SAS kopierer Ryanair... igjen

Status
Not open for further replies.
Re: SAS annonserer spania-flighter til 0,-

Så langt jeg vet er det ingen i verden som tar avgift for det, ennå.
Men flere som tar ekstra avgift for setereservasjon,
Joda, men setereservasjon er jo noe SAS ikke tilbyr, de tilbyr kun valg av sete ved innsjekking.

Joda, men setereservasjon er jo noe SAS ikke tilbyr, de tilbyr kun valg av sete ved innsjekking.

SAS tilbyr setereservasjon for alle eurobonusgull-kunder på alle ruter, samt for alle pax på interkont.
Så tja.

Det er ingen tvil at SAS ønsket oppmerksomhet på annonsen, og det vil jo alle som annonserer. Det er ingen tvil om at tallet 0 er så stort som det er, og ikke skrevet i samme lille tekst som den forklarende teksten under.

De fleste folk leser ikke tekst i annonser, bare skummer over.
Jeg ser ikke det store problemet, men som sagt tidligere: førsteinntrykket når jeg ser annonsen, er at billettene selges til 0 kroner.
Så oppdager jeg at jeg tok feil når jeg leser den lille teksten.

Om det er rett strategi skal ikke jeg si noe om.
Jeg vet hvordan slikt virker på meg, men ikke på andre.

097447af.png

;)

Herlig tråd :)

Godt å se at det er så mange her som viser hvor kjempeflinke de er ved å forstå at det ikke er gratis flyturer, godt jobbet :up:

Håper ingen av dere ble forvirret når LH la feilaktig ut first billetter til 1200 NOK osv. ;)

Poenget må vel være at det er litt billig reklametaktikk for å få
oppmerksomhet. Den plager meg fint lite, men som det ble nevnt (og det er jo legitimt) så ville nok et par andre selskaper fått mer pepper for denne.

Jeg sjønner heller ikke den evindlige fokusen på pris og alle de fantastiske godene man får "gratis".

Setevalg ved innsjekk betyr fint lite for meg i allefall da jeg stort sett ønsker å vite dette når jeg booker, og har råd til de kronene som for eksemple DY tar. (dette mener jeg er mer "ekte" setevalg").

Som en nevner her så har gullkunder muligheten - og det gjør også da dette produktet kjipere da de "beste" setene ofte blir tatt før 24 timer.

...Som en nevner her så har gullkunder muligheten - og det gjør også da dette produktet kjipere da de "beste" setene ofte blir tatt før 24 timer.

Om de beste setene er på de 4-5 første radene så er de ikke engang tilgjengelig dersom du ikke flyr FullFlex. Siden jeg er av de som liker å sitte langt fremme, så er dette noe som trekker kraftig ned på min opplevelse av SAS. Men man får vel det man betaler for. I dette tilfelle kr 0 for ingenting.

Hehe, den først er vel muligens hårfint på rett side av loven. Den andre må da være klart villedende.

At forummedlemmer ikke tar feil, er ingen målestokk. Det er ingen som har bedre forutsetning for å forstå en flyannonse enn flynerder. Forbudet mot villedende markedsføring er ikke til for oss, men for bestemor. Hun skal nemlig også forstå det her. Ingen annonsør har noen legitim interresse i å annonsere på en måte som gjør at bestemor kan misforstå. La oss håpe det har skjedd en feil.

Til dere som ikke liker denne diskusjonen: Hvorfor skulle noen misforstå med vilje? Er det i det hele tatt mulig? Nok en gang oppfordrer jeg folk til å argumentere for sitt syn, ikke rakke ned på andre. Ofte er det et tegn på at man mangler argumenter (men ikke alltid).

Hehe, den først er vel muligens hårfint på rett side av loven. Den andre må da være klart villedende.

Villedende vet jeg ikke, men bestemor vet nok ikke hva "24t aapent kjoep" er for noe. Hun ville nok tro at det er spaniaturer til 0 kroner. Spoersmaalet blir da hvilken kunnskap man skal forvente at en annonseleser har.
For meg er det ikke villedende, for mamma saa er den det.

I følge Forbrukerombudets Veiledning om prissetting pkt. 2.4, skal fullstendig pris oppgis i all prismarkedsføring. Hvis ett priselement fremheves, skal den fullstendige prisen oppgis med tilnærmet samme oppmerksomhetsverdi som det priselementet som ønskes fremhevet i reklamen. For at tilnærmet samme oppmerksomhetsverdi skal oppnås, må den fullstendige prisen stå i tilknytning til det priselementet som fremheves.

