SAS justerer ombordproduktet - service, servering mm

Re: SAS justerer ombordproduktet

Ei på rada framfor meg i går frå OSL - TRD fekk ikkje eit glas med vatn... Så... Jaja, eg skal la det ligge, men synd om dei kjipar ut på dette.
http://www.sas.no/alltid-med-sas/
"Gratis kaffe/te/vann
Vi serverer kaffe/te/vann på alle våre flygninger*, til alle våre reisende (som ønsker det).
* Med noen få unntak"

Vann never de kun på den norske varianten av siden og jeg har også flere ganger ikke fått det.
 
Re: SAS justerer ombordproduktet

Morsomt om morgenen fra en Vestlandsby til en annen forleden: SK-fly 737-600. 22 rader + en halv rad (to seter til venstre). T.o.m rad 22 var Pluss. På rad 23 satt jeg, alene på Go, i et nesten fullt fly. Reglene tilsier jo at lille meg måtte ta til takke med en kopp kaffe, men hele flyet ellers fikk frokost. Vel, de begynte med et pappkrus og lovte varm drikke når vognen kom. Ved ankomst vognen, synes damen det var for ille, og la diskret en frokostboks på min nesten tomme bordplate. SAS er ikke så verst, da. Men hvordan får de til å selge hele flyet i Pluss? Godt gjort.
 
Re: SAS justerer ombordproduktet

Regner med det i hovedsak skyldes firmaavtaler med gode priser i Plus, så alle de ansatte blir booket inn der som standard. Hvis det også er en populær oljerute med høyt belegg og på tidspunkt hvor det er mange forretningsreisende er det vel fort gjort å ende opp med et fåtall plasser ledig i Go.
 
Re: SAS justerer ombordproduktet

Mine erfaringer i Plus siste året.

København - Athen (Morgenflyvning)
Frokost med varme rundstykker. Tepper og puter ble delt ut hvis man ønsket.
1 time før landing kom de rundt med snacks, muffins, drikke. En bra flyvning.

Athen - Stockholm (Avgang 12)
En kjip pastasalat lagd i Athen. Ingen ting å skryte av. Ikke tilbud om noe mer snacks på den 4 timers lange flyvningen.

Bergen - Alicante (Morgenflyvning)
Frokost med varme rundstykker. Sjokolade til kaffen. Teppe og pute.
Spurte om jeg vil ha "en til" frokostboks. Veldig behagelig flyvning - og man vet hva man får!

Alicante - Oslo (Avgang 13:40)
Ble servert noe ræl laget i Alicante. De kalte det pastasalat med kylling eller roastbiff. Jeg tok kylling. Kyllingbitene var tydelig kommet fra en hermetisk boks. Knøttliten porsjon.
Roastbeefen var helt brun og bestod for de meste av store deler fett og sener.
Ingen tilbud om mer snacks etterhvert.


København - Palma (Avgang 18:00) - Kveldsmåltid med Orrefors?
Hadde gledet meg til å prøve kveldsmåltidet! Så får vi spørsmål om vi vil ha sandwich med kylling eller ost? Ble utrolig skuffet her. Tilbyr sandwich på en 3,5 timer lang flyvning.
Drikke ble servert i plastglass (også skuffende).

Heldigvis var crewet blide og kom jevnlig ut med mer drikke, potetgull, sjokolade, muffins til de som ville ha.

Palma - København (Avgang 17:00) - Kveldsmåltid med Orrefors?
Etter en skuffet tur på vei ned, var jeg forberedt på sandwich - og det var det som jeg ble tilbudt.
Spurte litt krasst og henviste til menyen - hvor det stod om kveldsmåltidet og Orrefors glass.
Etter opplevelsene fra Alicante, tenkte jeg at det ble lastet opp mat i PMI - og at dem ikke hadde dette kveldsmåltidet.

Men etter mye mas satt jeg plutseligmed både kveldsmåltid og Orreforsglass på bordet :) Jøss...


Min personlige konklusjon:
Etter å ha prøvd SAS på Syd-Europarutene med svensk, dansk og norsk besetning (fra OSL/ARN/CPH) er alle ganske like hvordan de opptrer. Frokostflyvningene er hyggelige, mens utover dagen daler både servicen og maten.
 
