SAS lanserer nye serviceklasser: SAS Go & SAS Plus

Status
Not open for further replies.
Lol. Holy smokes. Glad jeg ikke er frequent traveler med SAS. Her skal man fort gaa lei, ja. For en nedtur dersom du har betalt 8 lapper t/r Paris

Alternativet er å fly med AF, som også kun har øko pluss. Eventuelt bruke to-tre timer ekstra for å fly via FRA/ZRH/LHR/AMS. Alle tre mulighetene er dessverre langt fra ideelle dersom man pleide å fly SAS business til Paris.
Å bruke 2 lapper og 2x2 timer ekstra for garantert ledig midtsete og litt mer mat tror rimelig få gidder, selv om det sikkert er noen.

Skal man se noe positivt, så vil de som betaler 14 500kr for å fly Stavanger-Hammerfest nå få litt mer for pengene. Flyr de ofte får de dessuten blokkert midtsete dersom flyet ikke er fullt.

Sikkert dumt spørsmål, men vist det tomme setet er så grasatt viktig, kan man ikke bare kjøpe et ekstra sete? Er jo mulig:

For passengers who needs an extra seat beside due to physical dimensions or personal comfort (EXST), an extra seat is provided on all SAS flights. Seat must be requested at time of reservation

Hvordan prises dette ekstra setet: Er det vanlig pris?

Ja, minus noe bittegrann avgifter......

The charge for the extra seat will be the fare, which would be charged to a passenger occupying such seat for the applicable journey at the time of booking and payment.
Passenger taxes, service charges, security charges, fuel and insurance charges applicable to departing passengers are exempted, but value added taxes, like the Swedish domestic XS tax and the Norwegian domestic NV tax must be collected on the document issued.

Da er det bare å spørre seg selv: Hvorfor i all verden har SAS gjort serveringen verre enn det var før? Jeg klarer ikke å overleve på en veggis-sandwich og en müsli-bar...

Re: SAS lanserer nye serviceklasser: SAS Go & SAS Plus

Den er verre for biz-pax helt klart. Men er den så mye verre for eco og eco ex?

På innlands vil det bli dårligere til Nord-Norge ser det ut som. Og på de kortere europa-turene.

Ellers er det vel som før...den pastasalaten og tapasfatet på Europa var ikke mye å rope hurra for spør du meg...kan da værra wrapen blir god den!

Og skulle jeg havne på Y+ på OSL-TRD en gang, så skal jeg ha to sandwicher, to poser chips, en øl og en rødvin og ja.

Last edited:
Re: SAS lanserer nye serviceklasser: SAS Go & SAS Plus

Og skulle jeg havne på Y+ på OSL-TRD en gang, så skal jeg ha to sandwicher, to poser chips, en øl og en rødvin og ja.

Hvorfor så beskjeden? Jeg har C-billett OSL-TRD om en måned. Planen er å sikre meg midtgangsete og bestille altfor mye mat og drikke. For så å selge det for halv pris til dokøen ved min side.

Æh .. for oss som er vant til ameikansk innenriks er dette ren luksus! :lol:

Ehhh... Nei.. I USA har vi en haug F seter og alle carriers har nå Economy Plus med 36 + i pitch til og med på RJs. I tillegg kan du bestille gratis bob hos AA til du er blå i planeten dersom du er top tier og havner bak. AA har nå begynt å gi drikkebonger som WN for Extra billetter som koster 44 dollar ekstra hver vei. De prisene SAS her tar for Plus er dyrere enn det selskapene i USA tar for F

Komforten er MYE bedre i USA enn hva SAS her leverer

Ehhh... Nei.. I USA har vi en haug F seter og alle carriers har nå Economy Plus med 36 + i pitch til og med på RJs. I tillegg kan du bestille gratis bob hos AA til du er blå i planeten dersom du er top tier og havner bak. AA har nå begynt å gi drikkebonger som WN for Extra billetter som koster 44 dollar ekstra hver vei. De prisene SAS her tar for Plus er dyrere enn det selskapene i USA tar for F

Tja nå er det vel få som faktisk betaler for domestic F i USA, det brukes jo som oppgraderingsarena for gullkortholdere. Men domestic F er etter min oppfatning bedre enn intraeuropeisk biz (ihvertfall på fastlandet-Hawaii rutene).

F i USA er jeg enig i at er av en helt annen liga enn de fleste Europa greiene. Kanskje med unntak av Aeroflot og Turkish.

Det nye SAS Plus produktet kan ikke engang sammenlignes. Det blir som å sette FK Svanebergsund opp mot FC Barcelona.

Men når det er sagt, så må man da ha sett dette komme under introduksjonen av de nye klassene? Det stod helt klart at PLUS skulle kunne velge fra SAS Café. Man kan umulig ha trodd at et selskap i "stiv kuling rett mot" skulle gamble på å oppgradere Cloud Shop til et høyere nivå?

For business passasjerer er dette elendige nyheter. For Economy extra passasjerer er det +/- nyheter (man får lounge men får dårligere mat). For economy passasjerer er det helt greie nyheter (man får varme rundstykker, men noe dårligere utvalg av mat).

Economy i denne sammenligningen fortsatt mye bedre enn domestic i USA, der man må fly kontinentet rundt for i det hele tatt å få lov til å kjøpe en snack-box.

Så det så meg! ;)

F i USA har gode seter, matmessig derimot er det en katastrofe. Husker spesiellt når jeg fløy US fra PHX til SEA i 1A og til tross for en rimelig lang flytur ble det ingen ting mer en peanøtter og chips som var servert. Derimot var det enorme mengder GT tilgjengelig, så jeg rullet av flyet skrubbsulten men smilende når vi kom frem.

