SAS lanserer nye serviceklasser: SAS Go & SAS Plus

Status
Not open for further replies.
Spørsmålet nå er hvordan prisen blir på SAS Plus :-) Vil vi havne midt mellom EcoExtra og Business der også eller nærmere EcoExtra?! Blir spennende å se!

Vedder mye på at prisene i bookingklasse b s y z j d c blir akkurat som i dag.
 

Det er en rimelig stor forskjell paa det Carlzon gjorde og det som SAS her gjoer.

KLM har allerede forsoekt paa det som SAS gjoer og feilet.

Dersom SAS sine konkurrenter ikke gjoer det samme, har SAS ett problem.

Man har tapt en masse kunder til Norwegian i billigsegmentet. Trekket her kommer til aa gjoere ting enda verre
 
Dersom SAS sine konkurrenter ikke gjoer det samme, har SAS ett problem.

Det hadde vel kun stemt dersom det var mange kunder å tape. Faktum er at salget for SAS C på intra-Europeisk er mikroskopisk. Spesielt når man tar bort transferpax, som velger avgang basert på andre ting en C-klassen.

Volumene av SAS sine high yield kunder innen Europa sitter allerede i Y+

Ja det er kjipt C forsvinner, men føler det blir for lite nødvendig kynisme ved å opprettholde C innen Europa for syns skyld når markedet ikke etterspør det nok
 
Last edited:
Som nevnt noen ganger tidligere så er vel ikke behovet for C-klasse liten fordi man i dag observerer liten etterspørsel etter C på SK. Årsaken til dette er nok mer knyttet opp mot at Y+ er et såpass godt produkt at ingen vil betale 12-1300 ekstra hver vei til f.eks. London for å fly business. Per i dag er vel situasjonen at Y+ til SAS er priset lavere enn flexbilletter til en del konkurrerende selskaper (og SK tilbyr et bedre produkt).

Spørsmålet er da hvor mange som ville valgt å fly økonomi om man valgte å rendyrke en standard økonomi-business inndeling, hvor man tilbyr flex billetter på økonomi. Ville alle som i dag flyr med econ extra flytte over til økonomi flex (uten fast track, mindre bonusopptjening, dårligere servering ombord, osv.)? Alternativt, ville de flytte over til konkurrerende selskaper? Eller ville tilstrekkelig mange velge å oppgradere til C?

Det er godt mulig at etterspørselen etter C-klasse på Europa er lav, men å begrunne manglende behov pga lav etterspørsel hos SAS i dag virker feilaktig. SAS har selv lagt opp til lavere etterspørsel etter C enn man ellers ville sett pga Y+. Kanskje kunne man også tilfredsstilt behovet for de som må reise på flex og på økonomi med en bookingklasse som ligger opp mot Y+ (i noen tilfeller er f.eks. E klasse dyrere enn B i dag - forstå det den som kan), og man ville hatt en "billigere" produkt å produsere (og tilnærmet samme pris).

Om man priser den nye Plus-klassen til et sted mellom S og C så kan det kanskje være en god løsning, men da virker det vel primært som en ordning for å unngå å kalle noe business class selv om det i realiteten er det.
 
Det hadde vel kun stemt dersom det var mange kunder å tape. Faktum er at salget for SAS C på intra-Europeisk er mikroskopisk. Spesielt når man tar bort transferpax, som velger avgang basert på andre ting en C-klassen.

Volumene av SAS sine high yield kunder innen Europa sitter allerede i Y+

Ja det er kjipt C forsvinner, men føler det blir for lite nødvendig kynisme ved å opprettholde C innen Europa for syns skyld når markedet ikke etterspør det nok

Det kan nok stemme naar vi snakker punkt til punkt, men igjen (og igjen) SAS har ett marked paa intercont fra kontinentet, akkurat som KLM har ett marked fra Skandinavia og ut i verden. Du har ogsaa heftige SAS kunder i USA som ogsaa er viktig for SAS sin transatlantiske suksess. Dersom de kundene ikke er viktig for SAS, kjoer paa.