Last edited:
Re: SAS justerer ombordproduktet

Min erfaring i påsken:

10. April, OSL-KRS: Te/kaffe i hele flyet. Ingen tralle for Pluss.
21. April, KRS-OSL: Te/kaffe i hele flyet. Tralle i plus. Ikke salg i GO

Begge flygingene var relativt fulle. Men 8 rader Pluss ned og 3 Opp igjen.
 
Re: SAS justerer ombordproduktet

Morgenfly HAU-OSL i dag i pluss, varme rundstykker, litt bløte rundstykker og hardt smør er dårlig kombinasjon, men ellers greit og liker at de heller har varme rundstykker enn ett dags gammelt ferdig påsmurt rundstykke. RundstykkER er vel å ta litt i, ett er vel rette ordet, da man sikkert kan be om flere, men er jo ikke pålegg til mer enn 1.
 
Re: SAS justerer ombordproduktet

Tar en oppsummering av mine erfaringer i Plus det siste året.

Bergen-Malaga (avgang klokken 14:00):
Her var det full fest, og crewet pushet på meg både laksesalat, sandwich, wraps, muffins, sjokolade og chips. Merk at de kom ut med vognen flere ganger på turen. Drikke var de heller ikke sparsomme på. Til info var vi tre stykker i Plus på denne turen.

Malaga-Bergen (avgang klokken 18:55):
Denne gangen hadde de salat som var produsert i Spania, med noe kylling & poteter. Smakte helt greit, men de spanske sandwichene var ikke på høyde med de norske for å si det sånn. Nok en gang to runder med vognen (samme crew, var på MR).


Bergen - København (avgang klokken 06:00):
Full frokostservering som smakte bra. Tror de kjører en mindre versjon av rundstykkene mellom de skandinaviske landene, men heldigvis kunne jeg få to.

Bergen - København (avgang klokken 1810):
Ingen musserende å anskaffe, og heller ingen Orrefors-glass. Fikk imidlertid både Wasa knekkis, muffins, øl og vann uten sure miner fra det danske crewet om bord. Overhørte at andre passasjerer spurte om sandwich, men de ble fortalt at dette ikke er tilgjengelig mellom de skandinaviske landene.

Bergen - København (avgang klokken 09:55):
En blid besetning med blanding av svensker og dansker. Nok en gang ingen Orrefors-glass, men reisefølget fikk smoothie, muffins og vann uten protester. Jeg kjørte vann og cola. Igjen etterspørsel etter sandwicher.

København - Madrid (avgang klokken 13:00):
Et fantastisk opplagt crew med en purser i storslag insisterte på å gi reisefølget og meg hver sin flaske musserende. I tillegg kom han med Orrefors-glassene til samtlige passasjerer med alkohol i Plus. Tunfisksalaten er vond, og på en tre timers tur hadde det vært greit med et større måltid. Spurte imidlertid ikke om noe mer da vi var mette fra loungen. Kom rundt med varme rundstykker.

Madrid - København (avgang klokken 12:55):
Fortsatt den samme tunfisksalaten. Stod over denne gangen, og gikk heller for en sandwich med kylling som smakte bra. Samboer kommenterte at denne var bedre enn sandwichen vi fikk i januar i år. Muffins også på plass. Hadde ingen skilt mellom Plus og Go, noe den trivelige purseren informerte meg om og beklaget når vi fant plassene våre. Pluss i boken.

København - Bergen (avgang klokken 20:35):
En uinspirert svensk purser som styrte showet, men heldigvis en ung danske som serverte oss. Gikk for smoothie og vann da bilen ventet på Flesland. En dansk mann i sete 1 D tok imidlertid GT, sjokolade, nøtter, øl, chips osv uten protester.

Konklusjon
Tunfisksalaten må de få vekk fort som FY. Laksesalaten var mange klasser over denne. Sandwichene har blitt bedre, men jeg så faktisk ikke noe til den beryktede wrapsen. Overraskende mange blide svensker og Orrefors-glass er på plass på de lengste rutene. Merk at disse vurderingene i hovedsak er basert på turer med crew fra CPH.
 
Re: SAS justerer ombordproduktet

Min erfaring i påsken:

10. April, OSL-KRS: Te/kaffe i hele flyet. Ingen tralle for Pluss.
21. April, KRS-OSL: Te/kaffe i hele flyet. Tralle i plus. Ikke salg i GO

Begge flygingene var relativt fulle. Men 8 rader Pluss ned og 3 Opp igjen.

