SAS lanserer nye serviceklasser: SAS Go & SAS Plus

Status
Not open for further replies.
Jeg er egentlig litt enig med Carlzon. Sirkelen er sluttet, C er åttitallets F, og det er på tide å la den gå. Den gang var C akseptabelt for reisekontorene - slik Y+ er i dag. Å opprettholde strukturen rundt en C-klasse koster ikke så rent lite, så det kreves et visst volum bare for å gjøre produktet break even. Så hvis man ikke engang har det, er det ingen vits å holde på videre.

Hva er det som koster med å opprettholde en C-klasse? Man skal vel ikke legge ned loungene eller fast track, eller dedikert innsjekk. Kostnaden er kanskje knyttet til serveringen, men det virker jo som om man skal legge opp til noe som er bedre enn i dag for de to gjenværende klassene, så jeg er usikker på om det er mye å spare det. Dedikert service for gullkunder vil man vel fortsatt opprettholde.

Men, nei, om det ikke er etterspørsel så er det vel greit nok (selv om jeg tror mye av årsaken ligger i et produkt som ikke er godt nok differensiert fra business class).

Hva er det som koster med å opprettholde en C-klasse?

- Alt bak kulissene, som opplæring, prosedyrer, lagerhold, trykksaker, markedsføring osv osv
- Spesial catering og ditto utstyr.. (kopper, glass, alt som kun brukes i C)
- Nakketrekk og andre effekter ombord

Ting man bare tar 'for granted' er ikke tilfeldig - og alt koster.

- Alt bak kulissene, som opplæring, prosedyrer, lagerhold, trykksaker, markedsføring osv osv
- Spesial catering og ditto utstyr.. (kopper, glass, alt som kun brukes i C)
- Nakketrekk og andre effekter ombord

Ting man bare tar 'for granted' er ikke tilfeldig - og alt koster.

Høres ut som peanuts i forhold til de tunge tingene som fortsatt blir værende (lounge, fast track, dedikert innsjekk og service osv.), men selv om det du nevner sikkert koster litt så kan jeg ikke helt se at denne typen kostnader er det som velter lasset.

Hvis man tar alle disse kostnadene og brekker de ned på antallet genuine C-kunder, ville det kanskje sett litt annerledes ut. Skal man ha et skikkelig C-produkt ombord, må man også ha crew til dette. Mye av klagene i dag går på at crewet deler ut mat og drikke og så forsvinner bak for å hjelpe med serveringen der. SAS kjører minimum crew på omtrent alle flyvninger.

Selvsagt, men hvor stor gruppe utgjør dette, og hvor mange kunder vil da SAS miste? Og da tror jeg vi må undersøke utenfor Flyprat/Milepoint/FT/C-class.se sfæren? Mesteparten av deres high yield traffik til IC er jo innen destinasjoner i Norden, hvor det ikke C fra før.

Nei, naa er du paa villspor. Hvem sier at SAS kun kan selge til Skandiavia i USA? SAS har salgskontorer/selgere over hele USA, som er deres suverent stoerste IC marked med mer enn halvparten av flightene. Dersom du er i DC/NYC/Chicago/San Fran og skal til sekundaere markeder, er SAS ett alternativ og selgerne vet aa selge hvor lett det er aa connecte i Skandinavia. I tillegg priser man seg aggresivt med ett stop og voila

Husk at for mange er det jo ikke blokkert midtsete i C idag, som på CRJ-rutene og "halve" MDen. Da sitter man vel i praksis gjen med et dusin/snes cobbections fra CPH? Som det også skal sies stort sett har kaldmat av svært ordinær kvallitet allerede i dag

MD er histore om faa maneder. Resten av flaaten har fullverdig business, dersom man ser bort fra en haandfull CRJ. Maten blaaser de fleste i.

Det kan jeg godt være enig i, men problemet her er hvordan rebrande business så det ikke høres ut som business? Og man hadde vel sett mange av de samme protestene?

Kreativitet mangler de ihvertfall. Cluet her det ledige midtsetet og ett sete langt frem. Ett par flasker Single Malt og 8 timer og man klarer aa komme opp med noe bedre enn de her presenterer.

