SAS kopierer Ryanair... igjen

Status
Not open for further replies.
Poenget er at SAS samtidig kjører kampanjer med at alt er inkludert i prisen og har tilbud med "gratis" flybilett hvor man er nødt til å betale ekstra for faktisk å få fly, slik som med Ryanair.

Den du annonsen du sikter til er vel den at barn flyr gratis i sommer med en voksen.
De betaler bare skatter og avgifter for barna, men så er nå avgiftene ikke som avgiftene hos Ryanair. ;)

Det er tid for den ukentlige RobertaashakkerpåSAStråden.
Kan ikke se at jeg har startet noen tråder for å hakke på SAS tidligere.

Denne siste utviklingen i markedsføringen til SAS burde være av interesse på et flyforum. At alle flyselskapene i Europa skuer til Ryanair og har lyst til å kopiere deres suksess er jo ikke noen nyhet, men jeg har i alle fall ikke tidligere sett at SAS har kopiert markedsføringen til Ryanair så direkte. Korriger meg gjerne om jeg tar feil.

Denne siste utviklingen i markedsføringen til SAS burde være av interesse på et flyforum. At alle flyselskapene i Europa skuer til Ryanair og har lyst til å kopiere deres suksess er jo ikke noen nyhet, men jeg har i alle fall ikke tidligere sett at SAS har kopiert markedsføringen til Ryanair så direkte. Korriger meg gjerne om jeg tar feil.
SAS har brukt sin 0,- lenge nå i sin markedsføring, f.eks gratis valg av sete 22 timer før, kofferten reiser gratis osv. ;)

Kan ikke se at jeg har startet noen tråder for å hakke på SAS tidligere.

Det er jo over en uke siden denne tråden ble opprettet
http://forum.flyprat.no/showthread.php?t=103117
splittet, men dog. Det blåser alltid i samme retningen, jeg skjønner ikke poenget.

men så er nå avgiftene ikke som avgiftene hos Ryanair. ;)
Nei, tilleggene er langt høyere hos SAS. Når Ryanair kjører en kampanje er man kun nødt til å legge til 55 kr i kortavgift.

Sjekket akkurat en innenlands bestilling og SAS la til 30 kr i "servicehonorar" pluss 247,- i "skatter og avgifter" på billetten til "0,-". Kan ikke se annet enn at de er langt verre en Ryanair her.

Tro om vi vil se mer av dette fra SAS?

SAS har brukt sin 0,- lenge nå i sin markedsføring, f.eks gratis valg av sete 22 timer før, kofferten reiser gratis osv. ;)
Det var markedsføring av 0.- for et tilleggstjeneste. Det nye er at SAS nå annonserer at selve billetten er for 0,-.

Det blåser alltid i samme retningen, jeg skjønner ikke poenget.
Du mener det ikke bør nevnes på et flyforum ar SAS nå har kopiert markedsføringen til Ryanair og faktisk gått enda lengere enn Ryanair?

Korriger meg gjerne om jeg tar feil, men jeg har aldri sett:
-Ryanair annonsere flybilletter til 0,-
-At man med Ryanair er nødt til å betale så mye mer enn annonsert pris for å kunne fly. Som sagt er man for de lavest annonserte prisene kun nødt til å legge på kortavgift på 55 kr, om man da ikke har et lite tilgjengelig betalingskort. SAS legger på flere hundre kroner.

Kan godt hende at SAS' markedsføring i dette tilfellet er litt tvilsom. Men at de har kopiert Ryanair, det er jeg ikke enig i.

Jeg synes det er helt på sin plass å ta opp dette.

Her reklamerer SAS med at noe koster kr 0, selv om det er helt umulig å kjøpe produktet til den prisen. Hvordan SAS, Dag Viking eller hvemsomhelst ellers kan mene at dette er forenelig med SAS egen svertekampanje mot konkurrenter som ikke inkluderer VALGFRIE tilleggstjenester i kampanjeprisene er helt ubegripelig for meg.

Sannsynligvis er kampanjen også i strid med Forbrukerombudets praktisering av markedsføringsloven, som forbyr bruk av uttrykk som gratis eller lignende dersom kunden faktisk må betale noe for å benytte seg av tilbudet. Totalprisen skal forresten alltid vises med tilnærmet samme oppmerksomhetsverdi som tilbudsprisen.

Hvis man misliker andre selskaps annonsering av billettpris kr 0 (+ skatt & avgift), så må man vel nødvendigvis også synes at SAS sin annonse er i samme kategori. Her kan man f.eks. vise til diskusjonen rundt tråden om DYs hjelp til QI sine passasjerer, samt en rekke andre tråder om tilsvarende tema. Det som har vært standard argumenter i disse sakene er at full pris skal redegjøres for i annonsene.

Selv ser jeg at det er praktiske årsaker til at man gjør det på denne måten, på samme måte som jeg så at det var praktiske årsaker til at man gjorde det på en liknende måte i QI-saken, men det er kanskje likevel ikke i tråd med regelverket.

