SAS lanserer nye serviceklasser: SAS Go & SAS Plus
Siden jeg når har begynt på første GTen hytta (morn morn) så mener jeg meg passe kvalifisert til noen betraktninger rundt.
Om det vil bli en suksess gjennstår og se, men det er et faktum at >99% (mulig nærmere 100% enn 99%) på intra Europeisk -IKKE- reiser på betalt business. Med andre ord, de som primært blir berørt er en veldig liten gruppe. Og selv om jeg som liker å ta ut C billetter gjennom Eurobonus innen Europa, så velger jeg å se pragmatisk på det
Den store feilen/problemet her er først og fremst at set betyr at SAS da må få på plass en eller annen løsning som gjør at de som sitter på Plus har en relativt stor sjanse for blokkert midtsete. Selv om dette delvis gjøres i dag med tanke på hvor langt bak de setter "skillet" mellom M og Y+ når flyet ikke er fullt
Endel her fremhever endel andre selskaper som eksempler, men det er ingen hemmelighet at LH, LX, BA, AF, KL etc, taper penger på intra-Europeisk og siden SAS ikke kan bruke et stort og lønnsomt IC-nettverk til kryssubsidiering så er faktisk SAS nødt til å tenke alternativt. Det mener jeg vi faktisk bør være enige om, enten uansett hvilket syn man har på saken. Så kan vi krangle over metode.
Mange her, inkludert meg, er tilhenger av å betale ekstra for noe ekstra, men hva er man villig til å betale for og hvor mye er man villig til å betale? Mitt inntrykk er at det er først og fremt det jeg kaller "charter pluss", "luksus light" man er villig til å betale ekstra for. Da snakker man f.eks om lounge tilgang, bedre service og en rekke fordeler, men ikke "C-til-LHR-til-10.000". Derfor tror jeg nordiske selskaper har mer å hente på å tilby en eller annen form for "lav-luksus" til en fornuftig pris
Endel her argumenterer for bortfall av C på SAS feeder flighter, og akkurat det mener jeg er et bomskudd. Selv om vi her liker å sitte i en lounge, spiser pølser/muffins og klø oss på balla, så er det flere ting som er viktig når det når det kommer til valg av rute, men om man har C eller Y+ på feeder flighter spiller liten rolle. Derimot er det transfer tid og rute som er de primære faktorer her, og hva som tilbys på IC-flighten. Ikke om man får Champis eller cremant på flighten ned til Frankfurt.
Og apropos det, av de intra EU C jeg har prøvd, vil jeg heller velge SAS Plus, fremfor LH eller AF i C, som jeg mener eneste fordel på er blokkert midtsete, men eller suger svett sokk på inflight opplevelse
Siden jeg når har begynt på første GTen hytta (morn morn) så mener jeg meg passe kvalifisert til noen betraktninger rundt.
Om det vil bli en suksess gjennstår og se, men det er et faktum at >99% (mulig nærmere 100% enn 99%) på intra Europeisk -IKKE- reiser på betalt business. Med andre ord, de som primært blir berørt er en veldig liten gruppe. Og selv om jeg som liker å ta ut C billetter gjennom Eurobonus innen Europa, så velger jeg å se pragmatisk på det
Den store feilen/problemet her er først og fremst at set betyr at SAS da må få på plass en eller annen løsning som gjør at de som sitter på Plus har en relativt stor sjanse for blokkert midtsete. Selv om dette delvis gjøres i dag med tanke på hvor langt bak de setter "skillet" mellom M og Y+ når flyet ikke er fullt
Endel her fremhever endel andre selskaper som eksempler, men det er ingen hemmelighet at LH, LX, BA, AF, KL etc, taper penger på intra-Europeisk og siden SAS ikke kan bruke et stort og lønnsomt IC-nettverk til kryssubsidiering så er faktisk SAS nødt til å tenke alternativt. Det mener jeg vi faktisk bør være enige om, enten uansett hvilket syn man har på saken. Så kan vi krangle over metode.
Mange her, inkludert meg, er tilhenger av å betale ekstra for noe ekstra, men hva er man villig til å betale for og hvor mye er man villig til å betale? Mitt inntrykk er at det er først og fremt det jeg kaller "charter pluss", "luksus light" man er villig til å betale ekstra for. Da snakker man f.eks om lounge tilgang, bedre service og en rekke fordeler, men ikke "C-til-LHR-til-10.000". Derfor tror jeg nordiske selskaper har mer å hente på å tilby en eller annen form for "lav-luksus" til en fornuftig pris
Endel her argumenterer for bortfall av C på SAS feeder flighter, og akkurat det mener jeg er et bomskudd. Selv om vi her liker å sitte i en lounge, spiser pølser/muffins og klø oss på balla, så er det flere ting som er viktig når det når det kommer til valg av rute, men om man har C eller Y+ på feeder flighter spiller liten rolle. Derimot er det transfer tid og rute som er de primære faktorer her, og hva som tilbys på IC-flighten. Ikke om man får Champis eller cremant på flighten ned til Frankfurt.
Og apropos det, av de intra EU C jeg har prøvd, vil jeg heller velge SAS Plus, fremfor LH eller AF i C, som jeg mener eneste fordel på er blokkert midtsete, men eller suger svett sokk på inflight opplevelse