Tror det har vaert mye smartere for SAS aa rebrande/reposisjonere business istedetfor aa eliminere komforten. Pris og navnejustering er en mye bedre strategi enn hva vi ser her.

SAS vil uansett faa betalt mye mer for det ledige midtsetet for SAS Plus Comfort enn hva de faar betalt for aa selge det setet som economy for 395.-

Mange maater aa loese dette problemet paa, kunne lett blitt gjort bedre uten aa eliminere komforten.

Ombord er SAS Economy Extra naa ett identisk Norwegiansete med vakumpakket mat og udrikkelig musserende vin. Ja, du faar mer paa bakken, men at de naa igjen beveger seg mot enklasse og LCC skal du vaere bra blaaoeyd for ikke aa faa med deg
 
Det kan nok stemme naar vi snakker punkt til punkt, men igjen (og igjen) SAS har ett marked paa intercont fra kontinentet, akkurat som KLM har ett marked fra Skandinavia og ut i verden. Du har ogsaa heftige SAS kunder i USA som ogsaa er viktig for SAS sin transatlantiske suksess. Dersom de kundene ikke er viktig for SAS, kjoer paa.

Selvsagt, men hvor stor gruppe utgjør dette, og hvor mange kunder vil da SAS miste? Og da tror jeg vi må undersøke utenfor Flyprat/Milepoint/FT/C-class.se sfæren? Mesteparten av deres high yield traffik til IC er jo innen destinasjoner i Norden, hvor det ikke C fra før.

Husk at for mange er det jo ikke blokkert midtsete i C idag, som på CRJ-rutene og "halve" MDen. Da sitter man vel i praksis gjen med et dusin/snes cobbections fra CPH? Som det også skal sies stort sett har kaldmat av svært ordinær kvallitet allerede i dag

Tror det har vaert mye smartere for SAS aa rebrande/reposisjonere business istedetfor aa eliminere komforten. Pris og navnejustering er en mye bedre strategi enn hva vi ser her.

Det kan jeg godt være enig i, men problemet her er hvordan rebrande business så det ikke høres ut som business? Og man hadde vel sett mange av de samme protestene?

SAS vil uansett faa betalt mye mer for det ledige midtsetet for SAS Plus Comfort enn hva de faar betalt for aa selge det setet som economy for 395.-
Mange maater aa loese dette problemet paa, kunne lett blitt gjort bedre uten aa eliminere komforten.

Og det er jeg enig i at er et av fallgruvene med denne omleggingen er bortfallet av ledige midtseter. Selv om jeg er usikker på den reelle affekten av det, men det vil også kreve litt av SAS, da det må gjøres så sjansen for ledig midtsete er signifikant når man reiser i Plus (og flyet ikke er fullbooket). Min erfaring er faktisk at det i stor grad gjøres i dag, da man ved ikke fullbokkede avganger plasserer skillene såpass langt bak at man sitter "fullstappet" i economy, mens det er betraktelig mere luft for passasjerene der fremme. Men man må også få på plass en eller annen form for blokkering når det er ledig plass, hvilket de mangler idag. Itillegg så ser jeg også for meg en potensiell ancilliary revenue for SAS her: Er ikke flyet fullboooket, så tilby ledig midtsete til X-antall kroner. Hvilket vil være ren gevinst for SAS, itillegg tror jeg det er en rekke andre ancilliery muligheter her, både oppkjøp fra Go til Plus og andre ting ekstra

Ombord er SAS Economy Extra naa ett identisk Norwegiansete med vakumpakket mat og udrikkelig musserende vin. Ja, du faar mer paa bakken, men at de naa igjen beveger seg mot enklasse og LCC skal du vaere bra blaaoeyd for ikke aa faa med deg

Slik jeg ser det blir dette er forbedring av dagens Y+. Dagens matboks er ikke alltid så spennende.

