SAS lanserer nye serviceklasser: SAS Go & SAS Plus

Status
Not open for further replies.
Store variasjoner mht. "gratis vann". Noen ganger står det store flasker på trallen, andre ganger får man beskjed om at man må vente til de er ferdig med den øvrige servicerunden (så er det hit or miss om de husker det) - og atter andre ganger har jeg opplevd kun vann til salgs.

Når det gjelder betaling for et glass juice, så kan jeg ikke huske at det har stått i prislisten tidligere. Jeg er fullt klar over at det ikke har vært gratis, men jeg synes bare det er fryktelig stusselig å avkreve folk 1 EUR for et glass juice. Hadde nesten vært bedre - for SAS sin del - å enten selge større enheter, tilby det gratis, eller ikke ha det overhodet.

Store variasjoner mht. "gratis vann". Noen ganger står det store flasker på trallen, andre ganger får man beskjed om at man må vente til de er ferdig med den øvrige servicerunden (så er det hit or miss om de husker det) - og atter andre ganger har jeg opplevd kun vann til salgs.

Dette ligner vel mest på det SAS jeg kjenner også.

En annen ting: skulle ikke ting bli mye enklere? Det nye opplegget er jo mye mer komplisert enn det gamle. Hva med folk som ikke vet hvilken billettype de har og har Plus men ikke vet det? Vil de få tilbud om gratis mat eller må de spørre om det? Hva er poenget med å beholde noe gratis? Skal du gi gratis frokost, gi det for alle flighter, ikke bare for to enkeltmarkeder eller dropp det! Skjønner ikke SAS at dersom man får x på en flight og blir nektet det på en annen blir kundeopplevelsen negativ og servicen bortkastet?

If it quacks like a duck... Kall en spade for en spade her, SAS

En annen ting: skulle ikke ting bli mye enklere? Det nye opplegget er jo mye mer komplisert enn det gamle. Hva med folk som ikke vet hvilken billettype de har og har Plus men ikke vet det? Vil de få tilbud om gratis mat eller må de spørre om det? Hva er poenget med å beholde noe gratis? Skal du gi gratis frokost, gi det for alle flighter, ikke bare for to enkeltmarkeder eller dropp det! Skjønner ikke SAS at dersom man får x på en flight og blir nektet det på en annen blir kundeopplevelsen negativ og servicen bortkastet?

If it quacks like a duck... Kall en spade for en spade her, SAS
Skal du vite hva du får og unngå leie overraskelser, så får du heller fly Norwegian eller Ryanair.

SAS markedsstrategi virker å være basert på at det er lettere å få tilgivelse for manglende og forvirrende informasjon ved bestilling, enn det er å få solgt produktet sitt ved å være ærlige up front. Samtidig vet de veldig godt at de har sine trofaste følgere, typisk folk med status som opplever SAS-produkt folk flest ikke kjenner igjen, som beskytter de i tykt og tynt gjennom sosiale media (som dette forumet). Folk som er like nøytrale i sine omtaler av SAS som Kjos og O'Leary er når de snakker om Norwegian og Ryanair. Fanboy-faktoren og den damage control man får gratis fra sine hengivne kunder, har en veldig undervurdert verdi i dagens moderne samfunn.

Jeg har nevnt det i noen poster her inne etter hvert, men nevner igjen (til det kjedsommelige) at jeg om noen uker flyr OSL til TRD i fare class I. Siden jeg flyr etter 9. juni, kan man vel anta at dette er en Plus-billett? Men hva innebærer det i praksis? La meg sjekke SAS egen nettside hva som venter meg:

http://www.flysas.com/en/us/SAS-Global/go-plus/nordic-europe/

- SAS app: ikke tilgjengelig siden jeg bor i USA
- Free baggage 2x23kg: tja, jeg kan såvidt jeg vet sjekke inn 3x32kg gratis
- Premium Bag Drop: Flott!
- Mobile check-in: Skulle da bare mangle...
- Fast track: Really?
- Lounge: Really?
- Seat in front: Yey! Men setevalg online før innsjekk klarer de ikke å tilby meg...
- Coffee and tea
- Food and drinks: kan ikke vente, har vann i munnen etter å ha sett menyen
- Free wifi: Kanskje.
- Priority baggage: ikke innenlands i Norge
- Eurobonus: Greit nok, 0 siden det er en award ticket