Som regel er det ganske fullt til/fra Krs, typisk ti rader med pluss.
Aldri salg fra vogn, rekker knapt å helle i seg kaffen før flyet skal ned igjen :)
 
Re: SAS justerer ombordproduktet

Blir heller ikke klok på serveringen til og fra KRS. Noen ganger er det servering, andre ganger ikke.
 
Re: SAS justerer ombordproduktet

Plastglass i pluss opp fra Paris i kveld og, de var rett og slett går tom for glass på turen ned ble det sagt ... Men den franske rødvinen smakte godt i plast og den.
Kveldsmåltidet kom i fin innpakning; god forretts-salat, hovedrett var couscous og svinestek, der couscousen var god, og svinet smakte bemerkelsesverdig absolutt ingenting! Men alt i alt en fin tur hjem og god pluss-opplevelse.
Musserende ble hentet fram på forespørsel, men synes denne Bernard Massard'n er og blir noe skvip, det DY solgte på veien ned er faktisk et godt hakk bedre.

Konklusjon: Likte ideen, innpakningen og doseringen på `kveldsmåltidet´, nå gjelder det bare å få litt smak på maten og. :)
 
Last edited:
Re: SAS justerer ombordproduktet

Er det noe særlig forskjell i bevertning mellom sk902 og sk910 på business? Jeg har også hørt rykter om at SAS vil bruke leaset 340 i sommer på enkelte av deres 902 flyvninger. Er det noen som vet noe mer om hvilke dager dette gjelder?
 
Re: SAS justerer ombordproduktet

Ble nektet ett glass med vann i Go innenriks sist. Kun flaske mot Betaling. Fra ARN-OSL fikk jeg det gratis av hyggelige svensker... Go figure.
 
Re: SAS justerer ombordproduktet

Er det noe særlig forskjell i bevertning mellom sk902 og sk910 på business? Jeg har også hørt rykter om at SAS vil bruke leaset 340 i sommer på enkelte av deres 902 flyvninger. Er det noen som vet noe mer om hvilke dager dette gjelder?

Ingen forskjell. SK har nå et standardisert opplegg for alle langdistanseavgangene. Tror kanskje jeg ville gått for SK 910, da det er enklere å fordøye biffen i syv-tiden enn ett-tiden om natten amerikansk tid.
Mandag og tirsdag er SK 902 satt opp med LN-RKP. Merk at denne har fullstendig flate seter i Business.
 
Re: SAS justerer ombordproduktet

Eneste forskjellen i serveringen mellom RKP og de øvrige er at RKP ikke har buffet og espressomaskin i galley.
 
Re: SAS justerer ombordproduktet

Ble nektet ett glass med vann i Go innenriks sist. Kun flaske mot Betaling. Fra ARN-OSL fikk jeg det gratis av hyggelige svensker... Go figure.

...noen har ikke levert i hht her....
 
Re: SAS justerer ombordproduktet

Mellom ARN og HEL i går med Blue1 (som skal være likt SAS) spurte jeg om et glass vann, og fikk beskjed om at de kun solgte flasker med vann. Spurte på nytt, fikk beskjed om at "you don't get water with SAS", Så påpekte jeg så sa at i følge sidene til SAS skal man få ett glass gratis te, kaffe eller vann. Fikk da et surt svar "Ok you will get a glass of water. But you will have to wait a while." Jeg og en litt forran meg fikk et glass vann rundt 20 minutter senere.

Det var derimot ingen problem med å få en kopp vann på den påfølgende Blue1-flyvningen mellom HEL og CPH.
 
Re: SAS justerer ombordproduktet

Jeg måtte betale for vann til London i Go igår, så kan se ut til at SAS har oppgradert produktet på dette området. Hvor lenge kan SAS ta seg betalt som et fullserviceselskap, men levere et lavprisprodukt? Lojaliteten min til SAS er dessverre synkende..
 
Re: SAS justerer ombordproduktet

Jeg måtte betale for vann til London i Go igår, så kan se ut til at SAS har oppgradert produktet på dette området. Hvor lenge kan SAS ta seg betalt som et fullserviceselskap, men levere et lavprisprodukt? Lojaliteten min til SAS er dessverre synkende..


Glass med vann skal fortsatt være gratis (må betale for flaske) så høres ut som nok et crew som tolker det litt feil
 
Back
Top