SAS justerer ombordproduktet - service, servering mm

Re: SAS justerer ombordproduktet

SAS Plus bagasje som krysser en landegrense skal ha Priority-tag. Alle EBG skal ha.
Det er riktig at systemet skal si fra når Priority skal på, men den gjør ikke alltid det. Det er tilfeller hvor Altea ikke validerer EBG nummeret av diverse årsaker selvom det ligger inne, men skjer tydeligvis ofte. Og med ulike selskaper så virker det som den mister oversikt. Men ihvertfall på OSL så er vi en førsommer periode med mange nye på opplæring, men også grunnopplæringen er langt fra hva den var for bare noen år tilbake.
 
Re: SAS justerer ombordproduktet

Det står at det ikke gjelder innenriks i Norge, Sverige, Finland og Danmark. Bare for å gjøre forvirringen komplett.

Ja, men det ble vel slutt på etterhvert. Men forvirrende er det.

Står forøvrig også tydelig på flysas.com:

"Bring up to two pieces check-in baggage weighing up to 23 kg each. Take advantage of the opportunity to bring more items, as well as souvenirs. They will be labelled as priority baggage."

http://www.flysas.com/en/promotions-and-prices/sas-plus/SAS-Plus/?WT.seg_4=COM_SAS_Plus
 
Re: SAS justerer ombordproduktet

Konstaterer at det store diskusjonstema på flyprat er gratis glass med vann I GO. Prosedyren fra selskapet er at det skal fokuseres på salg i GO. Man skal alltid tilby kunder som spør om vann å kjøpe en flaske, uavhengig om de sier "et glass vann", "litt vann", "vann takk", "vann", " whatever vann". Hvis kunden takker nei og kun ønsker et glass vann, så byr vi på det heter det.

ergo, alle som spør om du vil kjøpe en flaske følger prosedyren.

Kristian: Et glass vann, takk.
SAS: flasker kan kjøpes for 25,-
Kristian:et glass er nok for meg
SAS: flasker kan kjøpes for 25,-
Kristian: lommebokken ligger i jakken...

Det er ikke mindre enn en håpløs prosedyre, som SAS må slutte med asap.
 
Re: SAS justerer ombordproduktet

Konstaterer at du flyr på ID billetter og trolig er ansatt i bolaget, så du har vel aldri hatt sete i Go da. Din teori stemmer nemlig ikke med virkeligheten, det finnes flust av tilfeller hvor kunder inkl meg selv har blitt nektet et glass med vann.

Hvis vi ser bortifra et useriøst personangrep fra din side. Så påpeker han ikke en teori, men hva som er prosedyre. At prosedyren ikke blir fulgt slik det er ment er noe annet.
 
Re: SAS justerer ombordproduktet

Kristian: Et glass vann, takk.
SAS: flasker kan kjøpes for 25,-
Kristian:et glass er nok for meg
SAS: flasker kan kjøpes for 25,-
Kristian: lommebokken ligger i jakken...

Det er ikke mindre enn en håpløs prosedyre, som SAS må slutte med asap.

Kan til nøds forsvare første runde men flasketilbud, men å ikke gi opp er som en kjip telefonselger.
 
Re: SAS justerer ombordproduktet

Måtte også betale for vannet fra OSL-KEF. Ikke at jeg fant meg i å skulle betale, jeg nevnte noe greier om grunnleggende behov, så gikk damen og hentet et glass. Har full forståelse for at det koster med brus og alkohol i Go, men jeg synes det blir litt vel smålig å skulle ta betalt for vann i en kabin med tørr og jævlig luft.
 
Re: SAS justerer ombordproduktet

Jeg er fullt klar over at man selger flasker med vann og ber derfor alltid om et glass vann. Svarene er enten:
-Du må kjøpe en flaske
-Vi har ikke mere
-Versågod

Det er altså skikkelig bingo og man kan aldri vite hvilket svar man får. Ser ellers at gratis vann nå er fjernet fra siden "Alltid med SAS".
https://web.archive.org/web/20140302083206/http://www.sas.no/alltid-med-sas/ Var den enda der 2. mars, men kun på den norske siden.

Kanskje noen skulle forklare PR-avdelingen hos SAS hva "Alltid" betyr? Hva som er inkludert i "Alltid med SAS" er jo endret hver gang en gjennomsnittlig nordmann flyr med SAS.
 
Last edited:
Re: SAS justerer ombordproduktet

Som sagt tidligere i tråden så har jeg fått gratis vann hver gang jeg har spurt.
Så skjønner jeg bare har vært heldig.

Men problemet til SAS er kanskje til syvende og sist forventningene fra kundene.
Ingen rynker på nesen dersom man blir truet til å betalte for vannet hos Ryan eller Norwegian. Men hos SAS så har man kanskje en forventing om a et glass vann bør man få.

For SAS er et fullservice selskap.
Hmmm, eller åssen var dette her igjen........
 
