Spørsmålet nå er hvordan prisen blir på SAS PlusVil vi havne midt mellom EcoExtra og Business der også eller nærmere EcoExtra?! Blir spennende å se!
Vedder mye på at prisene i bookingklasse b s y z j d c blir akkurat som i dag.
Spørsmålet nå er hvordan prisen blir på SAS PlusVil vi havne midt mellom EcoExtra og Business der også eller nærmere EcoExtra?! Blir spennende å se!
http://www.svd.se/naringsliv/jan-carlzon-sas-gor-helt-ratt-som-slopar-business-class_8029878.svd"SAS gör helt rätt som lägger ned sin business class för flygningar i Europa. Det hävdar den legendariske tidigare SAS-chefen Jan Carlzon. Greppet påminner om det han själv använde sig av i början av 1980-talet. "
Man kan hoppas att Carlzon har rätt.
http://www.svd.se/naringsliv/jan-carlzon-sas-gor-helt-ratt-som-slopar-business-class_8029878.svd
Dersom SAS sine konkurrenter ikke gjoer det samme, har SAS ett problem.
Har fått bekreftet via en reisebyråkompis at SAS også endrer klassenavnene på IC:
Economy - SAS Go (Braathens Back)
Economy Extra - SAS Plus (Braathens Best)
Business Class - SAS Business
Det hadde vel kun stemt dersom det var mange kunder å tape. Faktum er at salget for SAS C på intra-Europeisk er mikroskopisk. Spesielt når man tar bort transferpax, som velger avgang basert på andre ting en C-klassen.
Volumene av SAS sine high yield kunder innen Europa sitter allerede i Y+
Ja det er kjipt C forsvinner, men føler det blir for lite nødvendig kynisme ved å opprettholde C innen Europa for syns skyld når markedet ikke etterspør det nok
Det kan nok stemme naar vi snakker punkt til punkt, men igjen (og igjen) SAS har ett marked paa intercont fra kontinentet, akkurat som KLM har ett marked fra Skandinavia og ut i verden. Du har ogsaa heftige SAS kunder i USA som ogsaa er viktig for SAS sin transatlantiske suksess. Dersom de kundene ikke er viktig for SAS, kjoer paa.
Tror det har vaert mye smartere for SAS aa rebrande/reposisjonere business istedetfor aa eliminere komforten. Pris og navnejustering er en mye bedre strategi enn hva vi ser her.
SAS vil uansett faa betalt mye mer for det ledige midtsetet for SAS Plus Comfort enn hva de faar betalt for aa selge det setet som economy for 395.-
Mange maater aa loese dette problemet paa, kunne lett blitt gjort bedre uten aa eliminere komforten.
Ombord er SAS Economy Extra naa ett identisk Norwegiansete med vakumpakket mat og udrikkelig musserende vin. Ja, du faar mer paa bakken, men at de naa igjen beveger seg mot enklasse og LCC skal du vaere bra blaaoeyd for ikke aa faa med deg
Det er en rimelig stor forskjell paa det Carlzon gjorde og det som SAS her gjoer.
KLM har allerede forsoekt paa det som SAS gjoer og feilet.
Dersom SAS sine konkurrenter ikke gjoer det samme, har SAS ett problem.
Man har tapt en masse kunder til Norwegian i billigsegmentet. Trekket her kommer til aa gjoere ting enda verre
Hvis man ser litt historisk og stort på dette så kanskje SAS gjorde noe smart når de innførte Y+, og fjernet C på intrascandinavia? Nå har de fått testet ut Y+ og skyflet mesteparten av folkene dit over en lang periode. Nå kan de fjerne C uten at det blir alt for mye skrik og skrål hos menigmann og uten at endringene virker veldig store.
Som Someone sier, kanskje tiden er inne når dert selv på tunge ruter som OSL-LHR er veldig glissent i C og gardina ikke henger mellom C og Y+ fordi det ikke er feste for gardin bak rad 1.
Litt som post i butikk...
Hvorfor er det glissent på C? Forbi det finnes et nesten like bra produkt som er billigere, fordi det er lav etterspørsel etter C, eller en kombinasjon?
Helt uenig.
Slik jeg forstår det er det fullt i ekstra fordi det er innenfor reisereglene til store selskap. C er som regel ikke det.
For private er forskjellen opp fra economy helt sinnsyk. Det er opp fra kanskje 1100 til ca 4000 en vei opp til ekstra. Videre opp til business er bare en drøy høvding til. Det er null i den store sammenhengen.
Så pointet tror jeg er at leisure ikke kjøper premium euro billetter av SAS uansett, da de har priset seg ut av markedet. Forretningsreisende får lov til ekstra men ikke biz.
Og hvordan du kan mene at extra er nesten like bra som biz er for meg totalt ubegripelig .
Forskjellene på Y+ og C er vel større for de som ikke har gullstatus. Har man gullmerke på kortet så har man adgang til lounger, egne innsjekkingsskranker og hurtigbaner inn i sikkerhetskontrollen uansett, og da oppleves kanskje ikke forskjellen mellom kaffe i proselen og kaffe i plast som veldig stor. Men for de uten gullstatus betyr det jo mer å fly C da mange fordeler ikke åpnes opp uten C-billett.
Det er eit godt poeng, men spørsmålet er vel om dette er ei veldig stor gruppe? Altså folk som flyr C intra-europeisk utan å vere EBG?
Jeg er egentlig litt enig med Carlzon. Sirkelen er sluttet, C er åttitallets F, og det er på tide å la den gå. Den gang var C akseptabelt for reisekontorene - slik Y+ er i dag. Å opprettholde strukturen rundt en C-klasse koster ikke så rent lite, så det kreves et visst volum bare for å gjøre produktet break even. Så hvis man ikke engang har det, er det ingen vits å holde på videre.
We use essential cookies to make this site work, and optional cookies to enhance your experience.