Og det er jeg enig i at er et av fallgruvene med denne omleggingen er bortfallet av ledige midtseter. Selv om jeg er usikker på den reelle affekten av det, men det vil også kreve litt av SAS, da det må gjøres så sjansen for ledig midtsete er signifikant når man reiser i Plus (og flyet ikke er fullbooket). Min erfaring er faktisk at det i stor grad gjøres i dag, da man ved ikke fullbokkede avganger plasserer skillene såpass langt bak at man sitter "fullstappet" i economy, mens det er betraktelig mere luft for passasjerene der fremme. Men man må også få på plass en eller annen form for blokkering når det er ledig plass, hvilket de mangler idag. Itillegg så ser jeg også for meg en potensiell ancilliary revenue for SAS her: Er ikke flyet fullboooket, så tilby ledig midtsete til X-antall kroner. Hvilket vil være ren gevinst for SAS, itillegg tror jeg det er en rekke andre ancilliery muligheter her, både oppkjøp fra Go til Plus og andre ting ekstra

Og det du her sier kunne vaert loesningen. At C intercont fikk midsetet blokkert og at du kunne legge 500 kroner ekstra en vei for aa faa midtsetet blokkert. Men det ble vel for enkelt for SAS ;)

Slik jeg ser det blir dette er forbedring av dagens Y+. Dagens matboks er ikke alltid så spennende.

Men fortsatt pulverkaffe servert i papp og plastglass til bobleguffen og alt annen. Men du har ikke en separat kabin. Skal bli spennende aa se hvordan de fikser logistikken i janteland.

Som jeg nevnte i en tidligere post: Det som skiller SAS her fra de andre store nettverksselskapene er at de er nødt til å ta drastiske grep for å oppnå lønnsomhet på sine Europeiske ruter, da deres IC-nett er for lite til å bære feederrutene deres. AY/LH/BA/etc kan fint tape penger på deres europeiske operasjoner (hvilket de også gjør) så lenge dette foregår i en symbiose med deres IC-satsning. Er er SAS dessverre for små, og det innebærer at skal de overleve så må de gjøre noe drastisk for å oppnå lønnsomhet her og det ikke hjelper å bare kopiere de andre

Bortsett fra Norwegian, de kan man kopiere paa elendig plass og bob ;). Ja, SAS er smaa paa intercont, men ikke mindre enn flere andre som feks Austrian og til dels Swiss. At SAS er saapass smaa paa intercont, er deres egen feil. Ledelsen har oppfoert seg som kyllinger, SAS skulle hatt like mange intercont maskiner som det Swiss har og selskapet hadde sett helt annerledes ut den dag i dag.

Uansett hvordan du slicer det, SAS legger naa opp til aa ha ett daarligere produkt enn ALLE konkurrentene sine i Europa. Tiden er ikke over for business i Europa. Her tar Philip Wagnert og SAS feil. Men de har rett i at man maa revampe greiene. Svaret er ikke det de her introduserer. Det har KLM allerede proevd og det funket ikke

Last edited:
Så for oss som er EBG, så vil det ikke lønne seg å kjøpe Plus-billett. Om jeg absolutt skal ha mat så vil totalen uansett komme langt under Plus-pris.

I reklamen bruker de dette som illustrajon for hva go og plus inneholder. GO er den ytterste sirkelen, mens Plus er den innerste og den ytterste sirkelen.

Ytterst(GO)
- Appen på topp er jo grei.
- Så kommer en dott jeg ikke skjønner hva er.
- += er vel bonuspoengene
- Star Alliance nettverket er jo ok
- 24/7, hva betyr det? Skal kundeservice begynne å ha oppe 24 t i døgnet?
- Aviser er gratis, så der jo greit
- Smil, en hyggelig betjening
- Koffert, ett kolli innkludert
- Neste betyr vel BOB
- Gratis kaffe og te
- Online check-in
- En pakke, hva betyr det?
- Klokka, står nok for punktlighet i verdensklasse.
- Sete, nye Recaro-seter