I følge Forbrukerombudets Veiledning om prissetting pkt. 2.4, skal fullstendig pris oppgis i all prismarkedsføring. Hvis ett priselement fremheves, skal den fullstendige prisen oppgis med tilnærmet samme oppmerksomhetsverdi som det priselementet som ønskes fremhevet i reklamen. For at tilnærmet samme oppmerksomhetsverdi skal oppnås, må den fullstendige prisen stå i tilknytning til det priselementet som fremheves.

Men kan man da si at SAS sin kampanje er en prismarkedsføring? De kjører generelt salg på reiser til Spania og alle gebyrer er 0,- "som alltid". Så hva skal man oppgi fullstendig pris på? En tilfeldig reise til Spania?

Morsom tråd dette her....minner om høna som blei til 5 fjær eller noe.

Villedende vet jeg ikke, men bestemor vet nok ikke hva "24t aapent kjoep" er for noe. Hun ville nok tro at det er spaniaturer til 0 kroner. Spoersmaalet blir da hvilken kunnskap man skal forvente at en annonseleser har.
For meg er det ikke villedende, for mamma saa er den det.

Enhver bestemor vil ha problemer med å forstå de fleste annonser for flyreiser, mobilabonnement, tv-abonnement, strøm osv osv. Så ikke noe er spesielt i den sammenheng vil jeg si.

Den andre er klart villedende slik den vises her på forumet (jeg reagerte selv), men ser du annonsen på nett et eller annet sted vil du se at teksten som viser de forskjellige gebyrene rullerer (animert altså) og da var det veldig enkelt å forstå.

Men kan man da si at SAS sin kampanje er en prismarkedsføring? De kjører generelt salg på reiser til Spania og alle gebyrer er 0,- "som alltid". Så hva skal man oppgi fullstendig pris på? En tilfeldig reise til Spania?

Som nevnt så oppga de priser på sas.no, der stod det destinasjon(er) og "fra kr..."

På tide noen tok seg bryet med å frembringe fakta i tråden og ikke kun subjektiv synsing basert på egne preferanser i den evige SK vs. FR (vs. DY) debatten. Med noen hederlige unntak som klarer å se nyansert på tingene selv om beina er plantet i den ene eller den andre leiren, så er mange av dere like saklige debattanter som en gjeng velindoktrinerte nordkoreanere...

På tide noen tok seg bryet med å frembringe fakta i tråden og ikke kun subjektiv synsing basert på egne preferanser i den evige SK vs. FR (vs. DY) debatten. Med noen hederlige unntak som klarer å se nyansert på tingene selv om beina er plantet i den ene eller den andre leiren, så er mange av dere like saklige debattanter som en gjeng velindoktrinerte nordkoreanere...

Ja, for i denne saken - som i de fleste andre saker på forumet - finnes det jo bare fakta og objektiv informasjon :lol: Hele poenget med forumet hadde jo forsvunnet om vi ikke kunne diskutere - det finnes sjelden bare en side av saken.

Ja, for i denne saken - som i de fleste andre saker på forumet - finnes det jo bare fakta og objektiv informasjon :lol: Hele poenget med forumet hadde jo forsvunnet om vi ikke kunne diskutere - det finnes sjelden bare en side av saken.

...men det er fantastisk morsomt å se hvor langt folk strekker seg for å argumentere for at dette er noe ganske annet enn når andre selskap er litt omtrentlige i sin annonsering. Dette er jo SAS og de lurer jo ikke folk...;)

En del innlegg her er vel reaksjoner på "ufarliggjøringen". En fjær har vel som ofte en tendens til bli til noen høns i mange debatter, og kverulering kan man sikkert også kalle mange av debattene.

Hva angår online utgaven av annonsen så står det vel fortsatt ingenting annet om pris enn 0? Jfr.RWY24 sitt innlegg.

Last edited:

Joda, ser den, men argumentasjon basert på at "dette er selvfølgelig greit fordi dette kommer fra selskap X" eller "dette er styggedom fordi det kommer fra selskap Y", gjør for min del et debattforum mindre interessant. Baserer man derimot argumentasjon på fakta, så blir det straks mer spennende (for min del i alle fall). Selvfølgelig skal man diskutere også med følelser (ellers blir det kjedelig), men så altfor mange av disse trådene ender opp i den samme jævla loopen med SK vs. FR debatt, og det tror jeg, rent subjektivt selvfølgelig, er et blindspor.

Da har jeg lettet mitt bryst for dagens frustrasjon! Kjør debatt! :lol:

I dagens utgave av Dagens Næringsliv har SAS en tosiders annonser hvor de tilbyr flybilletter til "0,-" med litt mindre skrift lengere nede står det "+ skatter og avgifter". :D

Status
Not open for further replies.
Back