Som jeg nevnte i en tidligere post: Det som skiller SAS her fra de andre store nettverksselskapene er at de er nødt til å ta drastiske grep for å oppnå lønnsomhet på sine Europeiske ruter, da deres IC-nett er for lite til å bære feederrutene deres. AY/LH/BA/etc kan fint tape penger på deres europeiske operasjoner (hvilket de også gjør) så lenge dette foregår i en symbiose med deres IC-satsning. Er er SAS dessverre for små, og det innebærer at skal de overleve så må de gjøre noe drastisk for å oppnå lønnsomhet her og det ikke hjelper å bare kopiere de andre
 
Hvis man ser litt historisk og stort på dette så kanskje SAS gjorde noe smart når de innførte Y+, og fjernet C på intrascandinavia? Nå har de fått testet ut Y+ og skyflet mesteparten av folkene dit over en lang periode. Nå kan de fjerne C uten at det blir alt for mye skrik og skrål hos menigmann og uten at endringene virker veldig store.

Som Someone sier, kanskje tiden er inne når dert selv på tunge ruter som OSL-LHR er veldig glissent i C og gardina ikke henger mellom C og Y+ fordi det ikke er feste for gardin bak rad 1.
 
Det er en rimelig stor forskjell paa det Carlzon gjorde og det som SAS her gjoer.

KLM har allerede forsoekt paa det som SAS gjoer og feilet.

Dersom SAS sine konkurrenter ikke gjoer det samme, har SAS ett problem.

Man har tapt en masse kunder til Norwegian i billigsegmentet. Trekket her kommer til aa gjoere ting enda verre

Nja, tror du må huske at SAS' største konkurrent nå til dags er Norwegian. Det er jo ingenting i dette som gjør ting verre, altså skaper kundeflykt til Norwegian...
 
Hvis man ser litt historisk og stort på dette så kanskje SAS gjorde noe smart når de innførte Y+, og fjernet C på intrascandinavia? Nå har de fått testet ut Y+ og skyflet mesteparten av folkene dit over en lang periode. Nå kan de fjerne C uten at det blir alt for mye skrik og skrål hos menigmann og uten at endringene virker veldig store.

Som Someone sier, kanskje tiden er inne når dert selv på tunge ruter som OSL-LHR er veldig glissent i C og gardina ikke henger mellom C og Y+ fordi det ikke er feste for gardin bak rad 1.

Litt som post i butikk... :)

Hvorfor er det glissent på C? Forbi det finnes et nesten like bra produkt som er billigere, fordi det er lav etterspørsel etter C, eller en kombinasjon?
 
Litt som post i butikk... :)

Hvorfor er det glissent på C? Forbi det finnes et nesten like bra produkt som er billigere, fordi det er lav etterspørsel etter C, eller en kombinasjon?

Helt uenig.

Slik jeg forstår det er det fullt i ekstra fordi det er innenfor reisereglene til store selskap. C er som regel ikke det.

For private er forskjellen opp fra economy helt sinnsyk. Det er opp fra kanskje 1100 til ca 4000 en vei opp til ekstra. Videre opp til business er bare en drøy høvding til. Det er null i den store sammenhengen.

Så pointet tror jeg er at leisure ikke kjøper premium euro billetter av SAS uansett, da de har priset seg ut av markedet. Forretningsreisende får lov til ekstra men ikke biz.

Og hvordan du kan mene at extra er nesten like bra som biz er for meg totalt ubegripelig .
 
Helt uenig.

Slik jeg forstår det er det fullt i ekstra fordi det er innenfor reisereglene til store selskap. C er som regel ikke det.

For private er forskjellen opp fra economy helt sinnsyk. Det er opp fra kanskje 1100 til ca 4000 en vei opp til ekstra. Videre opp til business er bare en drøy høvding til. Det er null i den store sammenhengen.

Så pointet tror jeg er at leisure ikke kjøper premium euro billetter av SAS uansett, da de har priset seg ut av markedet. Forretningsreisende får lov til ekstra men ikke biz.