Innerst(Plus)
- Full tilbakebetaling
- Dobble bonuspoeng
- Fleksibilitet
- Avgang?
- 2 kolli bagasje innkludert
- Gratis mat
- Fast track
- Gratis wifi

Attachments

• Skjermbilde 2013-03-27 kl. 19.20.32.jpg
    Skjermbilde 2013-03-27 kl. 19.20.32.jpg
    23.6 KB · Views: 1,403
Re: SAS lanserer nye serviceklasser: SAS Go & SAS Plus

Her var det jo flere nyheter, hvis videoen er presis. Rutekartet hadde jo flere nye, både en ny i USA, en i Mexico og flere i Sør-Asia. Eller tror dere dette bare var illustrasjoner? Uansett spennende.

Hvis maten de viser frem er representativ så er det lite tvil om at dette er EcoExtra. Ser virkelig kjedelig ut. Men vi kan jo fortsatt bli overrasket!

Re: SAS lanserer nye serviceklasser: SAS Go & SAS Plus

Her var det jo flere nyheter, hvis videoen er presis. Rutekartet hadde jo flere nye, både en ny i USA, en i Mexico og flere i Sør-Asia. Eller tror dere dette bare var illustrasjoner? Uansett spennende.

Hvis maten de viser frem er representativ så er det lite tvil om at dette er EcoExtra. Ser virkelig kjedelig ut. Men vi kan jo fortsatt bli overrasket!

Det med kartet var nok bare en illusjon...

SAS lanserer nye serviceklasser: SAS Go & SAS Plus

Jeg er glad det endelig kommer en app jeg. Så lenge jeg flyr 95% av flightene mine innenlands er EBG et stykke unna. Hvis nå ikke SAS og EFTA får gjennombrudd da..

Er kanskje ingen som vet noe om dette ennå, men lurer på om det er noe midtseteblokkering i sas plus og hvordan dette funker opp mot reserverte biz-billetter. Har reservert sete 1D og 1F til meg og kona på en tur til Roma i sommer. Litt kjedelig om det ved fullt fly kommer noen som skal sitte i 1E mellom oss.

Er kanskje ingen som vet noe om dette ennå, men lurer på om det er noe midtseteblokkering i sas plus og hvordan dette funker opp mot reserverte biz-billetter. Har reservert sete 1D og 1F til meg og kona på en tur til Roma i sommer. Litt kjedelig om det ved fullt fly kommer noen som skal sitte i 1E mellom oss.

Du kan inte byta plats med den personen i så fall? Det är väl fortfarande lite oklart vad SAS Plus exakt innebär... Mer info senare i vår.

Ytterst(GO)
- Så kommer en dott jeg ikke skjønner hva er.
- 24/7, hva betyr det? Skal kundeservice begynne å ha oppe 24 t i døgnet?
- Neste betyr vel BOB

Den første er sikkert frokost, den neste ville jeg først tro det har noe med 24 timers åpent kjøp siden det er noe man averterer mye - men hva 7 tallet betyr da vet jeg ikke. Barnevognen er ikke BOB ihvertfall ;) barnerabatt kanskje. Pakken er muligvis at man kan kjøpe ting ombord som BOB.

Innerst(Plus)
- Avgang?

Det står kanskje for lounge måske?

Nå har jeg tatt tiden og fått gått gjennom det meste av informasjonen som er presentert. Det jeg synes er både og.

Først og fremst er det bra at man får ett konsept som er gjennomgående for hele rutenettet (bortsett fra frokost for alle på innenlandsrutene, og Business på langrutene). Det er på høy tid og kanskje det viktigste, og gjør det absolutt enklere og forklare hva man får og man slipper idiotiske små ulikheter som passasjerene ikke forventer. Man skal vel ikke undervurdere hvor mye forutsigbarhet betyr.

Det står ikke noen steder, men jeg er rimelig sikker på at det ikke blir blokkerte midtseter. Prosenten som det går utover kan telles på en halv hånd. Det finnes likevel alternativer som man kan fokusere på som f.eks. å betale for et ekstra sete - eller garantert ledig sete for EBP. Det er nok ikke realistisk for EBG, spesielt ikke på de store intra-skan rutene, det har man heller ikke i dag.