Synes heller ikke UA har hatt allverdens mat i de fremste rekkene, men mulig AA er bedre.

Til de som ble negativt overrasket over mattilbudet: Det burde ringt en rimelig stor bjelle når SAS proklamerte at de forlot "traditional airline food" til fordel for deres cafè. La oss være ærlig; man går på restaurant når man vil ha et skikkelig måltid, ikke café.

For Business Class-passasjerer, de åtte som regelmessig betaler selv hos SAS, er det nye produktet bortkastede penger.

For Economy Extra virker Plus å innebære en betydelig prisstigning, men her tar jeg forbehold om at alle prisene muligens ikke er systemet enda. 6500 kr tur/retur Paris i bookingklasse B, som tilsvarer dagens laveste Economy Extra-klasse, er intet mindre enn et lite ran, all den tid endring kun er tillatt innenfor samme bookingklasse for å slippe mellomlegg.

6500 kr tur/retur Paris i bookingklasse B, som tilsvarer dagens laveste Economy Extra-klasse, er intet mindre enn et lite ran, all den tid endring kun er tillatt innenfor samme bookingklasse for å slippe mellomlegg.

De legger seg på samme nivå som AF som har samme produkt, og et stykke under f.eks. KLM business som innebærer mellomlanding. Tipper SAS vil være konkurransedyktige med det, og det er vel det som er poenget.

Economy i denne sammenligningen fortsatt mye bedre enn domestic i USA, der man må fly kontinentet rundt for i det hele tatt å få lov til å kjøpe en snack-box.

Så det så meg! ;)
Du har nok et poeng, men er det egentlig et problem? Jeg tror det har mer med vane og forventninger å gjøre.

Som en som omtrent utelukkende flyr med billigste billetter som er å oppdrive, så har jeg fortsatt tilgode å bli servert noe minneverdig måltid ombord i et fly. Noe som er verdt å betale penger for. Jeg kan faktisk ikke huske å noensinne betale for noe annet enn taxfree-varer ombord i fly.

Sjelden er det noe problem for min del å finne noe å tygge på enten før eller etter flyturen. For flyturer under 6 timer vil det ikke være aktuelt for min del å kjøpe noe spisende. Jeg foretrekker overpriset dårlig mat påflyplasser fremfor ombord. Og ser jeg rundt meg i økonomiklasse innenlands i USA, så er det nesten utelukkende alkohol som handles. Folk stiller forberedt og er inneforstått med et begredelig mattilbud. Derfor trenger de ikke mat.

I mine øyne, er det snarere en fordel at flyselskapene ikke legger opp til å hente inn gode penger på matsalg ombord. For med det, kommer det gjerne et strikt reglement om hva man har lov til å spise av medbragt. Jeg mener å ha sett bl.a. en del charterselskap som pusher sin egen mat med forbud om medbragt mat. I hvilken grad det håndheves vet jeg ikke - men er det hva som skal til for at det skal selges mer mat, foretrekker jeg nok intet matsalg.

Joda, men når man reiser (særlig i forbindelse med jobb) så er det ikke alltid at man kommer frem til flyplassen tidligere enn at man akkurat klarer å løpe på flyet. Når man ikke har spist siden lunsj, og jogger ombord i et fly i 7 tiden og forventer å være i trondheim kl 23 etter en 45 min mellomlanding på OSL da hadde man satt pris på sjansen til å spise noe litt mer substansiellt en chips og muffins ombord.

Leste i går at man får på plass fast-track innenriks på OSL, samt innenrikslounge. For alle som før fløy EcoExtra, uten gullkort, vil jo Plus totalt sett være en forbedring, med fast-track uten- og innenlands, samt lounger. Når man har gull blir det jo ikke store endringene kanskje.

Leste i går at man får på plass fast-track innenriks på OSL, samt innenrikslounge. For alle som før fløy EcoExtra, uten gullkort, vil jo Plus totalt sett være en forbedring, med fast-track uten- og innenlands, samt lounger. Når man har gull blir det jo ikke store endringene kanskje.

Det hevdes vel av andre her at prisene justeres opp i forhold til Econ Extra. Jeg vet ikke om det stemmer, men om det gjør det så er det vel slik at kvaliteten på tjenesten er noe høyere enn dagens Y+ men til høyere pris. Fast track og innenrikslounge, når disse kommer på plass, blir utvilsomt to store fordeler for PLUS-kunder. Jeg klarer imidlertid ikke helt se for meg hvor det er plass til en lounge, men det gjør kanskje noen andre av dere?

Det hevdes vel av andre her at prisene justeres opp i forhold til Econ Extra. Jeg vet ikke om det stemmer, men om det gjør det så er det vel slik at kvaliteten på tjenesten er noe høyere enn dagens Y+ men til høyere pris.

Det som vi vet er at prisrange blir større med plus enn med Eco Extra. Vi går fra 3 bookingklasser(Y,S,B) til 6 bookingklasser(J,Y,S,B,P,A).

Jeg fikk kjøpt en helt grei tapas box på United i economy mellom IAH-MIA for ca 2 måneder siden. Flyturen er ca 2 h 40 min, ikke akkurat "kontinentet rundt" det. Muligens det er annerledes på AA, men der har jeg kun prøvd first på innenriks ;)

Edit:
(Fikk ikke tid at kjøpe noe skikkelig eller spise i loungen på IAH pga laaange køer i immigration. For den tapas boxen eller de andre tingene man kunne kjøpe var ikke mye å skryte av egentlig.)

Last edited:
Status
Not open for further replies.
Back