Og hvordan du kan mene at extra er nesten like bra som biz er for meg totalt ubegripelig .

Nesten like bra, fordi det eneste som er vesentlige forskjeller er manglende lounge (som man ofte kan kjøpe seg adgang til), manglende ledig midtsete, og kun delvis fast track tilgang (men noen steder kan man til og med kjøpe dette). Det kommer mao an på hva man verdsetter. Bortsett fra ledig midtsete så er ikke forskjellene spesielt store.
 
Forskjellene på Y+ og C er vel større for de som ikke har gullstatus. Har man gullmerke på kortet så har man adgang til lounger, egne innsjekkingsskranker og hurtigbaner inn i sikkerhetskontrollen uansett, og da oppleves kanskje ikke forskjellen mellom kaffe i proselen og kaffe i plast som veldig stor. Men for de uten gullstatus betyr det jo mer å fly C da mange fordeler ikke åpnes opp uten C-billett.
 
Forskjellene på Y+ og C er vel større for de som ikke har gullstatus. Har man gullmerke på kortet så har man adgang til lounger, egne innsjekkingsskranker og hurtigbaner inn i sikkerhetskontrollen uansett, og da oppleves kanskje ikke forskjellen mellom kaffe i proselen og kaffe i plast som veldig stor. Men for de uten gullstatus betyr det jo mer å fly C da mange fordeler ikke åpnes opp uten C-billett.

Det er eit godt poeng, men spørsmålet er vel om dette er ei veldig stor gruppe? Altså folk som flyr C intra-europeisk utan å vere EBG?
 
Det er eit godt poeng, men spørsmålet er vel om dette er ei veldig stor gruppe? Altså folk som flyr C intra-europeisk utan å vere EBG?

Vi er nok neppe veldig mange, nei.

Poenget er at for mange av de reisende så er forskjellen mellom Y+ og C ikke tilstrekkelig stor til at man velger å betale ekstra for dette, selv om jeg ser at Fnate er uenig.

Jeg tror det er meget rimelig å tro at en del av de som i dag sitter på Y+ ville kjøpt seg opp til C om den eneste andre flex opsjonen var på ren økonomi. I tillegg ville dette vært et rimeligere tilbud for SAS å produsere, og andre selskaper har ikke så mye å slå i bordet med som er vesentlig bedre (iallefall ikke ut fra Skandinavia).
 
Jeg er egentlig litt enig med Carlzon. Sirkelen er sluttet, C er åttitallets F, og det er på tide å la den gå. Den gang var C akseptabelt for reisekontorene - slik Y+ er i dag. Å opprettholde strukturen rundt en C-klasse koster ikke så rent lite, så det kreves et visst volum bare for å gjøre produktet break even. Så hvis man ikke engang har det, er det ingen vits å holde på videre.
 
Jeg er egentlig litt enig med Carlzon. Sirkelen er sluttet, C er åttitallets F, og det er på tide å la den gå. Den gang var C akseptabelt for reisekontorene - slik Y+ er i dag. Å opprettholde strukturen rundt en C-klasse koster ikke så rent lite, så det kreves et visst volum bare for å gjøre produktet break even. Så hvis man ikke engang har det, er det ingen vits å holde på videre.

I verda mi (reiser ikkje så ofte, men innimellom) ville det vore mykje betre å ha ein smule betre plass (kanskje berre 2-4'' ekstra) på lange ruter til ein grei pris heller enn "luksusen" på C som uansett er milevis unna det ein får lov til å bestille ifbm jobbreiser. Så eg vil jo seie at Y+ med betre beinplass enn sild-i-tønne er det eg vil ha. Klarover at det er ein del som er ueinige. Strengt tatt får eg vel ikkje prøvd SAS Plus på ei stund heller, i staten reiser vi på "billigest mulig" uansett.
 
Status
Not open for further replies.
Back
Top