SAS lanserer nye serviceklasser: SAS Go & SAS Plus

Status
Not open for further replies.
Fikk mail fra SAS nå: "Bruk stemmeretten din på Freddie Awards"

He he he - Careful what you wish for!
 
Jeg har en tur til Roma i slutten av juni hvor jeg valgte å betale en del ekstra for å fly Business nedover. Siden det nå ser ut som om alle som har booket Econ Extra eller Business får samme produkt (SAS Plus) lurer jeg på om det er noen sjanse for at man får kompensasjon. Tenker da på det jeg betalte ekstra for å få Business kontra Econ Extra.
Forsøke på en "Involentary downgrade", da skal du få refundert 75% eller noe sånn.
 
Men ok, altså. Jeg ser, som Someone er inne på, at de som sitter og bestemmer reisepolicy i store selskap sikkert bryr seg katta om folk må sitte på 15B. Så kynisk har det sikkert blitt.

Pointet er bare at jeg tror det er et premium leisure market også. Jeg tror også at det er en del folk som meg, som reiser en del og bestemmer min egen reisepolicy.

Disse to kategoriene tror jeg er ganske bevisste på pris/kvalitet. De gir beng om de flyr en 319 eller 738. De gir også beng i om det er runway 19L. Men de bryr seg om de får god valuta for pengene. Ta gjerne Stein Erik Hagen som eksempel om dere vil.

For meg er en premium billett til f.eks 6000,- t/r OSL-LHR på sete 3B HELT UAKTUELT.
Men 3000,- i sete 1A hos BA, er høyaktuelt.

For meg er det HELT UAKTUELT å kjøpe en C-billett med f.eks LX/LH med connection over til SAS GO Plus. Vi skrotingene her på forumet er selvfølgelig ikke representative.

Men å påstå at andre mennesker med ansvar for egen reise ikke forstår når de blir lurt. Eller ikke evner å forstå hva kvalitet er. Det er i beste fall arogant, og i værste fall drita dumt.

I fjor høst hadde jeg en shoot out for to kompiser som svært sjelden reiser. Vi sammenlignet BA C og SK C. De blinket ut forskjellene umiddelbart.

Alt avhenger selvfølgelig av hva GO Plus inneholder. Men hadde det vært ledig midtsete tror jeg det hadde vært høyt på lista.
 
Last edited:
Men ok, altså. Jeg ser, som Someone er inne på, at de som sitter og bestemmer reisepolicy i store selskap sikkert bryr seg katta om folk må sitte på 15B. Så kynisk har det sikkert blitt.

Pointet er bare at jeg tror det er et premium leisure market også. Jeg tror også at det er en del folk som meg, som reiser en del og bestemmer min egen reisepolicy.

Disse to kategoriene tror jeg er ganske bevisste på pris/kvalitet. De gir beng om de flyr en 319 eller 738. De gir også beng i om det er runway 19L. Men de bryr seg om de får god valuta for pengene. Ta gjerne Stein Erik Hagen som eksempel om dere vil.

For meg er en premium billett til f.eks 6000,- t/r OSL-LHR på sete 3B HELT UAKTUELT.
Men 3000,- i sete 1A hos BA, er høyaktuelt.

For meg er det HELT UAKTUELT å kjøpe en C-billett med f.eks LX/LH med connection over til SAS GO Plus. Vi skrotingene her på forumet er selvfølgelig ikke representative.

Men å påstå at andre mennesker med ansvar for egen reise ikke forstår når de blir lurt. Eller ikke evner å forstå hva kvalitet er. Det er i beste fall arogant, og i værste fall drita dumt.

Alt avhenger selvfølgelig av hva GO Plus inneholder. Men hadde det vært ledig midtsete tror jeg det hadde vært høyt på lista.

Denne skrotingen er ihvertfall 100% enig med deg her!;)
 
Kan noen gi meg link til en artikkel som steg for steg forklarer endringen fra "Business class" til "Plus class"?
 
SAS lanserer nye serviceklasser: SAS Go & SAS Plus

Fikk mail fra SAS nå: "Bruk stemmeretten din på Freddie Awards"

He he he - Careful what you wish for!

Haha. Du får sagt det! ;)

For SAS sin del tror jeg ikke dette er et så dumt trekk.
Har hatt ca 30 enkeltreiser med SK i Europa det siste året. 80 % på eco og 20 på Extra. De eneste gangene hvor Biz har hatt noe mer enn 1-2 passasjerer har vært på ruter til FRA og MUC.

Men som andre her sitter jeg igjen med mange spørsmål. Blir dette innført innenriks i Norge? Og i Sverige og DK for den saks skyld?
Etter å ha lest gjennom hele tråden ser jeg at mange tar utgangspunkt i det.

For min del som reiser mest innenriks vil det jo da være en liten opp up. At man nå kan booke i en bedre klasse.
 
– Det var helt rätt då, men tiderna förändras, säger Philip Wågnert chef för produktutveckling på SAS.

– Vi omdefinierar vad flyg ska vara för någonting. Det är ett skifte för hela industrin, försäkrar Philip Wågnert.

Lol.. Du Philip du Philip.. Jeg ser at egoet fortsatt er intakt.