Jeg synes det er helt på sin plass å ta opp dette.

Her reklamerer SAS med at noe koster kr 0, selv om det er helt umulig å kjøpe produktet til den prisen. Hvordan SAS, Dag Viking eller hvemsomhelst ellers kan mene at dette er forenelig med SAS egen svertekampanje mot konkurrenter som ikke inkluderer VALGFRIE tilleggstjenester i kampanjeprisene er helt ubegripelig for meg.

Sannsynligvis er kampanjen også i strid med Forbrukerombudets praktisering av markedsføringsloven, som forbyr bruk av uttrykk som gratis eller lignende dersom kunden faktisk må betale noe for å benytte seg av tilbudet. Totalprisen skal forresten alltid vises med tilnærmet samme oppmerksomhetsverdi som tilbudsprisen.

Man kan jo ikke vise hvor mye skatter og avgifter du må betale, det avhenger jo av hvor langt man flyr. Biletten koster jo kr. 0, samt at det opplyses at skatter og avgifter kommer i tillegg. Skjønner ikke hva som er galt med denne reklamen. Synes det er på sin plass at tar av seg anti-SAS brillene :old

Er ikke en fast % av billettprisen skatter og avgifter, i form av det vi ser på mat, kollektivreiser o.l. (moms)? Med en gratisbillett så bør også alt det andre være fritt..

SAS sitt servicehonorar er et av de mest idiotiske ting SAS har, kutt ut denne og bak heller beløpet inn i billetten!

Man kan jo ikke vise hvor mye skatter og avgifter du må betale, det avhenger jo av hvor langt man flyr. Biletten koster jo kr. 0, samt at det opplyses at skatter og avgifter kommer i tillegg. Skjønner ikke hva som er galt med denne reklamen. Synes det er på sin plass at tar av seg anti-SAS brillene :old

Billetten koster ikke kr 0,-. Det er, som LCH helt korrekt påpeker, fullstendig umulig å kjøpe en reise for kr 0,- siden skatter og avgifter kommer i tillegg.

At det er forskjell på hvor mye en reise koster totalt sett pga forskjellige destinasjoner er selvsagt korrekt, men man må være relativt lite objektiv om man ikke ser et tilsvarende problem her som i mange andre tilfeller hvor kritikk av prisinformasjon i reklamer har vært fremsatt.

Billetten koster ikke kr 0,-. Det er, som LCH helt korrekt påpeker, fullstendig umulig å kjøpe en reise for kr 0,- siden skatter og avgifter kommer i tillegg.

At det er forskjell på hvor mye en reise koster totalt sett pga forskjellige destinasjoner er selvsagt korrekt, men man må være relativt lite objektiv om man ikke ser et tilsvarende problem her som i mange andre tilfeller hvor kritikk av prisinformasjon i reklamer har vært fremsatt.

Har ikke fulgt med på andre diskusjoner angående dette temaet. Hvordan ville du ha lagt denne reklamen slik at den ville vært "bedre" da?

Har ikke fulgt med på andre diskusjoner angående dette temaet. Hvordan ville du ha lagt denne reklamen slik at den ville vært "bedre" da?
Hva er problemet med å si "Betal kun skatter og avgifter" hvorfor må man legge til det store og desinformerende blikkfanget "0,-"

Hvis man hadde skrevet "Barn betaler kun skatter og avgifter på reiser i sommer", og ikke "0,- 0,- 0,-...." (med ikke mindre enn 10 x 0,- i reklamen over to helsider).

Har du faktisk sett reklamen? Det står med stor skrift "I sommer flyr barn for 0,- 0,- 0,- 0,- osv....", og så under de 10 andungene står det med betydelig mindre skrift "+skatter og avgifter".

Last edited:
Er ikke en fast % av billettprisen skatter og avgifter, i form av det vi ser på mat, kollektivreiser o.l. (moms)? Med en gratisbillett så bør også alt det andre være fritt..

SAS sitt servicehonorar er et av de mest idiotiske ting SAS har, kutt ut denne og bak heller beløpet inn i billetten!

Det er nok ikke så enkelt, en del skatter og avgifter må betales selv om selve billetten (det flyselskapet sitter igjen med) er 0!

SAS sitt servicehonorar er vel ufrivillig - det er noe de ble nødt til å synliggjøre og spesifisere etter en rettsak i Danmark mot reisebyråer. Dette er uansett inkludert i prisene som SAS oppgir, det er vel kun i bestillingsprosessen at det splittes opp.

Har lite sans for markedsføring hvor prisen 0 + skatter og avgifter, og det er jo heller ikke noe SAS bruker til vanlig heller. Dette er en tidsbegrenset kampanje hvor barn kun betaler skatter og avgifter, og kan skjønne at det da er mer hensiktmessig og reklamere med 0 + skatter og avgifter enn å ha en lang liste med de forskjellige avgiftene til hver destinasjon, hvis det er slik at de er variable.

Status
Not open for further replies.
Back