Konseptet blir presentert som "traveller class airline" (spiller på en eldre konstruksjon som de fleste sikkert kjenner) og meningen er at SAS skal gi noe ekstra og være valget for de som reiser oftere enn 1-2 ganger i året.

Presentasjonen inneholder mye markedsføringsluft og halvparten bestod i å forklare at konkurrenten til serveringskonseptet ikke er de andre flyselskapene men serveringsstedene som bl.a. har etablert seg på flyplassene. Det setter lista høyere for hva man kan vente ombord, men det virker som fokuset forsvant fra maten og gikk over til innpakning, menyer og presentasjon "Our". Som noen har vært inne på før - det kan fort bli bomskudd med Starbucks-innpakning og gammel traktekaffe som produkt - så lista ligger høyt og betyr ikke akkurat forenkling i min bok.

Når det gjelder prismodellen så var ikke det så lett å forstå hva det konkret innebærer, men den blir helt annerledes enn fra i dag. Her ser jeg en del utfordringer, siden modellen blir mer dynamisk og varierende - Plus skal begynne en god del billigere enn dagens Economy Extra, og Go skal kunne prises fra veldig billig til en modell hvor det kan overlappe med Plus.

For SAS så blir det en del forenklinger, man får catering fra en leverandør (i dag er det In.Flight Service som leverer BOB, og Gate Gourmet som leverer to typer annen catering som jeg har forstått det - det betyr at samme ting fra ulike traller kan ikke blandes (uten at det utløser mye ekstra regnskap og papirarbeid)). I stedet skal en leverandør levere alt til "Our Café", og heller fokusere på at det blir av bedre kvalitet.

Så er spørsmålet om man burde beholdt Business på intra-europa. Det er som sagt en forsvinnende liten gruppe, og det gjelder ikke bare SAS. Det er derimot en del som selger sin Business Class billigere. Men etter å ha lest denne tråden, så ville den beste ideen vært å heller legge inn muligheten for å kjøpe ledig midtsete som et alternativ for de som reiser Plus (eller alle) - da får man vel alt som var i gamle Business unntatt evt servering på porselen.

Hvis det hadde blitt sånn at EBG/*G får ledig midtsete ved ledig plass tror jeg mye hadde vært vunnet og kritikken stilnet.

Det burde la seg gjøre uten vesentlige kostnader

Det står ikke noen steder, men jeg er rimelig sikker på at det ikke blir blokkerte midtseter. Prosenten som det går utover kan telles på en halv hånd. Det finnes likevel alternativer som man kan fokusere på som f.eks. å betale for et ekstra sete - eller garantert ledig sete for EBP. Det er nok ikke realistisk for EBG, spesielt ikke på de store intra-skan rutene, det har man heller ikke i dag.

Det er vel neppe slik at du kan telle prosentene med EBG ombord på en flygning på en hånd? Disse flyr betydelig mer enn folk flest, og jeg vil anta at man har en rekke av disse ombord på de fleste flygningene?

Og poenget må vel være å gi noe ekstra til lojale kunder - ikke tyne dem for enda mer ved å oppfordre til kjøp av ekstrasete.

Det er vel neppe slik at du kan telle prosentene med EBG ombord på en flygning på en hånd? Disse flyr betydelig mer enn folk flest, og jeg vil anta at man har en rekke av disse ombord på de fleste flygningene?

Betalende C-passasjerer er det han snakker om her. EBG er jo ikke blokkertmidtsete idag....at man burde hatt det er en annen diskusjon (selv om ref en annen tråd her er det jo tegn på at dette forsøkes nå)

Betalende C-passasjerer er det han snakker om her. EBG er jo ikke blokkertmidtsete idag....at man burde hatt det er en annen diskusjon (selv om ref en annen tråd her er det jo tegn på at dette forsøkes nå)

Jeg leste nok litt for kjapt, og tolket fraværet av midtseteblokkering kun ville ramme et fåtalls prosenter av de reisende.

Status
Not open for further replies.
Back