Ikke regn med aa komme i historieboekene med dette trekket og det kommer heller ikke aa stoppe/bremse SAS sin ferd paa vei ned i avgrunnen.
 
Re: SAS lanserer nye serviceklasser: SAS Go & SAS Plus

Haha. Du får sagt det! ;)

For SAS sin del tror jeg ikke dette er et så dumt trekk.
Har hatt ca 30 enkeltreiser med SK i Europa det siste året. 80 % på eco og 20 på Extra. De eneste gangene hvor Biz har hatt noe mer enn 1-2 passasjerer har vært på ruter til FRA og MUC.

Men som andre her sitter jeg igjen med mange spørsmål. Blir dette innført innenriks i Norge? Og i Sverige og DK for den saks skyld?
Etter å ha lest gjennom hele tråden ser jeg at mange tar utgangspunkt i det.

For min del som reiser mest innenriks vil det jo da være en liten opp up. At man nå kan booke i en bedre klasse.

Jo, men det du legger til grunn her - det lave passasjertallet i C - er jo nettopp en konsekvens av den _håpløse_ prismodellen SK har i dag.

Det er nettopp DETTE de må gjøre noe med, og ikke det tullet de nå kommer opp med hvor man fjerner et produkt som ved riktig prismodell hatt slått godt an. Se bare hen til for eksempel BA og LX som har en masse tilbud på intra EU C. Som jeg har sagt over tror jeg Ola og Kari i økende grad i dag er villige til å betale for litt luksus; markedet er i en liten forandring igjen, hvor ikke _bare_ pris betyr noe. Jeg nekter å tro at C kabinen til SK hadde bestått av 1-2 personer i de fleste tilfeller dersom vi hadde sett en prismodell som liknet de de nevnte konkurrentene, typisk 3000 for C til LHR.
 
Last edited:
Re: SAS lanserer nye serviceklasser: SAS Go & SAS Plus

Jo, men det du legger til grunn her - det lave passasjertallet i C - er jo nettopp en konsekvens av den _håpløse_ prismodellen SK har i dag.

Jeg nekter å tro at C kabinen til SK hadde bestått av 1-2 personer i de fleste tilfeller dersom vi hadde sett en prismodell som liknet de de nevnte konkurrentene, typisk 3000 for C til LHR.

Meget viktige poenger, og uten at man kan vite hva som ville vært situasjonen i en alternativ virkelighet med en annen prispolitikk så er det mye som tyder på at du har helt rett. Det er ikke bare prismodellen for business som gjør dette, men at business ikke er tilstrekkelig differensiert i forhold til business i de viktige dimensjonene for de reisende.
 
Men nå skal vi ikke være for negative her inne, med hva produktet betyr, og ei heller overananlysere det hele.

Vi kan jo bare begynne å stille det viktigste sprøsmålet hver gang SAS skal lansere noe: klarer de å få så store endringer ut døren?

-A
 
Problemet til SAS her er vel også at de har overpriset Y+. Dette er en klasse der de kan få folk til å reise i jobbsammenheng, men folk på fritiden betaler ikke 2000kr mer T/R LHR med denne enn det de bateler for C hos BA. Dermed ender de enten opp hos BA, eller i M hos SAS. Å prise C laver enn Y+ blir jo også feil, dermed er de fanget i den virkeligheten de er kommet i nå.
 
Å prise C laver enn Y+ blir jo også feil, dermed er de fanget i den virkeligheten de er kommet i nå.

Ja - de må rett og slett fjerne hele economy extra, og lansere en helt ny prismodell for economy og business.
 
SAS lanserer nye serviceklasser: SAS Go & SAS Plus

Ja - de må rett og slett fjerne hele economy extra, og lansere en helt ny prismodell for economy og business.

Helt uenig, da rett og slett economy extra etter min mening er perfekt for å maksimere inntektene fra nordiske bedrifters reisekasser
 
Og på Facebook står jubelen i taket ...

You leeches, I cant wait till you go bankrupt and all your pilots lose their licence. Regards, euroBonus #xxxxxxxxx
Like · · 26 minutes ago
 
Re: SAS lanserer nye serviceklasser: SAS Go & SAS Plus

Helt uenig, da rett og slett economy extra etter min mening er perfekt for å maksimere inntektene fra nordiske bedrifters reisekasser

Jeg ser poenget med denne kamuflerte varianten, men det som skaper problemet er at det fort kommer i konflikt med en prismodell hvor man selger business billetter lavere, og som da i mange tilfeller blir billigere enn extra.

I det lange løp har jeg likevel større tro på tydligere synliggjøring av produktene sammenholdt med riktig prising, og ikke en "merkelapp" som gjør at enkelte arbeidsgivere godtar å betale mer for SK Y+ til LHR enn BA skal ha i C.
 
Last edited:
Re: SAS lanserer nye serviceklasser: SAS Go & SAS Plus

Helt uenig, da rett og slett economy extra etter min mening er perfekt for å maksimere inntektene fra nordiske bedrifters reisekasser

Hva tror du vil skje om SAS gikk for fleksibilitet kun på business Class? Jeg antar at en viktig årsak til at man aksepterer Y+ er nettopp fleksibiliteten. Ville man switchet til andre selskaper?
 
Status
Not open for further replies.
Back
Top