Re: SAS justerer ombordproduktet

Hvis vi ser bortifra et useriøst personangrep fra din side. Så påpeker han ikke en teori, men hva som er prosedyre. At prosedyren ikke blir fulgt slik det er ment er noe annet.

Hvis jeg ser bort fra dine artige tolkninger og holder meg til sak her: Hos SAS er prosedyre = teori. Altså ganske ofte noe annet enn praksis. Så når jeg antyder at vår venn her ikke har fløyet i GO, så ja da mener jeg at han trolig nok aldri har fløyet i GO. Han har fått høre at alle kunder skal få ett glass vann hvis de ber om det, mens vi som responderer har en varierende opplevelse. Det er faktum, og da hjelper det pinlig lite at det er prosedyre at kunder skal få ett glass hvis de ber om det, når dette ikke skjer halvparten av tiden. Faktisk er det bare enda mer provoserende for oss som er betalende kunder.

Jeg hadde en sjef som lærte meg noe verdifullt: managing expectations. Norwegian f.eks. klarer dette fint med sitt tilbud i kabinen.
 
Re: SAS justerer ombordproduktet

Forventningsstyring heter det på godt norsk og det er noe SAS er veldig dårlige på. Det har sammenheng med den identitetskrisen som SAS er i.

Ryanair er derimot veldig gode på dette, det er ingen tvil om hvor lite man kan forvente seg der.

Med SAS så vet man aldri. En gang er det en selvfølge og man får vite at det "Alltid" er inkludert og neste gang blir man bedt om å betale.
 
Re: SAS justerer ombordproduktet

<mod>
Da lar vi meninger om ID-flyging ligge ved kabindøren, og de som mener noe om de som mener noe om ID-flyging henvises til report-knappen.

Så ber vi alle ta et kraftig tak i surstoffmasken og få på plass sirkulasjonen av oksygen i det vi trår inn i helgefreden.

-A
</mod>
 
Re: SAS justerer ombordproduktet

Det er ikke tvil om at produktet spriker en hel del. Også i pluss. Jeg har blant annet blitt nektet vannflaske et par ganger med begrunnelsen at jeg kunne få glass, og så påfyll, noe man sjelden får på innland. I hvert fall ikke uten mye mas. Dette må det være mulig å få ryddet opp i.
 
Re: SAS justerer ombordproduktet

Rett eller galt. Denne tråden, samt min egen erfaring tilsier at SAS snarest bør få ordne opp i dette. Vet ikke hva det riktige skal være, men de må i alle fall bli konsistente i det de gjør. Personlig synes jeg SAS bør ha alt drikke gratis i plus, og dessuten også ha noe mat. Bare snacks er etter mitt skjønn ikke godt nok.

Videre, som nevnt tidligere i denne tråden, har dette blandt annet med forventninger å gjøre. Akkurat nå er det etter min oppfatning et gap i det som leveres, og det som forventes. SAS er ikke tjent med dette, og de bør snarest rette opp i dette

Hos Norwegian og Ryan Air forventer man jo ikke så mye og derfor slipper man unna med det meste, bortsett fra at Norwegian har bommet litt i det siste. SAS synes jeg ikke slipper unna, fordi jeg forventer mer. Det vil jeg fortsette å gjøre inntil SAS selv definerer at de skal være på linje med LCC, men da bytter jeg kanskje også flyselskap.
 
Re: SAS justerer ombordproduktet

Ny cafe meny 1. juni, wrapen er borte og erstattet med flatbread pizza!
 
Re: SAS justerer ombordproduktet

Sier jippi for pizza. Håper den ikke er vegetar som wrappen. Men hva skjer med at all mat som er mettende kun fås utforbi norden? Kan vel fint servere sandwicher og salater inneriks og intra-skandinavia? Ser at pizza ikke er så ideelt å servere på korte ruter, all den tid den må varmes.
 
Last edited:
Re: SAS justerer ombordproduktet

Sier jippi for pizza. Håper den ikke er vegetar som wrappen. Men hva skjer med at all mat som er mettende kun fås utforbi norden? Kan vel fint servere sandwicher og salater inneriks og intra-skandinavia? Ser at pizza ikke er så ideelt å servere på korte ruter, all den tid den må varmes.

Jeg har tilgode å smake en pizza ombord i fly som er god, så de burde heller hatt wrap...bare droppet vegetarbiten
 
Re: SAS justerer ombordproduktet

Jeg har tilgode å smake en pizza ombord i fly som er god, så de burde heller hatt wrap...bare droppet vegetarbiten

Enig med deg, de serverte jo pizza for et par år siden mellom nord og sør - og den var ingen høydare.
 
Re: SAS justerer ombordproduktet

I Plus:
"Choose between flatbread pizza, salad, sandwich or snacks of your choice".

Så det betyr at man enten får salat eller chips? Ikke begge deler?
 
Back
Top