 2 skranker i dette tilfellet. ...og før noen skriker ut om at dette er en tråd som dreier seg om FR, så er det ikke det....:) Nå har ikke jeg lest det kommunikasjonsdirektøren skriver, men det er mulig at han ikke kjenner til produktet SAS selv leverer når man bl.a. tilsynelatende klager på 15 stykker i kø. I tillegg klager man på reisetiden. Nå vet ikke jeg hvor denne karen bor i Oslo, men første avgang til London for SAS er 0750. Med avgangen som går 1040 så ankommer man LHR kl. 1205. Med innsjekket baggasje som han hadde må man regne med iallefall 25-30 minutter før man står på perrongen til flytoget. Så går det 15-20 minutter inn til Paddington. Da er det i beste fall gått 40 minutter etter flyet landet, og klokken er 1245. Om nå han ikke har avtalt et møte på Paddington (eller veldig nærme) så skulle det holde hardt.

Anta så at han må ta avgangen kl. 0750. Vanlige folk må være på flyplassen 1-2 timer før avgang (jfr. utallige diskusjoner rundt hva flyselskap mener er riktig tid å komme på). Dvs. han måtte vært på OSL senest kl. 0650. Flytoget ut tar 20 minutter, så da burde han vært på Oslo S senest kl. 0630. Dette gir kanskje litt besparelse i tid, men ikke veldig mye. Om dette er alt man kan ta FR på så har muligens ikke SAS en veldig god sak...;)

Så hvor skal den godeste Claus reise i dag? I pressemeldingen står det at han skal returnere til Skandinavia med Ryanair i dag, men Skandinavia kan jo være så mangt.

Anta så at han må ta avgangen kl. 0750. Vanlige folk må være på flyplassen 1-2 timer før avgang (jfr. utallige diskusjoner rundt hva flyselskap mener er riktig tid å komme på). Dvs. han måtte vært på OSL senest kl. 0650. Flytoget ut tar 20 minutter, så da burde han vært på Oslo S senest kl. 0630. Dette gir kanskje litt besparelse i tid, men ikke veldig mye. Om dette er alt man kan ta FR på så har muligens ikke SAS en veldig god sak...;)

Ikke helt enig her, for les nærmere;
I cannot believe I had to get up before six to catch a plane that doesn’t leave until 0945 am, but the Torp airport express bus leaves Oslo centre at 0635.
http://www.facebook.com/flySAS

... poenget er altså at han, til tross for at flyet ikke letter før kl. 0945 fremdeles må stå opp før kl. 0600 for å rekke det, og da med henvisning til bussen som går 0635. Hadde han tatt SAS-avgangen kl. 0750 ville han fremdeles måttet stå opp like tidlig, men da ville han ha ankommet London omentrent samtidig som Ryanair lettet fra Torp...

Det kunne kanskje være en fordel at bussen gikk en halvtime senere? Ser fra min trip report skrevet for to år siden: "Ankomst Torp allrede 1230. Med flyavgang beregnet til 1410 er dette litt i overkant tidlig". Når køene er relativt korte, og sikkerhetskontrollen bare står å venter på deg, så føles "effektiv" ventetid veldig lang.

Ikke helt enig her, for les nærmere;

http://www.facebook.com/flySAS

... poenget er altså at han, til tross for at flyet ikke letter før kl. 0945 fremdeles må stå opp før kl. 0600 for å rekke det, og da med henvisning til bussen som går 0635. Hadde han tatt SAS-avgangen kl. 0750 ville han fremdeles måttet stå opp like tidlig, men da ville han ha ankommet London omentrent samtidig som Ryanair lettet fra Torp...

Jeg skal være helt enig i at bussavgang var satt opp litt vel lenge før flyavgang. Jeg får unnskylde meg med at jeg poengterte at jeg ikke hadde lest rapporten hans. Om han hadde fløyet med SAS så måtte han jo i såfall vente i London i 3-4 timer før møtet han hadde avtalt, men det er kanskje bedre å tilbringe noen ekstra timer i London enn på Torp - det kan jeg nok være tilbøyelig til å være enig i....:)

Back