Jeg ser .no tar ekstra forbehold når det gjelder lounge og fast track. Den amerikanske siden sier også lenger nede på siden at fast track kun er inkl. hvor det er tilgjengelig. Men det er det jo på OSL?

http://www.flysas.com/en/us/Travel-info/At-the-airport/SAS-Fast-Track/Fast-Track-airports/

Noen vil vel kalle det for detaljer eller innkjøringsproblemer man må forvente ved en såpass stor omlegging av selskapets tjenester. Og jeg er vel egentlig ikke uenig i det. Men jeg føler meg overbevist om at hvis det var Ryanair og Norwegian som hadde tilsvarende avstand mellom egen markedsføring og hva de faktisk tilbyr, så hadde det blitt flittig diskutert her inne godt støttet opp av avisoppslag og uttalelser fra forbrukerrådet og det som verre er.

Jeg har nevnt det i noen poster her inne etter hvert, men nevner igjen (til det kjedsommelige) at jeg om noen uker flyr OSL til TRD i fare class I. Siden jeg flyr etter 9. juni, kan man vel anta at dette er en Plus-billett? Men hva innebærer det i praksis? La meg sjekke SAS egen nettside hva som venter meg:

http://www.flysas.com/en/us/SAS-Global/go-plus/nordic-europe/

Men som det også står på den siden du henviser til:

"SAS Go and SAS Plus will be launched on June 9 and bookable from June 1."
Så da gjelder ikke SAS Plus for deg.

Ikke? Jeg har antatt, og antar fremdeles, at min business class billett ender opp som SAS Plus. For Go er det ikke, og jeg håper jeg slipper å sitte på vingen.

Jeg fikk også (selvsagt gjennom en tredjeparts nettside) valgt sete på første rad. Hvilket skulle bekrefte at jeg reiser SAS Plus.

Det tenderer bondefangeri / begrageri, at sælge et produkt idag, som man ved man ikke kan/vil levere når kunden forventer det.
Altså at man i dag eksempelvis sælger en billet CPH:MAN den 10/6 på C-klasse, når man ved at kunden får et skrabet M-klasse produkt.

Jeg oppdaget at mitt reisebyrå ganske enkelt ikke tilbys SAS C/D/J-klasse i nærmeste fremtid, det "beste" man får er EE. Grei måte å løse det på inntil videre kanskje?

Mon tro hva slags respons Plus-kundene får hvis de ber crew-et om å få både en muffins óg en pose chips all den tid de nye reglene sier:

From 0900 the customers will be offered a free choice from "Our Café", regardless of flight time or destination.

"A free choice" betyr i min bok at man kun får velge én ting. Vil de da kreve betalt for valg nummer to? Chipselskere bør i så fall pakke med seg en stor pose Kims hjemmefra, slik at de kan spare det verdifulle valget sitt til noe annet ;)

Mon tro hva slags respons Plus-kundene får hvis de ber crew-et om å få både en muffins óg en pose chips all den tid de nye reglene sier:

Man kan ta flere ting, men crewet må se ann så det ikke blir tomt også. I begynnelsen kan jeg nok se for meg at man må bruke tid å justere til et riktig nivå for å unngå undercatering og altfor stor overcatering. Det er en del logistiske utfordringer med en del varer, og det er dumt å måtte kaste for mye.

Det er en del logistiske utfordringer med en del varer, og det er dumt å måtte kaste for mye.

I tillegg er det også dumt om man går tom for salgsvarer på rad 16. Ikke ofte det skjer i dag, men har opplevd det, særlig ved lange forsinkelser.

Ja, men det er ikke et SAS-spesifikt problem
Nei, alle som har bob opplever det. Men når all skal ta fra samme tralla og kan velge 1-2-3 items så er sannsynligheten stor for at det går vesentlig mer unna ved irr-ops el.l.

Jeg mistenker at det burde ha stått 'sparkling water' og ikke 'mineral water'. Når de kommer med kaffe og te ber jeg alltid om et glass vann og en svart kaffe, og det har alltid gått fint.

Kanskje en (egen) flaske med vann koster 25 kroner?

Status
Not open for further replies.
Back